• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • 82an
    Anonym (Mee) skrev 2009-09-11 13:38:26 följande:
    Men är inte kärleken och det din man gör för dig viktigare än vad du eller dina vänninor tycker om ringen?????
    Klart kärleken är viktigast. Ringen ska ju vara en symbol för den. Min man visar mig respekt genom att låtabli att köpa någonting han vet att jag inte gillar bara för att spara pengar. Sen vad det kostar är mindre viktigt. Jag tycker iof att en förlovning och vigselring är sånt som är värt att prioritera pengar till.
  • cath82

Ni skulle valt ring ihop skulle bli galen att inte få vara med och välja det är ju en del av tjusningen när man väljer ihop anser jag.

• Anonym
    mosterYster skrev 2009-09-11 13:52:52 följande:
    Anonym (be happy) skrev 2009-09-11 12:17:58 följande: OK, i min värld gifter man sig först och förlovar sig sen. Nädå, men det är inte så det går till. Vet att vissa verkar ha fått för sig att frieri och förlovning är två separata saker som egentligen inte hör ihop. Tidigare i tråden var det en som trodde att man friade först och sedan tog det gemensamma beslutet att förlova sig. Vad är då frieriet bra för, kan man undra? Ts man friade på BB och i och med att hon sa "ja" blev de automatiskt förlovade.
    Jag tror inte riktigt det var så det inägget var menat....förr var det ju mannens sak att fria....som en tyst överenskommelse...
    Idag hadlar det ju så mycket om pegar, har man RÅD att gifta sej, hur vill vi ha det...ja, så himla mycket som var självklart förr.....så idag kommer nog dom flesta par överens om att jaaa, nu är det dax.....såå,troor jag inlägget var menat.
  • Anonym (diamant)

Tror det är vanligt att blanda ihop svenska och amerikanska filmtraditioner. I Sverige är det brukligt att förlova sig med släta, klassiska ringar och sedan får kvinnan en mer fancy ring vid vigseln, så din fästman har helt rätt. (I USA är det tvärtom, där är förlovningsringen den ring som har stenar.)

Jag tycker det var superromantiskt och orginellt att fria efter födseln, istället för en vanlig candlelight historia.

Förövrigt kan jag inte förstå att du fäster så stor vikt vid vad andra tycker.

• myamone

Var lycklig för att Du har en familj, Du har fått ett barn, var tacksam för det Du har fått, ringen, barnet, hus och hem

• Anonym (bling-ring)
    deärjagdinpapa skrev 2009-09-11 13:01:24 följande:
    Ditt problem är ju att du mäter kärlek i metall. Jag vill inte vara elak men jag tycker du är jävligt ytlig och oäkta. Din kärlek till din man mäts förihelvete inte med diamanter och guld, de är din vilja att andra ska kunna mäta eran kärlek som får dig att vara missnöjd eller så finns det bara bling bling kärlek i erat liv och då är de.....
    Men seriöst, det är ju inte vi med snygga ringar som mäter kärlek i ringen utan ni som tycker att hon är otacksam. Att hon inte gillar ringen har väl för f-n inte med deras kärlek att göra. Det är en ring hon ska ha på sig hela livet.

skärp er!
  • Anonym
    Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-11 13:59:11 följande:
    Men seriöst, det är ju inte vi med snygga ringar som mäter kärlek i ringen utan ni som tycker att hon är otacksam. Att hon inte gillar ringen har väl för f-n inte med deras kärlek att göra. Det är en ring hon ska ha på sig hela livet.skärp er!
    OCH...då kunde hon väl gjort klart för mannen va som skulle duga åt frun......

Om man ska lägga ner så mycket energi på en förbannad ring...så ska hon va tacksam om hon har samma ring å karl i hela sitt liv......
  • nexa79

Snacka om att den här tråden är dagens I-landsproblem!!
    Väx upp, TS.. Bara var väldigt glad att du ens fått en ring, och JA det är fult av dig att köpa en sten att sätta på, det där med att släktingar är materialistiska verkar ligga även i dina gener, du låter fruktansvärt otacksam.. Inse att det bara är en ring, det som betyder något är väl för fan tanken bakom och kärleken er emellan, eller det kanske är mindre relevant än en skrytring som ni kan kasta i ansiktet på varandra när ni bråkar varannan vecka istället?
    Allvarligt talat, jag blir förbannad när jag läser den här tråden, mognad är överkurs för dig, alldeles uppenbart. Annars hade du prioriterat KÄRLEKEN istället för ringen. Det är bara en symbol.
    Var du glad att du har någon som älskar dig och som bryr sig tillräckligt för att ens FÖRSÖKA tillgodose dina behov, många är helt ensamma i världen och har alla möjliga problem som dålig hälsa, inga pengar ALLS och en massa annat.
    Hoppas du kommer till insikt, har sällan stött på någon som verkar så ytlig och otacksam som du (IRL) och hoppas att jag inte gör det heller.
    Lycka till med kärleken i alla fall.

• Samsmamma

Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-11 13:59:11 följande:

Men seriöst, det är ju inte vi med snygga ringar som mäter kärlek i ringen utan ni som tycker att hon är otacksam. Att hon inte gillar ringen har väl för f-n inte med deras kärlek att göra. Det är en ring hon ska ha på sig hela livet. skärp er!
    jag tycker inte att det är fel att ha dyra ringar, men att däremot vara otacksam när ens man valt ut en ring åt en för att den inte är dyr nog, DET är fel. DET är att mäta kärlek i pengar/metall.
  • mosterYster
    Anonym skrev 2009-09-11 13:55:13 följande:
    Jag tror inte riktigt det var så det inägget var menat....förr var det ju mannens sak att fria....som en tyst överenskommelse... Idag hadlar det ju så mycket om pegar, har man RÅD att gifta sej, hur vill vi ha det...ja, så himla mycket som var självklart förr.....så idag kommer nog dom flesta par överens om att jaaa, nu är det dax.....såå,troor jag inlägget var menat.
    Fast det stod uttryckligen att ts skulle invänta det "riktiga" frieriet, för då kanske mannen hade köpt en bling-bling-ring.
Svar på tråden skäms för min förlovningsring