Inlägg från: SaramedM |Visa alla inlägg
  • SaramedM

Aga?

majess skrev 2009-09-30 09:45:34 följande:
    Men att barnet får vara med på det mesta visar ju faktiskt på en egen rätt ouppfostrad attityd......om du tex har en väninna hemma,som vill kunna fika med dig i luugn och ro och ditt barn tjattrar och pockar på uppmärksamhet,då brister ju du i din attityd gentemot din gäst,att du har barn vet hon redan,men hon kanske tänker att du skulle kunna ha tid till henne och inte sitta o förklara saker för dina barn samtidigt....det kan ju bli rätt tråkigt för henne att vänta in att din o barnets diskussion skall avslutas innan ni kan gå vidare med ert prat...
    Så bara för att barnet är delaktigtigt i det mesta man gör har man ett ouppfostrat barn?

Mina vänner har då inga problem med att barnen är delaktiga
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-30 10:26:15 följande:
    Dessutom så tror jag faktiskt visst att dina vänner har problem med det,de säger det inte högt bara......
    varför tror du det?

Alla håller inte med dig om att barn ska synas men inte höras
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-30 10:12:26 följande:
    om hon inte leker tystare då?och då till nästa fråga,varför inte be henne gå-anser du det oxå vara aga?och om du inte vill vara respektlös mot din dotter,varför vara det mot din väninna???skillnad på folk o folk?
    Ja det är det, det är skillnad på barn och vuxna!

Om mina vänner behöver träffas för att prata ensamma så gör vi det utan barn
    Är barnen hemma är de delaktiga, fikar tillsammans med oss etc
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-30 10:35:29 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:30:14 följande:
    man kan utmärkt lätt få väluppfostrade barn UTAN att de behöver ha en insyn i precis allt.......om du fikar i lugn o ro med väninnan en stund medans barnet leker så kan du sedan ha en 12 timmars umgängesstund på både hemmaplan,museum,etc...jag tror inte barnet far illa socialt över att inte vara delaktig i precis allt...
    om barnet gillar att leka själv är väl det inga problem men att avvisa barnet av princip när hen vill säga nått/visa nått förstår jag inte syftet med
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-30 10:32:36 följande:
    jag har aldrig påstått att barn skall synas men inte höras......bara att det finns situationer där man inte kan leka pedagogmamma o bara fokusera på barnet......
    nej så klart det finns, vem har sagt nått annat?

Men det finns inga barn som behöver agas
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-30 10:40:44 följande:
    Gränssättning stavas det....lära sitt barn respekt.....att inte klampa in o avbryta är ett mycket viktigt redskap att lära sig för att kunna respektera andra barn inom skola o barnomsorg o i livet....
    Ja men det lär man ingen genom att ignorera

Varför tror du att vi som inte håller med dig låter våra barn härja fritt?

Barnet får ta lika stor plats som alla andra hemma, varken mer eller mindre
  • SaramedM
    majess skrev 2009-09-30 10:43:47 följande:
    Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:38:51 följande:
    ok,så eftersom ditt hem är barnens o vice versa,skulle du då barrikadera dig i ditt barns rum när det har en vän på besök o hävda respekträtt att va me på allt bara för att ni har samma rätt till att känna er hemma??
    Nej men jag skulle tex kräva repsekt om jag behöver prata med barnet av ett eller annat skäl
  • SaramedM

Morbid Mistress skrev 2009-09-30 10:46:17 följande:

För mig är det stor skillnad på kök och vardagsrum som är allmänna utrymmen i vårat hem och på barnens rum respektive mitt sovrum som är mer privata.
    ja så sant

Men säg tex att M har en kompis hemma, om det nu någon gång kommer att ske, och de leker i vardagsrummet
    Då kan hon inte kräva att jag ska hålla mig därifrån av princip
  • SaramedM

sen är det återigen viss skillnad på vuxna och barn, jag kanske inte har så stort intresse av att vara med M och hennes kompisar och då låter jag dom vara ifred
    Men ett barn är ofta nyfiken och intresserat av vuxna på besök och vill vara med socialt

• SaramedM
    mamman2008 skrev 2009-09-30 15:33:31 följande:
    Jo de kanske dem vill men varför ska de alltid få det 24 h?Jag skulle säga till mitt barn att jag inte hänger som hökar över henne och hennes vänner därav bör hon ej göra det hon heller för mamma vill ibland kunna prata lite med väninnan utan barn i samma rum!Samma sak som jag kan säga till min man att jag vill prata med en väninna utan han i samma rum....Samma saker ska gälla ALLA i huset... om jag låter mina barn leka ifred med sina vänner så ska mitt barn låta mamma "leka/prata" ifred med mammas vänner...Och jag vill inte ha nyfikna barn med i alla konversationer 24 h om dygnet..BTW så umgås mina barn oftare med sina vänner än jag med mina så då kan jag väl gott få den lilla stunden jag får någongång ibland och inte alltit behöva dra ut nånstans. .. ja kanske vill va hemma jag med....
    Barn som får den tid de behöver kommer inte att kräva föräldrarnas uppmärksamhet 24 timmar om dygnet

Nej samma saker kan inte gälla ALLA i huset, du är vuxen, dina barn är barn och det är helt olika förutsättningar ni har

Du låter som att det är en rättvise tävling! om jag inte stör så ska inte du störa mig!
    Du har väl helt andra behov än småbarn har?
Svar på tråden Aga?