• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Tesselajnen

Vi har släta vanliga guldringar som förlovningsringar (köpte två betalade för en, vilket jag tyckte var superbra deal), att få en ring med sten i till förlovningen känns för mig väldigt amerikanskt. Min vigselring däremot har 7 stenar i sig, en sk alliansring och jag tycker att just vigselringen ska vara bling.

Var inte tonåring då jag förlovade mig utan 29 år gammal och inte tyckte jag att det var tonårsaktigt att utnyttja tillfället då de hade "köp 2 betala för 1".

• Me o Mike

Ja och det finns ju en massa olika varianter på släta ringar!! Min för-ring är också en slät guldring. Min smak den finaste.. Den är 5-6 mm bred och 2,5 mm tjock. Sen har jag bling på min vigselring. Samma typ av skena som min för.ring men den har 20 st brilianter..

TS du får kompensera upp din förlovningsring sen med vigselringen.

• Anonym (Slät är vackert!)

Vi har vanliga släta guldringar som förlovningsringar. Vi ville båda ha det så för att vi tyckte att de skulle vara rena för att de skulle symbolisera vår kärlek och massa snirklor, stenar o d skulle ta bort renheten från ringarna. På min vigselring finns det dock 2 små stenar. Min mans vigselring är slät som förlovningsringen.

• Proxima

Har inte läst tråden, svarar bara på ts.

Vi har vanliga, släta förlovningsringar i guld. Ingen i min bekantskapskrets har en förlovningsring med en sten i heller, däremot finns det ju variationer i vitt guld och mönster, men ingen jag känner har i alla fall den klassiska "filmscensringen". Kanske hör dessa ringar mer hemma när man använder samma ring att symbolisera både förlovning och giftermål? Finns ju de som bara skaffar en ring. Håller med din fästman om att det inte är fint med två ringar med sten i på samma finger. Vigsel- och förlovningsring ska ju passa ihop, och matcha/komplettera varandra. Inte slåss om uppmärksamheten och vara till varandras nackdel. Jag kommer absolut lägga mer pengar på en "blingigare" vigselring när det blir dags för det. Skulle inte velat haft en vigselring med sten i ens om jag fått välja.

• Anonym (be happy)

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:07:42 följande:

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni? Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för. Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.
    har bara läst TS

han kanske måste spara lite pengar tills han friar på riktigt? tänk vilken ring du skulle få då :)
  • Hedi

Förstar om du hade velat haft en annan ring men jag tycker nog ända att vigelsringen är den viktiga.

Jag har inte ens nagon förlovningsring och vi tog ett gemensamt besult om att gifta oss. Av praktiska och skattetekninska skäl (bor i tyskland) och för att vi älskar varandra . Min vigselring är en i botten slät ring i vittguld, sen sa sitter det 10 briljanter med avstand runt hela ringen. Det spelar alltsa igen roll hur ringen sitter man ser alltid ca 4 stenar.

• Anonym

Har inte läst hela tråden men ville bara dela med mig av min historia..

När jag och min sambo förlovade oss var jag gravid i v.20, jag betalade för ringarna, det var också en slät tunn guldring som var på extraerbjudande. Vi förlovade oss på kvällen, jag stog framför spegeln i badrummet och borstade tänderna, sen tog vi helt enkelt på oss ringarna och sen var vi förlovade. Mer än så var det inte.

Visst hade jag velat ha det lite mer romantiskt, men när jag var gravid så orkade jag inte vara vaken mer än till kl 9 på kvällarna så vi fick helt enkelt ta en dag när sambon var ledig för att mysa till det och "fira" förlovningen.

Jag kan i efterhand bli lite ledsen över att det blev såhär när vi förlovade oss, för det ska ju faktiskt vara något fint.
    Men sen tänker jag, jag har ju det finaste av allt! Min sambo! Min man, bara min egen!
    Och då hade det gärna fått vara en plastring från en myntautomat, jag hade fortfarande älskat min man lika mycket, och ringen hade betytt allt för mig. Oavsett frieri och utseende.
    Man älskar ju sin man och inte ringen.

• mosterYster

Anonym (be happy) skrev 2009-09-11 12:03:04 följande:

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:07:42 följande: har bara läst TS han kanske måste spara lite pengar tills han friar på riktigt? tänk vilken ring du skulle få då :)
    Friar "på riktigt"? Så frieriet på BB skulle vara på låtsas, menar du?
  • LyckligtSlut

Har inte läst inläggen här än, förutom TS, men ja, ringen låter lite tråkig och även hur det gick till (även om det säkert var uppskattat), men du är väl ändå glad för att ni ska gifta er och du ska få en fin ring då? Håller med om hans tanke där också. I min värld har man också den fina ringen först vid bröllopet!

Tänk inte på vad andra tycker! Det är ert förhållande och ert liv och bara för att just denna bit låter lite tråkig så behöver inte resten av ert förhållande vara tråkigt, eller hur? Försök tänka på de spännande sakerna ni gör, varför du älskar honom och varför just han är pappa till ditt barn.

Lycka till med bröllopet!

• LyckligtSlut

Och det med att din familj är materialistiska, det är problem med DIN familj då, inte med honom. Tänk på det! Förklara hur förolämpande de är istället! Hymla inte med hur du känner när de säger så!

Svar på tråden skäms för min förlovningsring