• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym (Vitt guld)
    Alltså för mig är det att kasta pengar i sjön och jag menade inte att förolämpa verkligen.. Ber också om ursäkt.

Anonym (diamonds) skrev 2009-09-14 15:21:40 följande:
    Anonym (Vitt guld) skrev 2009-09-14 15:16:47 följande: Och jag tyckte att det var onödigt att skriva "är inte det att kasta pengar i sjön" . Men hursomhelst, förlåt för det och det var inte det viktiga i mitt inlägg och jag hoppas att du kan ha överseende med det.
  • Anonym (Vitt guld)

Alltså jag menar att vi inte på något sätt hade haft råd. :-P

Anonym (Vitt guld) skrev 2009-09-14 15:27:35 följande:

Alltså för mig är det att kasta pengar i sjön och jag menade inte att förolämpa verkligen.. Ber också om ursäkt. Anonym (diamonds) skrev 2009-09-14 15:21:40 följande:
  • Anonym (Vitt guld)

Jag och min sambo tänker nog ganska mycket på hur mycket vi ska lägga pengar i vårt hem.

Och ingenting på avbetalning!

Namnam skrev 2009-09-14 15:24:14 följande:
    Både ja och nej Guld/platina och diamanter kan liknas med en invistering/säkerhet som alltid kan pantas eller säljas vid behov av pengar. Vad du lägger dina pengar på beror helt på vilka intressen du har kläder bilar elektronik mm Vet flera som har kommit med "kasta pengar i sjön" komentarer när de själva köpt en hemmabio för 40på avbetalning, det tycker jag är "kasta pengar i sjön"
  • Anonym (ut)

Anonym (Vitt guld) skrev 2009-09-14 15:29:09 följande:

Jag och min sambo tänker nog ganska mycket på hur mycket vi ska lägga pengar i vårt hem.Och ingenting på avbetalning!
    Låter vettigt tycker jag. De flesta kan väl ta ett stort lån till en ring trots man är en vanlig "fattiglapp". Men jag föredrar att låna till huset.
  • Namnam
    Anonym (ut) skrev 2009-09-14 16:50:08 följande:
    Anonym (Vitt guld) skrev 2009-09-14 15:29:09 följande: Låter vettigt tycker jag. De flesta kan väl ta ett stort lån till en ring trots man är en vanlig "fattiglapp". Men jag föredrar att låna till huset.
    Jag tror faktiska att många sparar kanske i år
    Om man sparar ihop till bröllop varför inte förlovning?
    Det är ändå en ring som du ska använda varje dag livet ut

Men om man är nöjd med sitt boende och inte vill låna till hus så kanske en ring som gör att du mår bra och blir glad av inte är helt fel
  • december bebis

Fast är väl inte ringens utseende som är viktigast? Hellre än billig ring från någon jag verkligen älskar och som älskar mig än en dyr ring från någon där det inte finns någon kärlek... Min ring var nog billig, men mkt annorlunda då det inte fanns så mkt att välja på just där vi bodde när vi förlovade oss... Det har aldrig stört mig, tyckte vigselringen var viktigare. Den var inte iheller speciellt dyr, men vi hade själv bestämt hur den skulle se ut så... Mannens en vanligt hammrad gulkdring, min en hammrad guldring med 4 små stenar i. Mannen sa så tufft , en sten för varje barn hehe. Det ångrar han nu. Vi har 3 barn o det räcker o blir över Barn nr 4 fick bli en hund istället... Tycker inte man skall hänga upp sig så mkt på det materiella... Inte bry sig om vad andra tycker om din ring.... Efter några år finns det kanske mkt annat att hänga upp sig på

• Anonym

Priset kan skilja jättemycket beroende på vart man köper. Vi betämde oss för en typ av förlovningsring, sen gick vi runt och kolla priser. Tillsammans kostade de 5500 på billigaste stället och runt 9000 på dyraste. För EXAKT samma ringar!

Min vigselring är specialgjord för att matcha förlovningsringen, av min farmors båda vigselringar. Kostade 5500 för arbetet och diamanter, totalt värde med guldet inräknat blir väl runt 15000.

• Bonzan

Min ring är en tunn i vitt guld, det du kallar för ta två betala för en....

Min vigselring är en ring som jag ärvt av min farmor men jag tycker överdådiga ringar är onödigt.
    Rent personligen tycker jag att du är sjukt matrealistisk och fånig, är det inte kärleken som räknas??? 
    Tycker synd om din fästman som gjorde nått helt underbart och friade på BB, det är kärlek!!!
  • Anonym (diamonds)

december bebis skrev 2009-09-14 17:07:42 följande:

Hellre än billig ring från någon jag verkligen älskar och som älskar mig än en dyr ring från någon där det inte finns någon kärlek...
    Fast helst en dyr ring (för att jag gillar den modellen) från en person som verkligen älskar mig och som jag älskar!
  • Anonym (blingalong)

Folk som köper en enda ny bil i sitt liv, löjligt dyra stereopaket eller åker på bröllopsresa för 50 000 (inte helt ovanligt) ska ju inte snacka om att andra kastar pengar i sjön. Eller de som betalar för 100+ bröllopsgäster varav de ibland inte har en nära eller ens god relation med hälften.

Om jag säljer min ring kommer jag att få ut bra mycket mer än man får för dessa "investeringar".

Så det handlar ju om prioritering, inte mycket annat.

Guldsmedskedjornas ringar gillas säkert av många men för mig är det lika boring som McDonalds är om man nyss har ätit på lyxkrog i Paris. På andra områden nöjer jag mig glatt med Donken medan ni kanske blir stående som de kräsna?

Svar på tråden skäms för min förlovningsring