• Snurp

Rasism i barnböcker!!

Jag kom för ett år sedan över en svensk barnskiva som heter
    ?Nu skall vi sjunga? Sångerna där är uttagna från en bok med samma namn. Du kommer säkert ihåg den sedan din skoltid (alla barn i skolan sjunger från den)

Första sången på skivan heter ?Familjen Krokodil? och texten går så här

v1 ? I niggerland händer det ibland, att man får se på Nilens svarta strand herr Krokodil, fru krokodil och lille Krokodilleman?

v2 ? Herr Krokodil, fru krokodil och lille Krokodilleman, de drar åstad, vandra i rad till niggerdoktor Pillerman?

Jag reagerade högljutt på val av orden ?nigger? (obs att det inte är neger utan nigger) och tog kontakt med EMI som ger ut skivan. De lovade att ta bort sången OM bokförlaget Almquist & Wiksell tar bort texten till sången ur boken. Jag tog kontakt med Jan Thurfjell på förlaget. Han var väldigt förstående och lovade att de skulle se vad de kunde göra (ta bort texten helt eller ändra ordet) Jag har sedan dess fått ta kontakt med dem upprepade gånger för att få uppdateringar. De senaste mejlen har de inte ens svarat på.

Nu har jag varit snäll och tålmodig men nu är det slut på det. Här följer ett ex på vad du kan skriva (eller bara kopiera rakt av, skriva din signatur och skicka) och adressen vi kan skicka till. Med lite påtryckning kanske de kan förstå att ord som dessa är inget vi accepterar år 2004 för våra barn! Mejlet behöver inte vara långt men jag är säker på att om de får hundratals eller kanske tusentals mejl så måste de reagera.

Skicka gärna dett vidare till alla i din adressbok som du tror skulle vilja hjälpa till.

Ex. på mejl

?Hej!

Jag skriver till Er för att visa att jag inte accepterar att sången ?Familjen Krokodil? fortfarande år 2004 trycks och ges ut till våra svenska barn. Texten måste antingen ändras eller tas bort.

Mvh"

Skickas till jan.thurfjell@liber.se

Tack för din hjälp! Du kanske resonerar som så att det inte gör nån skillnad om du skickar ett mejl eller inte men det gör det!!

• Svar på tråden Rasism i barnböcker!!
  • Pojkmamma

Gamla sånger är gamla sånger. Själv har jag en pyjamas från när jag var liten. På den är det negrer och hyddor och palmer och mycket annat fint.

Tiderna förändras men att i efterhand ändra texten i en sång tycker jag är att överdriva.

• fortabilar

Bra skrivet Pojkmamma. Att ändra sånt är helgerån. På den tiden var det så det hette och det var inget konstigt med det. Skivan är ju faktiskt inspelad på 70-talet och då var det visst inte heller nån som tog illa vid sig.

• Molnet

På den tiden var det OK att benämna människor vid deras hudfärg, neger eller nigger. Det är INTE ok idag!!
    Och jag tycker inte heller att småbarn ska behöva lyssna på sådan rasism, herre gud vi är upplysta människor. Nog borde vi väl veta bättre än så och verkligen KRÄVA att denna text ändras alt tas bort!

fortabilar

Bevara det svenska kultutarvet?? *Skrattar högt* Att benämna människor vid nigger är _inte_ att bevara vårt kulturarv!! Snälla nån...

• Roisin Dubh

Boken som den är hör möjligtvis hemma på ett museum men den är inte lämplig i hemmet för att fostra våra barn! Rasism är rasism och den blir inte finare för att den är 60 år gammal.

• Liria

I "Pippi går till sjöss" (av Astrid förstås) åker Pippi för att hälsa på sin pappa som är "negerkung på kurrekurriduttön" I ett brev hälsar pappan till sin Pippilotta att "alla negrerna gläder sig åt att få se prinsessan"...

Sedan säger Pippi; "Negerprinsessa, tänk bara! Jag ska ha en egen neger som blankar mej med skokräm så att jag blir lika svart som dom andra negerbarna."

Fick den när jag var liten och tog intet ont anande fram den för ett tag sedan när godnattsaga skulle läsas. Tack och lov märker inte lillan om man ändrar texten lite!!!

• fortabilar

Jag syftar förstås inte på just den textraden utan boken i sin helhet, och jag tycker det är vansinne att börja censurera i en sådan klassiker såhär 60 år senare!! Snälla nån...

• fortabilar

Förresten skriv till dom som ger ut Pippi-böckerna med då. Det är väl lika bra att fördärva alla våra glada barndomsminnen när ni ändå är igång. Konstigt när man tänker efter, alla som har varit barn fram tills nu borde ju vara rasister allihop med tanke på vad vi har fått utstå.

Skärpning!

• Aaliyah

Håller med Molnet och Roisin Dubh.
    Och hur ska man kunna förklara för sina barn att de inte ska använda ordet "nigger", men att det är helt ok att sjunga det?

Enligt min åsikt är det hög tid att ändra även i Pippiböckerna.
    Vi människor utvecklas, och allt var inte bättre förr...

• Andrietta

Barn är barn. De förstår inte riktigt detta ännu. Barn gör som vuxna gör. Man blir inte rasist bara för att de står nigger i en sångtext. Man blir rasist för att de vuxna gör barn till de.
    Om man håller de på en textnivå så är de inge med de. Men jag tycker de är bra att någon reagerar och tycker de är fel.

Svar på tråden Rasism i barnböcker!!