• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Lady Dahmer
    sasssyy skrev 2009-10-01 13:17:36 följande:
    det var ju en konkret kommentar.. jag är 36 och jag beter mig inte alls illa. Jag bemöter de människor som försöker frälsa mig och världen med en diet jag inte är intresserad av.Här inne får man helt klart inte kritisera LCHF för då får man dylika kommentarer som du skrev här. Det bevisar ju bara att vi har rätt i våra antaganden att det är en starkt sammansvetsad grupp som agerar med taggarna utåt så fort man angriper eller kritiserar.Varför får LCHF:are sitta och se ner och kritisera hur vi väljer att försöka gå ned i vikt men vi får inte ifrågasätta eller kritisera något kring LCHF?
    skillnaden är antagligen att ni inte provat lchf och vi har provat de gamla vanliga sätten. (nu generaliserar jag givetvis)???

De flesta som kommer med en massa kritik gentemot lchf har ingen kunskap i ryggen. De har inte tagit reda på vad dieten egentligen handlar om, de forskningsresultat som stödjer den och de bristande resultat som stödjer livsmedelverkets rekommendationer.

Många av oss som är lchf'are har däremot ägnat massvis med tid till att efterforska och läsa på om hur kroppen funkar och framförallt hur lchf funkar.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Muminski
    li bi skrev 2009-10-01 13:09:34 följande:
    Men vad har egentligen tillsatser med LCHF att göra? Jag äter definitivt inte LCHF men jag äter ändå naturlig mat, inget margarin och sällan socker. Jag tror på att äta balanserat, dvs både fett, kolhydrater och protein från olika näringskällor. I kombination med att inte vräka i sig av någonting och motionera så behöver man inte tänka så himla mycket.Så fort någon kritiserar LCHF så blir det en massa tjat om tillsatser, socker och raffinerade kolhydrater. Om man tror att den typen av föda är det är enda alternativet till LCHF så förstår jag att man inte har mått så bra av sin kost tidigare.
    Det har väldigt mycket med LCHF att göra. Det är väldigt svårt att undvika tillsatser eller tveksamma tillverkningsmetoder när man äter "vanlig" kost. Äter du pasta, bröd, ris eller "vanliga" grönsaker så får du i dig saker din kropp inte behöver och i många fall tar skada av. Det försöker vi undvika genom att skippa prefabricerade produkter och manipulerade råvaror.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • hilah

Lady Dahmer skrev 2009-10-01 13:01:47 följande:

Jag äter VÄLDIGT varierat. Att utesluta mjöl och socker betyder inte att det blri ensidigt. då har man dålig fantasi. Dessutom -- varför äta nåt man blir sjuk av? De flesta av oss som äter enligt lchf mår DÅLIGT av kolhydrater. Människan är inte byggd att äta de mängder socker och kolhydrater vi gör idag (om vi nu ska prata om hur vi är skapta) och vi är verkligen inte byggda att äta tillsatser och kemikalier. ... och om det bara var att äta nyttigt och röra på sig så skulle inte folk vara tjocka. Det låter fint i teorin, men i praktiken så är det inte alltid lika enkelt.
    Nja, fast det är ju det jag säger. Med att äta nyttigt menar jag att man inte borde äta så mycket socker/tillsatser som vi gör idag och istället laga maten själv/skippa godiset.

Och visst skulle folk inte vara lika tjocka om de åt nyttigt och rörde på sig. Problemet är ju just att de inte gör det. De flesta rör på sig ALLDELES för lite och äter för mycket skräp. I mina mor/farföräldrars generation hade de inte dessa problem med fetma och inte åt de enligt några dieter.

Kroppen behöver kolhydrater, särskilt hjärnan. Jag tror att LCHF dieten kan ha följder för kroppen som vi inte vet om ännu eftersom det inte har varit populärt så länge än. Men tiden kommer att utvisa vilka konsekvenser det har att äta så mycket fett.
  • bakeacake

Lady Dahmer skrev 2009-10-01 13:23:20 följande:

skillnaden är antagligen att ni inte provat lchf och vi har provat de gamla vanliga sätten. (nu generaliserar jag givetvis)??? De flesta som kommer med en massa kritik gentemot lchf har ingen kunskap i ryggen. De har inte tagit reda på vad dieten egentligen handlar om, de forskningsresultat som stödjer den och de bristande resultat som stödjer livsmedelverkets rekommendationer. Många av oss som är lchf'are har däremot ägnat massvis med tid till att efterforska och läsa på om hur kroppen funkar och framförallt hur lchf funkar.
    men va bra att ni har det, men håll det då för er själva.. enkelt va?
  • hilah

Lady Dahmer skrev 2009-10-01 13:20:14 följande:

men du... om man har problem med just överätning i kombination med att man är lite smålat? (för face it, många av oss tjockisar är matglada och lata till stor del) .... hur tänker du då att det ska funka?Poängen är ju att folk är tjocka av en anledning. (nu pratar jag om de som äter enligt lchf i syfte att gå ner i vikt.) Hade det varit så enkelt som att "ät mindre och rör på dig mer" så hade många inte varit överviktiga. Man måste ju vara realistisk och se att människor har olika förutsättningar. Och de av oss som dessutom mår väldigt dåligt av just kolhydrater? De av oss som kolhydrater ger hälsoproblem? och de av oss som kolhydraterna triggar igång ett sötsug som bidrar till överätning? Jag är så trött på det gammalmodiga "ät mindre och rör dig mer så ska du se att du går ner!" som inte tar hänsyn till hormoner, insulin, blodsocker och framförallt inte tar hänsyn till den mänskliga faktorn.
    Äh, fast människor har klarat sig hur bra som helst och hur länge som helst utan att ta hänsyn till hormoner, insulin och blodsocker. Det var på den tiden vi hade sunt förnuft.

Att du och andra är överkänsliga mot kolhydrater är en annan femma. Klart att magen mår bättre av att äta mindre av det då.
  • Muminski

Kanske ska poängtera att jag är normalviktig och verkligen inte lat! Tränar och rör på mig minst 4 ggr i veckan. (promenerar dagligen) Men träna 2 timmar om dagen som ts gör..hmmm sunt?

• bakeacake
    Muminski skrev 2009-10-01 13:27:15 följande:
    Kanske ska poängtera att jag är normalviktig och verkligen inte lat! Tränar och rör på mig minst 4 ggr i veckan. (promenerar dagligen) Men träna 2 timmar om dagen som ts gör..hmmm sunt?
    det är supersunt.. faktiskt.. 1 timmes kondition, å 1 timme styrka.. supersunt.. :)
  • bakeacake

glömde bort att det ibland kan bli 3 grupträningspass på raken, först spinning, sen pump å sen combat.. :)

• Muminski
    hilah skrev 2009-10-01 13:23:51 följande:
    Nja, fast det är ju det jag säger. Med att äta nyttigt menar jag att man inte borde äta så mycket socker/tillsatser som vi gör idag och istället laga maten själv/skippa godiset.Och visst skulle folk inte vara lika tjocka om de åt nyttigt och rörde på sig. Problemet är ju just att de inte gör det. De flesta rör på sig ALLDELES för lite och äter för mycket skräp. I mina mor/farföräldrars generation hade de inte dessa problem med fetma och inte åt de enligt några dieter. Kroppen behöver kolhydrater, särskilt hjärnan. Jag tror att LCHF dieten kan ha följder för kroppen som vi inte vet om ännu eftersom det inte har varit populärt så länge än. Men tiden kommer att utvisa vilka konsekvenser det har att äta så mycket fett.
    Varför behöver hjärnan kolhydrater?
  • bakeacake
    Muminski skrev 2009-10-01 13:29:40 följande:
    Varför behöver hjärnan kolhydrater?
    eftersom celler lever på kolhydrater.. :)
Svar på tråden LCHF en sekt?