• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Takex

Jag håller med om att det ändå är för kärleken man förlovar sig, givetvis. Men jag känner att när det kommer till min ring och mitt bröllop ( som det enligt mig är ) så är det den gången i livet då jag kan begära det jag verkligen vill ha, så som jag föreställt mig det hela och inget annat. Det ska vara ett av de största tillfällena i mitt liv och då måste ringen vara rätt.

Om andra nöjer sig med "släta vanliga Guldfynd"-ringar så är det kanon, för att dom är nöjda, inte för att de är billiga. Knappast något jag skulle se ner på.

Jag tycker inte att 40 000 kr är att slänga pengar i sjön, jag trodde det var ett vanligt pris men har nu förstått att i Sverige är det mer vanligt med billigare ringar. Här i Japan (ända platsen där jag mött den här världen, var bara en ung tonåring när jag bodde i Sverige) så kostar ringarna pengar och dom ser ut på ett speciellt sett och det vet männen så man går med och pekar just för att det ska bli precis som man vill ha det.

• Anonym (motsatt problem)

Själv har jag motsatta problem. Sitter här med en 50 000 kr + ring som jag fick av min kille som redan innan han köpte den hade ganska stora skulder. Varje gång ringen visas upp för andra "beklagar" han sig över bilen han fick lov att sälja för att ha råd med den. Jag hade inte alls förväntat mig en så dyr ring och det känns som att jag inte klarar av att uppskatta den så mycket som jag borde när den var så dyr och på grund av omständigheterna runt omkring. Dessutom tror killen min att han "köpt" mig och undrar t.ex. när jag är på dåligt humör hur jag kan vara det när jag har en sån dyr ring och han har också sagt saker som att han tror att jag inte kommer att kunna lämna honom nu för jag vill ju inte ge tillbaka den dyra ringen i första taget.

Detta är inte så lätt det heller tyvärr men vad kan man göra???

• Anonym (blingalong)

motsatt problem: Bara den attityden hade fått mig att lämna men om man nu inte vill det:

Samma lösning. Byt ring till en som du själv betalt hälften av så kan han ju försöka komma och kräva extra service sedan.
    Och så visar du att inflytande över över dig ligger inte i så fåniga saker som en ring.

Och två kan leka den leken:

Man gifter sig inte med någon som har skulder, han ska vara skuldfri först.* "Om du älskar mig så betalar du av dina skulder först, jag ser din ansträngning där som ett direkt tecken på din kärlek till mig."

*om det inte gäller CSN eller bolån.

• Anonym

Typiskt fruntimmer att bara klaga på allt och aldrig bli nöjda.
    Nej en kille sak fan komma med blommor hela dagarna,dyraste smyckerna osv för att tjejer ska bli nödjda.
    Tanken som räknas.
    Tycker fan synd om vissa killar.

(Är tjej som skriver)

• Anonym (blingalong)

anonym: Du kan förbli tyst i mitt fall för jag betalade mitt bling själv.

Bra kvinna reder sig själv och en dålig är inte värd att hjälpa!

• Anonym

Anonym (blingalong) skrev 2009-09-15 07:36:59 följande:

anonym: Du kan förbli tyst i mitt fall för jag betalade mitt bling själv.Bra kvinna reder sig själv och en dålig är inte värd att hjälpa!
    Du jag har själv stått för allt själv. Kvinnor e för giriga!
  • Anonym (diamonds)
    FOA skrev 2009-09-14 23:05:27 följande:
    Tror det är försäkringsvärdet det handlar om...
    Ja, självklart är det det, tack!

Vi gjorde en bra deal på diamanterna och handlade mkt hos en och samma guldsmed. Köpte diamanterna separat för mindre än halva priset av vad de kostar om man köper dem av en guldsmed i Sverige .

Och sedan så köpte vi inte alla ringarna när guldet stod som högst nu i våras .

Sedan vet jag inte var JAG är BÄST fick det ifrån att 35' ringarna var värda 40', om jag skrev så så måste jag ha skrivit fel. 65-70' är värdet.
  • Anonym (diamonds)

Anonym (blingalong) skrev 2009-09-15 07:36:59 följande:

anonym: Du kan förbli tyst i mitt fall för jag betalade mitt bling själv. Bra kvinna reder sig själv och en dålig är inte värd att hjälpa!
    Ja, och jag betalade minst hälften och tjänar mer än min man.
  • Anonym (bling-ring)

Anonym (diamonds) skrev 2009-09-15 08:57:13 följande:

Anonym (blingalong) skrev 2009-09-15 07:36:59 följande: Ja, och jag betalade minst hälften och tjänar mer än min man.
    Jag betalade hans ring och han betalade min.
    Och han ville ha både en förlovningsring och en vigselring så då fick han det.

JAG är BÄST skrev 2009-09-14 22:26:26 följande:
    HUR vet du att det är en ring du kommer att använda livet ut? Man kan aldrig veta om man kommer att leva med samma man resten av sitt liv.
    Men man får väl ha det som utgångspunkt när man väljer ringarna? Man får väl hoppas att det kommer att vara resten av livet?
  • Pappa vet bäst

Han borde givit dig en plastring för 5kr från en sån där fiffig automat vid snabbköpet.

Svar på tråden skäms för min förlovningsring