• Snurp

Rasism i barnböcker!!

Jag kom för ett år sedan över en svensk barnskiva som heter
    ?Nu skall vi sjunga? Sångerna där är uttagna från en bok med samma namn. Du kommer säkert ihåg den sedan din skoltid (alla barn i skolan sjunger från den)

Första sången på skivan heter ?Familjen Krokodil? och texten går så här

v1 ? I niggerland händer det ibland, att man får se på Nilens svarta strand herr Krokodil, fru krokodil och lille Krokodilleman?

v2 ? Herr Krokodil, fru krokodil och lille Krokodilleman, de drar åstad, vandra i rad till niggerdoktor Pillerman?

Jag reagerade högljutt på val av orden ?nigger? (obs att det inte är neger utan nigger) och tog kontakt med EMI som ger ut skivan. De lovade att ta bort sången OM bokförlaget Almquist & Wiksell tar bort texten till sången ur boken. Jag tog kontakt med Jan Thurfjell på förlaget. Han var väldigt förstående och lovade att de skulle se vad de kunde göra (ta bort texten helt eller ändra ordet) Jag har sedan dess fått ta kontakt med dem upprepade gånger för att få uppdateringar. De senaste mejlen har de inte ens svarat på.

Nu har jag varit snäll och tålmodig men nu är det slut på det. Här följer ett ex på vad du kan skriva (eller bara kopiera rakt av, skriva din signatur och skicka) och adressen vi kan skicka till. Med lite påtryckning kanske de kan förstå att ord som dessa är inget vi accepterar år 2004 för våra barn! Mejlet behöver inte vara långt men jag är säker på att om de får hundratals eller kanske tusentals mejl så måste de reagera.

Skicka gärna dett vidare till alla i din adressbok som du tror skulle vilja hjälpa till.

Ex. på mejl

?Hej!

Jag skriver till Er för att visa att jag inte accepterar att sången ?Familjen Krokodil? fortfarande år 2004 trycks och ges ut till våra svenska barn. Texten måste antingen ändras eller tas bort.

Mvh"

Skickas till jan.thurfjell@liber.se

Tack för din hjälp! Du kanske resonerar som så att det inte gör nån skillnad om du skickar ett mejl eller inte men det gör det!!

• Svar på tråden Rasism i barnböcker!!
  • morotsland

Precis som Florentina skriver så är det bara fånigt att hänvisa till den rent språkhistoriska bakgrunden. Då borde vi kanske genast sluta säga flicka eftersom det har betytt slyna och fetto blir ett bra ord eftersom det bara betyder fet...

• Molnet

Håller med Florentina fullständigt.

Jag blir väldigt förvånad och besviken, plus j*vligt arg att folk tycker att de ska få använda ordet neger lite hursom. Har det aldrig slagit er att de är de människorna som blir kallade för detta som ska få bestämma om det är ok för ER att få använda det? Du kanske inte bryr dig om innebörden i ordet, men den som blir kallad kanske känner sig förnedrad!

Det är ungefär som att någon skulle kalla dig för tjockis, dum blondin m.m för att DE anser att det är ok, och för att du ju de facto ÄR det!

Snälla visa hänsyn tack!

• Snurp

Intresannt sätt att se det på Molnet.
    Har du ju rätt i.

• JosefinU

Jag hörde precis av min syster, att hennes pojkvän Niklas, hade tagit upp just detta, med denna sång, i kommunfullmäktige i Eskilstuna häromdan. Så här gick det:

(ur tidningen Eskilstuna kuriren)

NYHETER | ESKILSTUNA
    FREDAG 18 JUNI 2004

Sångboken blir kvar i skolorna

ESKILSTUNA | Barn- och utbildningnämndens ordförande Jörgen Danielsson, s, tänker inte ta bort några rasistiska böcker.
    - Jag tror inte att det skulle lösa problemet med fördomar, säger han.

Det är ordet nigger i sången Familjen krokodil, som har fått folkpartiet att kräva att boken Nu ska vi sjunga, från 1943, tas bort från skolan.
    I går på kommunfullmäktige hade Niklas Frykman, fp, två frågor han ville ha svar på av barn- och utbildningsnämndens ordförande, Jörgen Danielsson, s.
    1. Används boken i Eskilstunas skolor eller förskolor?
    2. Om så är fallet, kommer du att se till att barnen slipper dessa fördomar när skolan börjar i höst, antingen genom att boken tas bort eller att den nya upplagan köps in?

Inte hunnit kontrollera
    Danielsson erkände att han inte hade hunnit kontrollera om böckerna existerar i skolorna.
    - Jag har svårt att ge ett enhetligt svar eftersom jag inte har hunnit prata med alla 2 500 pedagoger. Jag har varit i kontakt med Lagersbergsskolan och där används den inte i alla fall.
    Att förbjuda boken är inget som Danielsson tänker strida för. Han menar att gammal litteratur visar hur inskränkta vi har varit historiskt och att böckerna kan användas i studiesyfte som exempel på fördomar.

Professionell lärarkår
    - Våra lärare är utmärkta pedagoger och jag är övertygad om att de är professionella nog att använda böckerna rätt, så att de inte sprider fördomarna vidare, sa Jörgen Danielsson.
    - Vi varken kan eller ska radera vår historia. Dessutom kommer de här böckerna att finnas tillgängliga på biblioteken.
    Niklas Frykman var inte nöjd med svaren.
    - Det är en väsentlig skillnad mellan ett bibliotek och en skola där eleverna presenteras litteratur av lärare med auktoritet, sa han innan han klev ner från talarstolen.

Vad tycker ni om det här????!!

• Ejnie

Jag tycker det är viktigt att inte FÖRBJUDA böcker och att däremot påpeka att lärarna ska använda boken och texterna med omsorg är en annan sak.

Jmfr Nordisk familjebok från 1952 som innehåller en del guldkorn av typen negrer är glada och musikaliska men också innehåller intressant information om hur man såg på världen då... Allt nytt är ju inte heller bra...

• JosefinU

Har det inte varit nåt på sistone om böcker där det stått att "homosexualitet är en sjukdom" och liknande? Eller var det i Danmark? De användes väl i undervisningssyfte? Den tog man väl bort och bytte ut? Men det kanske är annorlunda.

Det handlar väl inte om att "förbjuda". Jag har den där boken hemma i bokhyllan. Men att kanske att välja att köpa in en ny, uppfräschad sångbok var 50:e år, vore väl kanske inte helt fel? Jag tvivlar på att man plockar fram en sångbok för att visa på hur det var "förr". Det vore iof intressant, men händer det? Jag tror man sjunger ur dem. Vissa saker från det förgågna kanske man tjänar nåt på att ha kvar, men vissa inte. Väljer man att ha kvar nåt, så ska det väl vara av en riktigt bra anledning, för allting ger ju signaler, om vad som är rätt och vad som är fel. Att skolan intar en ståndpunkt i dessa typer av frågor tycker inte jag är fel.

• JosefinU

Ja precis cia75!

Jag skulle precis skriva det här nu! Men du hann före

• Scatcat

Bollspelet "Nigger" spelas idag fast numera går det under namnet "Kung" tror jag. Vi hade dock ingen skamvrå där man skulle "skämmas som en nigger"...vi ropade "nigger" när vi studsade tennisbollen i mitten av spelplanen. Egentligen vet jag inte varför....

Alltså...vi bör väl inte sjunga visor med rasistisk ton i för våra barn, men om man ska klaga på sådant bör man vän ändå vara konsekvent? Ska vi då ha kvar barnböcker som innehåller barnaga? Tänk bara på Elsa Beskows böcker som väl de flesta av oss läste som barn..? Hattstugan är bara ett exempel på bok som innehåller ord som "smisk". Det är nog mer skadligt och skrämmande för ett barn att läsa om smisk som något legitimt än att sjunga en sång med ett fult och laddat ord i.

Jag skulle inte välja att sjunga "Herr Krokodil" men skulle ännu tydligare välja bort Hattstugan och andra böcker med liknande innehåll.

• mejram

Är bara nyfiken på hur många av er som skrivit som själva är ..... eeeeeh, hur ska jag säga för att inte uppröra någon...... mörka i skinnet? Det verkar inte som att någon själv har känt sig kränkt av visan, utan bara gissat att andra skulle känt det.

Svar på tråden Rasism i barnböcker!!