• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym

Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-13 18:17:11 följande:

DU älskar ju silver så då är det ju rätt ring för dig. Jättebra. MEN TS älskar briljanter så då är en slät ring inte rätt för henne. Hade du varit nöjd med en ring i rött guld med en jättediamant och fullsmockad med smaragder eller hade du känt att din fästman kanske inte riktigt hade tagit hänsyn till dig? Och hur ska man tolka tanken bakom när han köper en ring som inte passar TS (när hon dessutom varit tydlig med vad hon gillar)? TS skriver ju själv att det inte kändes som att det var så mycket tanke bakom. Och igen, tacksam? kan du utvecklar vad du menar med tacksam? De är väl två vuxna människor som vill gifta sig med varandra inte någon sorts välgörenhet?
    Jag hade varit tacksam över vilken ring som helst. Sen att man har en önskan det får man ju ha. eller hur???
    Ringen är ju faktiskt ett tecken på kärlek. Anser jag.
  • Anonym (bling-ring)
    Konfliktnolla skrev 2009-09-14 11:41:39 följande:
    Mycket snack om.. Att det handlar om kärlek och inte ringen i sig.. Jag måste ju helt klart säga att om man är så kär att man går och funderar på att gifta sig med damen i fråga så vill man väl "aim to please" liksom. Jag luskade bra länge innan jag vågade mig på att tillverka en ring till min blivande fru. Hon fick välja diamanten själv dock. Men visste inte hur och när. Så i mitt fall fick jag ta reda på vilken färg och material, ungefär vilken design, storlek och sånt. Och sen ett väldigt romantiskt frieri. Bokade in oss på Hestravikens värdshus och hyrde spa anläggningen, lyckades smuggla med mig champagne och ringarna och friade i en jacuzzi. Kostade mig en bil, men det var det värt. Hade hon önskat sig en silverring eller mässingsring eller vad som helst så hade jag självklart skaffat det. För där ligger väl kärleken i så fall, iaf när man friar tycker jag. att man har tillräckligt med gehör och att man kan visa det genom en så liten handling. Drömringar kan kosta mycket pengar, så det kan ju vara smart att planera det lite grann. :) Tycker fortfarande att det är rätt av TS att skaffa sig en diamant om hon nu vill ha det, hon svarde ju ändå ja på att vlja gifta sig. Min sambo vill ha en naturligt rosa 2ct hjärtslipad dia i sin vigselring, luppren dessutom. Och där kunde jag säga in your dreams, den kostade 4,5 miljoner. Får ta en safir istället. men en snygg ring kommer det att bli det med.. All lycka
    Tack för dina vettiga inlägg!
  • Anonym

försöker igen och hoppas att nån av er som fördömer de som tycker ringen är viktig ska svara:

att fria är en kärlekshandling.
    att säga ja likaså.
    att inte lägga ner tanke (och omtanke) på ringen verkar accepterat, "bara" man visat sin kärlek genom frieriet.
    varför är det då inte ok att vara besviken på ringen, varför räcker det då inte att man "bara" visat sin kärlek genom att svara ja?

• Anonym

Ts, visst kan du sätta i en diamant men gör det i så fall för att DU vill det, inte för att nån annan (familj, släkt,vänner) FÖRVÄNTAR sig en "avancerad" ring. Samma sak med bröllopet, gör som NI vill. Är det så att det inte "passar" familjen eller släkten ja då kan dom STANNA hemma för bövelen. Åk iväg själva och gift er, utomlands eller hemma i Sverige. Ni ska leva ERT liv efter vad ni vill, ni ska inte försöka leva upp till andras förväntningar på hur bröllop eller ringen eller livet ska gå till! Bryt dig loss! Det är jättejobbigt och jättesvårt men gör det för er egen skull och barnens skull. Dom ska inte behöva ha föräldrar som "trycks ner i skorna" av släkten.

• solemio

precis en sån ring har jag{#lang_emotions_foot_in_mouth} men lika glad för det är jag........men alla är vi olika!

• Muminski

Grattis till bebis och förlovning.

Vår förlovningsring var slät och enkel, kanske inte så tunn men inte nån dyr. Annat blev det när vi gifte oss

Tänk på vad ringen står för istället för hur den ser ut. Vad jobbigt det måste vara att känna sån press. Hoppas att du kan släppa det för vad de tycker är inte värt ett skit.

Lycka till

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski

Vår förlovning blev inte heller som jag drömt om. Hade jordens hudinflammation som behandlades med antibiotika så jag kunde inte göra nåt skojigt alls på spa anläggningen vi checkat in på. Dessutom såg jag ut som fan i ansiktet där inflammationen var belägen. Inte jättekul då men nu betyder det ingenting. Vi tog igen allt sånt på bröllopet som var 3 ½ år senare.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Anonym (förslag)

Gör om det då! Det kan man väl göra... hade jag gjort om jag inte tyckte att det kändes bra!

• FOA

Anonym (ut) skrev 2009-09-14 14:20:44 följande:

Tar folk lån för att kunna köpa ring eller ni som skriver härkanske är högavlönade vad vet jag..
    Min ring kostade 60,000, pengar som vi hade på banken. Vi tjänar båda bra och tyckte vi hade råd helt enkelt...
  • JAG är BÄST

Anonym (diamonds) skrev 2009-09-14 15:13:24 följande:

Anonym (Vitt guld) skrev 2009-09-14 15:09:06 följande:
    Men snälla någon. 40 000 för en person är säkert lika lite som 4000 är för en annan. All konsumtion är väl mer eller mindre att kasta pengar i sjön. Så länge man är nöjd med sina konsumtionsval och för den delen inte skadar alltför många med dem så vad spelar det för roll?Alla våra 4 ringar kostade ca 35 000 men är värderade till nästan det dubbla.
    HUR i helskotta kan ringar som kostade i inköpspris 35.000:- vara värda idag 40.000:- ????

Ska du lösa in dessa ringar får du inte det du gett!!!
    Guldgrammet ligger i inlösen MINDRE än vad det låg på då du köpte ringarna.
Svar på tråden skäms för min förlovningsring