• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • gintonic77

Jag skulle då hellre ta en platt/slät "ta-två-betala-för-en-ring" som min sambo själv valt ut omsorgsfullt än en från Pantbanken eller E-bay, BARA för att de var fynd med mycket blingbling på, men det är jag. Varför köper du inte bara en ny ring som du är nöjd med? Eftersom du ändå planerar att "göra om" den så kan du väl lika gärna bara köpa den ring du vill ha eftersom det verkar betyda mer för dig vad andra tycker om din ring än tanken och känslan bakom ringen.

Alla gör väl som de själva vill. Klart du ska vara nöjd med din ring, du ska ju ha den hela livet. Köp en ny vettja, då du inte verkar kunna bli nöjd förrän den ser maffig och dyr ut.

• Anonym (blingalong)

TS, jag förstår dig. Om jag ska ha något på mig varje dag i resten av livet så ska jag verkligen vara nöjd med det, allt annat är vansinne.

Min man förstår sig inte på sånt och mitt stora intresse är smycken och att köpa in stenar, så jag köpte själv hem min briljant innan vi fick ringarna gjorda. Dvs jag begär inte alls att han ska betala för att jag tycker om glitter, men jag skulle bli galen om vi inte fick ringarna gjorda eller köpta gemensamt och var nöjda båda.

Vad andra tycker är det bra om man kan strunta i, men om du själv vill ha en trevlig sten i din ring så fixa det! Och du, det finns faktiskt de som byter förlovningsringarna också när vigelringen tillkommer, för man kan ju ha ändrat smak då om det är flera år mellan förlovning och bröllop och ringarna kanske inte passar så bra ihop.

Han ville göra en romantisk gest när ni fick barn, och är det spontant så tar man det som finns hemma i guldsmedsaffärn-det blir bara "bindande" för din del om du tycker så (om inte mannen blir knäckt förstås om du vill byta, men det är sällan de har sådana hangups vad jag vet).

• LadyK

Min svåger och svägerska är både förlovade och gifta men kunde inte komma överrens om vilka ringar de skulle ha, så de har helt olika som inte alls ser ut att höra ihop. Dessutom kunde de inte enas om vilket efternamn så de har fortfarande sina ursprungliga.
    Men de är lyckliga och har 2 barn.

• Bel

Jag förstår dig. Min sambo vet om hur petig jag är med smycken, så därför friade han först och sen var vi iväg och provade ut ringar ihop.
    Det är nog bäst att du är ärlig, jag hade själv inte velat ha en slät guldring.
    Förklara för honom på ett fint sätt, han kommer säkert att förstå.

Jag har en ring i vitt guld med en briliant i. Tycker att det är jättefint att ha en sten i sin förlovningsring även fast vi i landet lagom inte tycker att det passar sig
    Vigselringen tittade vi ut i samband med köpet av förlovnings ring.
    Den kommer att se likadan ut fast med 4 eller fem stenar. Megasnyggt

Du ska förhoppningsvis bära den ringen hela ditt liv och då vill man ju känna sig fin i den.

Lycka till

• Anonym (bling-ring)

Är det verkligen så svårt att förstå att man vill ha en ring som man gillar och som passar en (dvs att det eg inte handlar om priset)?

• Anonym

Jag undrar vad man skulle gjort med ett barn som inte riktigt höll måttet utseende mässigt...stoppa tillbaka det,och hoppas på förbättring???

För det är ju också någon man kommer att få ha hela livet ,om man har tur.

"En ring ska man leva med hela livet".....nää,det ska man inte vettu....man ska leva med mannen som valt ringen.....

• Anonym (Nöjd!)

Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-11 14:34:58 följande:

Är det verkligen så svårt att förstå att man vill ha en ring som man gillar och som passar en (dvs att det eg inte handlar om priset)?
    Verkar ju så... Hittar man en karl som vill va med en och dessutom friar, då ska man vara nöjd. Det är viktigare att han får välja än att hon får en ring hon gillar.

Nej, det var kanske dumt skrivet, men det låter ju lite åt det hållet här...
  • Burberry
    Anonym skrev 2009-09-11 14:35:58 följande:
    man ska leva med mannen som valt ringen.....
    förhoppningsvis inte, för det är nog ofta försäljaren som valt ring, många män vågar inte bestämma själv..
  • Anonym
    Anonym (Nöjd!) skrev 2009-09-11 14:38:39 följande:
    Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-11 14:34:58 följande: Verkar ju så... Hittar man en karl som vill va med en och dessutom friar, då ska man vara nöjd. Det är viktigare att han får välja än att hon får en ring hon gillar. Nej, det var kanske dumt skrivet, men det låter ju lite åt det hållet här...
    Ja...det var jäkligt dumt...för det lät som att den man med DYRAST ring vinner....
  • Anonym
    Burberry skrev 2009-09-11 14:39:38 följande:
    förhoppningsvis inte, för det är nog ofta försäljaren som valt ring, många män vågar inte bestämma själv..
    Jaaaaa............men herreguuuuud....tänker du om varenda jäkla karl...att ingen.om dom inte kostat 15.000.......inte har tyckt till själv??? GE DEJ!!!!!!
Svar på tråden skäms för min förlovningsring