• Snurp

Rasism i barnböcker!!

Jag kom för ett år sedan över en svensk barnskiva som heter
    ?Nu skall vi sjunga? Sångerna där är uttagna från en bok med samma namn. Du kommer säkert ihåg den sedan din skoltid (alla barn i skolan sjunger från den)

Första sången på skivan heter ?Familjen Krokodil? och texten går så här

v1 ? I niggerland händer det ibland, att man får se på Nilens svarta strand herr Krokodil, fru krokodil och lille Krokodilleman?

v2 ? Herr Krokodil, fru krokodil och lille Krokodilleman, de drar åstad, vandra i rad till niggerdoktor Pillerman?

Jag reagerade högljutt på val av orden ?nigger? (obs att det inte är neger utan nigger) och tog kontakt med EMI som ger ut skivan. De lovade att ta bort sången OM bokförlaget Almquist & Wiksell tar bort texten till sången ur boken. Jag tog kontakt med Jan Thurfjell på förlaget. Han var väldigt förstående och lovade att de skulle se vad de kunde göra (ta bort texten helt eller ändra ordet) Jag har sedan dess fått ta kontakt med dem upprepade gånger för att få uppdateringar. De senaste mejlen har de inte ens svarat på.

Nu har jag varit snäll och tålmodig men nu är det slut på det. Här följer ett ex på vad du kan skriva (eller bara kopiera rakt av, skriva din signatur och skicka) och adressen vi kan skicka till. Med lite påtryckning kanske de kan förstå att ord som dessa är inget vi accepterar år 2004 för våra barn! Mejlet behöver inte vara långt men jag är säker på att om de får hundratals eller kanske tusentals mejl så måste de reagera.

Skicka gärna dett vidare till alla i din adressbok som du tror skulle vilja hjälpa till.

Ex. på mejl

?Hej!

Jag skriver till Er för att visa att jag inte accepterar att sången ?Familjen Krokodil? fortfarande år 2004 trycks och ges ut till våra svenska barn. Texten måste antingen ändras eller tas bort.

Mvh"

Skickas till jan.thurfjell@liber.se

Tack för din hjälp! Du kanske resonerar som så att det inte gör nån skillnad om du skickar ett mejl eller inte men det gör det!!

• Svar på tråden Rasism i barnböcker!!
  • Palsternacka

Kanske ska vi låta barnen läsa nordisk familjebok också? där det bl a står saker i stil med "negrer är ett folk som är glada och lata". Jag menar, eftersom det är en gammal bok kan det väl inte vara något fel - det borde väl till och med vara bra att barnen får läsa den eftersom den tillhör "vårt svenska kulturarv". Och vadå - "inte tagit skada av att sjunga den sången". Att någon tycker att det är okej att använda ordet nigger i en sång riktad till barn säger väl allt.

Ordet nigger var lika kränkande för 50 år sen som det är idag.

Vi kanske har blivit mer upplysta med tiden, men fortfarande har de flesta av oss en väldigt sned och felaktig bild av Afrika och av människorna som bor där. Detta beror till stor del på media, som ensidigt nästan bara rapporterar om svält, krig och elände, och nästan ingenting om den positiva utveckling som faktiskt också sker. Bara att man som jag skriver Afrika och då syftar på en hel kontinent säger väl en del? Afrika består ju av så många länder som naturligtvis skiljer sig från varandra lika mycket som länderna i Europa gör. Inte säger vi "kriget i Europa" när vi menar kriget i Bosnien, men däremot kan vi prata om svälten i Afrika.

• Medsyster

Jag ha såg att förlaget redan vidtagit åtgärder. Men jag instämmer med pojkmamma&fortabilar att jag tycker det är grymt överdrivet!!

Det finns såååå mycket annat i världen där vår energi och krafter behövs som människor. Oavsett hudfärg, relgion, land etc vi bor, tillhör. Att "ta bort" den sången där ordet "nigger" finns anser jag är att ta i.

Ordet "negerbollar" används ju fortfarande både på cafeèr och i affärer precis som tidigare. Trots att "ordet chockladbolle" smugit sig in här och där.

Det jag vill säga är att de "små tingen" självklart kan uppröra oss som personer när vi hör dem att det är fel och kanske borde hela något annat osv. Jag kan förstå er som känner så, men jag anser att det finns mycket större problem som är betydligt viktigare i livet att ta tag i det "verkliga" livet. Där behöver vi alla hjälpas åt!!

• Mamali

Det ena utesluter inte det andra, medsyster. Kamper som denna ska föras på bred front. Inget är för litet för att reagera på!

• fortabilar

Fy för Michelle Cadeau!

• Aaliyah

Jag tycker det var ett mycket bra initiativ. Tydligen håller många med, eftersom de nu beslutat att ta bort sången!

• SC o EP

Fortabilar:
    Du skriver "Skärpning!!" i ett tidigare inlägg men hag tycker att det är DU som borde skärpa dig!! Förstår inte att du kan tycka att det är ok med ordet nigger i en barnsång

• gabby

Bra att sången tas bort! Det är ju fruktansvärt att ingen reagerat tidigare!

• Acinorev

Fortabilar: Vad menar du med "fy för Michelle Cadeau"?

Fy för att hon protesterade när hon upptäckte något som hon och de flesta andra människor anser vara rasism och därför fel?

Självklart finns det viktigare saker i världen att kämpa för, men varför måste det ena utesluta det andra? Och att göra något litet är väl bättre än att inte göra något alls?

Jag kan verkligen inte förstå er som tycker att sången är acceptabel. Inte heller tycker jag att ordet "negerboll" är acceptablet. De är kvarlevor från en tid då alla som inte såg ut som vi inte ansågs vara lika mycket människor och civilisationen måste ju utvecklas framåt.

• DaCiss

Men jag förstår inte vad det är för kränkande att använda ett ord. om du använder det i all väl mening är det inte kränkande tycker då jag. Då jag talar om mörka afrikaner så talar jag om negrer helt utan att mena vara kränkande. Att använda namnet negerboll för en rätt är väl inte fel det heller. Det finns ju rätter som "Titts of Venus" också och är det också kränkande då för såna som har bröst? Ibland tycker jag det överdrivs alldeles för mycket. Många negrer kallar sig själva sinsemellan för niggers, dom får använda ordet utan att vara kränkande men jag får inte det för att jag inte är vit. Är inte det rasism också på sätt och vis?

Svar på tråden Rasism i barnböcker!!