• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Burberry
    Anonym skrev 2009-09-11 13:45:08 följande:
    Han kanske inte hade råd med en massa diamanter. Jag kan garantera att detta fruntimmer inte nöjer sig med vilken skit som helst till sin unge med. Det ska säkert vara märkeskläder och dyra barnvagnar, etc. Vad ska släkten eller grannarna sägas annars?!
    Det luktar avundsjuka långa vägar..
  • Anonym (Snart Fru:))

Jag har ingen dyr ring med diamanter och allt vad det heter, men är supernöjd ändå:) Jag vill inte ha nån dyr ring utan en man som kan älskar mig. Tycker att TS ska sluta bry sig om vad släkt och vänner och tycker och bara njuta av att du fått en ring av din fästman som visar att han vill spendera resten av livet med dig.

Det är väl inte hur mycket han kan ge dig materialistiskt utan känslomässigt som räknas? Låter lite bortskämt också som vissa har sagt innan. Att han har lockat dig med vackra stenar istället för kärlek...eller så har du omedvetet visat att du blir lyckligare av smycken än av vad han kan ge dig känslomässigt.

• Metrolifestyle
    Anonym skrev 2009-09-11 13:45:08 följande:
    Han kanske inte hade råd med en massa diamanter. Jag kan garantera att detta fruntimmer inte nöjer sig med vilken skit som helst till sin unge med. Det ska säkert vara märkeskläder och dyra barnvagnar, etc. Vad ska släkten eller grannarna sägas annars?!
    Eller han kanske har råd men inte lust. Låt oss söka på Ratsit...
  • Stinky

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:07:42 följande:

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring.. Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen? Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni? Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53 Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter. *Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse. * Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för. Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte. Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.
    Vilket jävla I-landsproblem du har! Det är verkligen SYND om dig... Jag trodde att förlovning hade med kärlek att göra, men jag har väl missförstått hela grejen. Ska genast ta ett snack med min fästman!
  • Anonym (tanken räknas.)

herre gud Ts lämna tillbaka ringer köp en som du vill ha då. fattar du inte att din sambo lär bli jätte sårad och lessen. visst han kanske inte tänkt så mkt på sitt frieri eller ringen men han friade med en ring var glad tacka o ta emot och lev ert "svensson" liv som du säger att ni har skit i vad andra säger och tycker och tänker. va stolt över ringen du fått. även fast den är diamantlös. de andra skryter ju bara över sina och de e väl ingen som säger att dom inte är skuldsatta flera år framåt bara för att de ska kunna skryta med sina ringar? då skulle ja nog hellre lägga ner mer pengar på vigselringen.. även fast ja är ganska enkel av mig. jag vill ha en enkel och diskret ring.

• Limpan1234

Vi förlovade oss när vi var 20 och gifte oss när vi var 30. När vi var 20 hade vi inte råd med så mycket och utan tog billiga ringar. När han hade friat gick vi tillsammans till en guldsmed och beställde nya ringar eftersom ingen av oss var särskilt förtjusta i de gamla. Vi har också bättre ekonomi nu är när vi var 20 och betalade ringarna med våra gemensamma pengar (vi tjänar ungefär lika mycket).

Eftersom man ska ha ringen på sig hela tiden tycker jag att det är viktigt att man verkligen gillar den, så jag förstår dig om du vill sätta in en sten själv om du vill ha det =)

• Samsmamma
    Burberry skrev 2009-09-11 13:41:37 följande:
    Anonym (Mee) skrev 2009-09-11 13:38:26 följande: Va fan har kärlek med en ring att göra? Tycker ni blandar ihop begreppen lite här alla anonyma. Kärlek är väl orsaken till att man förlovar sig, men ringen är ju bara en prydnad man bär som bevis på förlovningen. Att man gillar/ ogillar en viss typ av ring har inget med kärlek att göra, det har bara med ens smak att göra.
    och om ens man har valt ut en ring, ska man då förnedra honom och hans frieri genom att hålla på och köpa till stenar, klaga över att den är billig?

Man väljer ju den man vill leva med, och borde väl veta om han/hon inte har ett visst sätt, då får man leva med det! Min man är inte den mest romantiska så om han gör någonting romantiskt så uppskattar jag det massor, även om jag kanske ksulle önskat mig något annat!

Tycker att det är totalt respektlöst av ts att sitta här och beklaga sig. Hon har fått ett barn ihop med sin man som förmodligen tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att fria, mycket romantiskt tycker jag i alla fall. Men neeeej det duger inte för ts ville ha en blaffig diamantring att VISA UPP FÖR VÄNNERNA.
  • Anonym
    Burberry skrev 2009-09-11 13:44:40 följande:
    Jag tycker bara det är fegt att ni sitter här och kritiserar ts och hennes liv utan att stå för det.
    Eller så kan man ju lämna ut sej å sin familj till varenda knäppkök som finns....å få besök om man har otur....ja,det väljer man ju själv.
  • mosterYster

Anonym (be happy) skrev 2009-09-11 12:17:58 följande:

Jag förstod det som att dem förlovade sig på BB? Det står ju att hon är missnöjd över sin förlovningsring? Enligt mig så är en förlovning något som man kommer överens som par. Sen när man känner sig redo för nästa steg så blir det ett frieri... så nu kanske du förstår hur jag tänker lite :)
    OK, i min värld gifter man sig först och förlovar sig sen.

Nädå, men det är inte så det går till. Vet att vissa verkar ha fått för sig att frieri och förlovning är två separata saker som egentligen inte hör ihop. Tidigare i tråden var det en som trodde att man friade först och sedan tog det gemensamma beslutet att förlova sig. Vad är då frieriet bra för, kan man undra?

Ts man friade på BB och i och med att hon sa "ja" blev de automatiskt förlovade.
  • CK82

Har bara skummat igenom tråden och många skriver "jag vill inte ha en dyr ring utan en man som älskar mej" och liknande...

Jag har en dyr ring och en man som älskar mej!

Jag tycker att en man bör veta vilken typ av ring hans blivande fru vill ha-
    sen om den är dyr eller inte är väl en sak men man bör iaf få den ring man vill ha!

Sen att TS mest verkar göra saker för andra och för sin familjs skull är ju helt sjukt, är man vuxen så gör man väl saker för sin egen skull?!

Iaf så frågade TS vad vi hade för ringar och min sambo har en slät, bred ring i vitguld och jag har en slät ring i vitguld och en briljant på 1,5carat i mitten samt 2
    alliansringar i vitguld som är ett band med briljanter på sammanlagt 1,5carat (som jag fick den dagen vi fick ett plus på stickan!) som sitter på var sida om förlovningsringen! Han hade köpt/designat dom tillsammans m. en juvelerare i Sthlm

Svar på tråden skäms för min förlovningsring