• Meli

Svårt att få till syskon andra tråden

Skapar en ny tråd för oss som kämpar med syskon, vi var ju några stycken och det är alltid skönt att prata med andra i liknande situation

• Svar på tråden Svårt att få till syskon andra tråden
  • kariin

Hej! Vi fick kämpa på med första barnet oxå, tog nästan 2 år innan jag blev gravid och nu vill vi så gärna ha ett till barn men det verkar ta tid även den här gången,suck!
    Vår son är 2 1/2 år nu. Man försöker ju tänka att man ska vara glad att man iallafall har fått ett barn men det hjälper inte alltid, vill så gärna att han ska få ett syskon...
    Har iallafall beställt tid på gyn för att påbörja utredning, så det är bara att hoppas att man får hjälp där eller att det "tar" sig ändå såsmåningom.
    Lycka till alla ni andra som oxå kämpar för att bli med barn, kram från mig.

• dison

Hej kariin!
    Vi fick också vänta i 2 år innan jag blev gravid, och nu har vi försökt i 1 1/2 år att få ett syskon. Håller också på med utredning för närvarande. Var nyss inne och skulle kontrollera äggledarna, men tyvärr gick det inte att se något för att det satt en polyp i vägen, så det blir till att operera bort den. Hoppas att er utredning går bra, själv är jag väldigt imponerad över hur väl bemött man blir då man söker för sekundär barnlöshet. Trodde kanske att man inte skulle tas på så stort allvar då man precis som du skriver "i alla fall har ett barn", men så har det inte allts känts.

• Die

Hej alla,
    Tack för all hjälp och info man får genom alla brev. Jag är en gammal mamma jämfört med er, 42 år. Men nu har jag blivit gravid med barn nr 2 och tänkte dela med mig litet av det. Fick alltså dotter för 22 månader sedan, efter en månads försök..Men sedan har det varit svårt att få till ett syskon. Enligt gynekolog är alla hormoner i ordning, och mensen kom tillbaka 5 mån efter förra förlossningen trots att jag helammat länge. Har kollat ägglossning med LH-sticka sedan 9 månader, allt regelbundet. Ändå tog det sig inte. Jag har godnattammat dottern till för 2 månader sedan. Trodde det inte påverkade något, då ju mens och ÄL var så ok.Men jag tror att jag blev gravid till slut p.g.a följande:

1. Slutade amma helt (har studerat och forskat på nätet om hormoner och amning och visst kan amning påverka fertiliteten. Du kan ha ok ÄL, men prolaktin som utsöndras vid amning påverkar hormoner som i sin tur påverkar progesteron att bli lägre = dålig livmodersslemhinna för ägg att fästa i. + att ägg/äggblåsa inte mognar ut som de skall.
    2. Sedan några månader tillbaka var jag extra noga med mat och vitaminer, sömn och motion. Viktigare än man tror! Kroppen är klok. Man blir gravid när man är i balans och den får all näring som behövs. Jag tog 2 st apotekets "kvinna"-vitaminer /dag samt Omega- 3 fiskoljekapslar. Dessa fortsätter jag med nu när jag är gravid. Jag har även tagit jättenattljusolja (omega-6), det slutar jag med nu när jag är gravid. Det finns så många fertilitetsmirakelkurer att läsa om på nätet, gissa om jag studerat dem och funderat på att pröva. Jag tror faktiskt att en del hjälper, men naturmedel är jättepotenta saker, och jag vågade inte med tanke på hur de kan påverka ev. foster i början av graviditet. Jättenattljusolja, GLA är så långt jag kan sträcka mig, men bara t.o.m man blir gravid. Men jag kände det som att min ägglossning kom tidigare sedan jag började med dem. Och i mitt fall var det positivt. Jag vet inte..

Så..jag önskar all lycka till och God jul! Satsa på att äta rätt, vila, motionera. Det kan vara vad som behövs om man inte har konstaterade fertilitetshinder, vill säga. Om inte annat så mår man bättre och blir gladare.

Allt gott!

• Mamsing

Die:
    Här har du en 36-årig mamma som jobbar på ett syskon till sonen som är 1,5 år idag. Har tagit två p-sprutor, den sista för över ett år sen.
    jag verkar ha brist på progestoron för jag har fått en väldigt kort luteal fas, endast 6 dagar.

Har oxå ätit jättenattljusolja läng pga av torr hud/eksem. har efter en viss efterforskning på nätet kommit fram till att eftersom efamol (som jag ätit) innehåller GLA vilket främjar produktion av prostalglandin som i sin tur hämmar produktionen av progesteron.

Har nu lagt ner efamolen så vi får se om det tar sig snart...

• spaderA

Hejsan! Vi försökte i 3,5 år innan det blev något.... och nu har det gått 3 år igen men ingen bebis.... vi vill

• salmia

Hej alla

Jag är 32 år och har en dotter som 3,5 är snart. Vi fick med hjälp av icsi. Nu har vi gått igenom 2 icsi men tyvärr har det inte lyckats. Nästa behandling blir frysbehandling. Men man undrar lite om man skall lyckas. Man hoppas ju. Nu har vi tagit en liten paus och försöker på egen hand det hade ju varit det skönaste.

• dison

Hej på er alla!
    Idag har maken lämnat spermaprov. Tar 3-4 veckor innan svar. Några spermier måste han ju bevisligen ha, då vi har en gemensam dotter, men läkaren ville ändå kontrollera. Hur stor utredning har ni andra som är sekundärt barnlösa fått göra?

• salmia

Innan vi fick vår dotter med ivf så fick jag ta blodprov och göra en röntgen. Och min man fick lämna spermaprov.

• lillfia

Hej, det var länge sedan jag kikade in här, fast egentligen är det ju här jag hör mest hemma känns ibland som man kan trampa någon på tårna för att man är ledsen att man inte blir gravid igen när man skriver i andra trådar om IVF och så. Men här vet ju alla att det kan vara jättejobbigt fast man har barn när man inte kan bli gravid igen.
    Känner det ibland som att alla runt omkring en bara bestämmer sig för att "nu skulle man vara sugen på ett till barn" och vips efter en månad eller två så är dom det. För vår del har det nu gått drygt tre år, jag ruvar just nu på två små pyren efter ett antal misslyckade IVF-försök, känner mig hemskt skepisk till att det kommer att funka tyvärr och nu börjar det kännas lite som att funkar det inte nu så är det snart bara att ge upp, hemska tanke.
    Är det någon av er som har barn som har funderat på att adoptera om ni inte lyckas bli gravida? Tanken har jag tänkt, men det är ett stort steg att ta av någon anledning, hade vi inga barn så skulle jag inte tveka, men nu, jag vet inte, jag vill verkligen ha ett barn till men jag hade trott att vi skulle lyckas själva någon gång så det är en stor omställning att ens börja tänka i de banorna. Vore kul att höra om någon annan har funderingar kring att adoptera.
    Kram Lillfia

• krillee

Ser att det är mest tjejer som skriver i tråden. Men tänkte jag frågar er experter. Om man har svårt att få syskon skall man söka någonstans? Vad får man gå igenom fullständig personlig kontroll oss båda parter? menar om man har några kilo övervikt kommer läkarna klanka ner på det?. Ser att det är många som skriver och har barn i 6 års åldern. Då behöver man inte känna att man är ensam. Vi har en grabb i 3 års åldern och vill gärna ha syskon till honom. Men det vill sig inte  

• barbarmama

Hej!

Jag födde min son med planerat snitt oktober 2010. Anledningen var för att han låg i säte och vägrade att vända sig, genomgick två vändningsförsök som misslyckades, så i vecka 37+6 så föddes han. När han var 6 månader så startade bebisverkstaden igen, juli 2011 så blev jag gravid men fick ett tidigt MF. Sen dess har ingenting hänt. Och jag har börjat bli orolig nu. Sonen är 17 månader idag och jag hoppades verkligen på att vi skulle haft ett syskon till honom nu, men sån tur har vi inte haft. Man kan ju tycka att man borde ha lättare att bli gravid med tvåan, eftersom kroppen genomgått en graviditet och vet hur den ska göra, men det har faktiskt visat sig (för oss) att det är svårare att få ett syskon. Sonen blev till på 5:e försöket och nu är jag inne på 9:e försöket (ef. MF) med syskon utan resulatat. Jag är så rädd att någon har blivit "förstört" inom mig, så att jag inte kan bli gravid igen.. Jag kan ju inte be om hjälp än, då det måste gå över 1 år eller 1 ½ år t.o.m. innan man kan söka hjälp. Min kille börjar nu känna att vi ska vänta i några år innan vi skaffar syskon, men jag vill så gärna ha barnen rätt så tätt, men det känns som om den önskan försvinner längre och längre ifrån mig nu. 

Denna månaden har jag haft rätt mycket att göra om dagarna, så jag har missat att göra äl test varje dag. I torsdags så gjorde jag ett test som visade på stegring, men sen gjorde jag inget under helgen, först idag så kom jag ihåg det och gjorde ett igen, men det var nästintill omöjligt att se något på, så det känns som om vi missade att pricka in äl denna månaden.. För mannen åkte iväg i fredags och jobbar på annan ort hela veckan, så vi ses inte förrän på fredag igen, men vi sexade i torsdags så förhoppningsvis så kanske det räcker om det nu var så att jag hade äl under helgen nu. 

Ni som blivit gravida efter att ha använt er av ägglossningstest, när hade ni sex? Under stegring eller fullt utslag?   

• shelby

får man vara med?
    eller är tråden helt död?  

planerar nummer två, varit gravid 2 ggr efter henne men det har slutat i MA v.16 samt v.20
    tänkte först att nu skiter vi i det och njuter va vår tjej men längtan är så stor att vi gör ett tredje sista försök 

• Hoppaspåfler

Ja kanske ärdetta en tråd för mig... har försökt i måånga år att få till syskon men det vill sig inte. Det är bara 5 gr på 7 år jag lyckats bli gravid och sitter just nu o tar mig igenom det 5:e missfallet. Skall ringa sjukhuset idag för att höra vad de säger. Kan det vara pga av hormoner de inte stannar kvar tro

• Yori
    Hoppaspåfler skrev 2012-04-17 07:05:22 följande:
    Ja kanske ärdetta en tråd för mig... har försökt i måånga år att få till syskon men det vill sig inte. Det är bara 5 gr på 7 år jag lyckats bli gravid och sitter just nu o tar mig igenom det 5:e missfallet. Skall ringa sjukhuset idag för att höra vad de säger. Kan det vara pga av hormoner de inte stannar kvar tro
    äntligen någon som kanske förstår. hade 5e MFet i påskas..
    Jag ler fast jag går söder - men jag har hittat dig som är i samma sits som mig..  :)
  • Hoppaspåfler

Vi har sökt privat nu och fick tid redan i slutet på Maj. Det värsta är att även om det var ett tidigt mf så känner jag mig fortfarande gravid, molvärk i magen, ont i brösten o gråter för allt men det kan inte vara kvar för jag gjorde ett test  3 dgr efter jag började blöda och det var negativt, Har precis fått reda på att min vän väntar barn igen, nr 8.. hon hade "mens" i 8 dgr så hon missade att hon vart gravid så det upptäcktes när hon skulle göra NUPP test att hon vart 1 månad längre gången än hon trodde..

• shelby

första mensen är slut nu, den har aldrig vart regelbunden men nu kommit exakt den dagen de borde så jag tänkte denna gång testa med stickor och se vilken dag äl kommer på. Sist var det dag 16 jag kollade men nu när den blivit regelbunden kanske det har ändrat sig också

• Yori
    Hoppaspåfler skrev 2012-04-23 08:41:16 följande:
    Vi har sökt privat nu och fick tid redan i slutet på Maj. Det värsta är att även om det var ett tidigt mf så känner jag mig fortfarande gravid, molvärk i magen, ont i brösten o gråter för allt men det kan inte vara kvar för jag gjorde ett test  3 dgr efter jag började blöda och det var negativt, Har precis fått reda på att min vän väntar barn igen, nr 8.. hon hade "mens" i 8 dgr så hon missade att hon vart gravid så det upptäcktes när hon skulle göra NUPP test att hon vart 1 månad längre gången än hon trodde..
    Jag vet. det är nog det värsta med själva missfallet... det eller att jag skulle vart i typ samma vecka som 3 jag känner.. Kompisen har en son på precis 1 år. vår skulle vart 3 veckor yngre. Syrran skall ha i början av september, jag skulle ha fått i mitten på augusti. min bästa kompis skall ha i oktober, jag skulle ha fått i november... DET är jobbigast :( (Nu känns det som jag inte bekräftar din sorg och din smärta, förlåt mig för det. Jag gör det, även om jag inte får ned det på "papper". Men för mig är nog kompisarnas barn och graviditeter jobbigast)
    Ja jösses.. tänk om man kunde vara så fertil..... ;) hehe.. skämt åsido.. När fan skall det bli din och min tur?
  • Ida

Hejsan alla mammor:). Jag har en son på 2år och jag och min sambo har försökt få e ett syskon i över 1,5år. Vi har försökt med ägglossningstester och sånt men inget plus på Stickan ännu. Nu har jag kontaktat en läkare för att få hjälp ska träffa han i mitten av december.

Men det känns tungt att aldrig få det där plusset. Då många i min omgivning pikar om att det är dags att skaffa ett syskon etc.

• germany
    Ida skrev 2016-11-25 06:39:46 följande:

Hejsan alla mammor:). Jag har en son på 2år och jag och min sambo har försökt få e ett syskon i över 1,5år. Vi har försökt med ägglossningstester och sånt men inget plus på Stickan ännu. Nu har jag kontaktat en läkare för att få hjälp ska träffa han i mitten av december.

Men det känns tungt att aldrig få det där plusset. Då många i min omgivning pikar om att det är dags att skaffa ett syskon etc.

Finns massor att prova för att öka fertiliteten.
    Testa progester All (naturligt progestrone).
    Ät vitaminer, förslagsvis D-vitamin, zink, selen, Q10 den rena formen, omega 3, folsyra. 

Bra du kontaktat läkare för att få kolla olika hormonvärden. 
    Själv åt jag bla Prasterone (DHEA) vilket jag för mig tror gjorde att jag gick från dåliga ägg till toppenägg (finns massor att läsa om DHEA. Viktigt att bara äta de om man har lågt DHEA-s värde, annars kan det göra mer skada än nytta. Testosteron kan också vara bra att komplettera som prov om man tar DHEA-s provet. 

Kanske behöver du också ta andra stödmediciner såsom trombyl, fragmin. 
    Lycka till!
Svar på tråden Svårt att få till syskon andra tråden