• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Mamma060812

Pinsamt TS !! Jag äter oxå som så många ovan, har oxå blivit bättre i min magen & jag var oxå en av dom som tyckte det var buffel o båg i början. MEN, jag mår bra, jag är mätt & jag tycker det är fruktansvärt GOTT & det bästa av allt.. DET FUNGERAR !!!!!!!

*¨*¨*¨* Carpe Diem *¨*¨*¨*
  • Muminski

Ja det är din rättighet att tycka så och det är min rättighet att tänka själv och välja fritt vad jag vill äta och inte proppa i mig tveksamheter som nån mutad "expert" lovordar. Var skeptisk och styrd i tanken om du vill det. Faktum är ju att det är NI som är hjärntvättade, NI som tror att margarin är bra, att lightprodukter är nyttiga. NI är lurade och det VET vi. Studierna som bygger upp hela det konceptet är manipulerade, visste du det?

De flesta av oss som testat LCHF mår så mycket bättre och forskning, det finns!

Det är ju så logiskt egentligen. Ät naturliga råvaror i så hög grad som möjligt, skippa tillsatser som i många fall är rent farliga, för de som är insulinkänsliga bör även mycket kolhydrater uteslutas för bättre mående. Vad konstigt att vi blir lite "religiösa" när våra kroppar rensas på all skit och när vårt blodsocker äntligen blir balanserat.

Har man aldrig haft liknande problem eller känner vilken negativ påverkan en del mat och tillsatser kan ha på kroppen då vet man ju inte heller varför detta är så bra, så jag förlåter dig ts för din okunskap.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • M C

Dumheter!
    Snälla rara TS, du vet inte vad du pratar om.

Om du tar och läser på lite så ser du att det inte är LCHFarna som är sekten, det är SLV som inte ens kan ändra sig när de har fel!

LÄS PÅ! Gapa inte ut okunskap från hustaken innan du har tillräckligt på benen.
    Senaste är att journalister har sagt att omega3 INTE är bra för hjärtat trots att alla undersökningar visar på motsatsen. DÄR har du de riktigta idioterna!

Och alla dessa diabetiker: tror du seriöst att de ljuger eller?
    Skärpning!

• M C
    bakeacake skrev 2009-09-15 11:07:40 följande:
    Pretty Banana skrev 2009-09-15 11:02:13 följande:
    Men innan LCHF fanns så gick det ju jättebra att gå ner i vikt med andra dieter.. men helt plötsligt så är det BARA LCHF som fungerar.. och inte ens det finns det vetenskapliga bevis på.. Sen att det finns hälsoskadliga risker med LCHF verkar ingen vilja erkänna. utan tycker bara synd om fettdoktor dalberg eller va hon nu heter och hävdar att hon får ta emot personangrepp i en av världens mest ansedda medicins tidsskrift.Det är ungefär som att alla i pingstförsamlingen i knutby tycker synd om pastorn.. nej sektvarning!
    Herregud, har du helt missat att vi som befolkning är fetare än NÅGONSIN?
    Vi går bara UPP med nuvarande råd. Dags att tänka om?

Fetaste landet i världen: US. De var först ut med kolhydratsråden.
    Bevis nog för dig?

VEM säger att det är hälsofarligt? Rössner?( som äger nutrilett) Paulun? (som propagerar för ISO-metoden)
    VEM? Källor är viktiga när man kastar skit ursinningslöst.
  • Chica73

TS: Ditt tillägg kan gälla vilken diet som helst... VV, Viktklubben, GI siter som finns... är alla då sekter enligt dig?

Vi har världens gullunge
  • M C

Lady Dahmer skrev 2009-09-30 22:30:12 följande:

jag var en av de högljuda kritikerna innan jag visste vad det handlade om, och framförallt innan jag provat själv. Ganska pinsamt när jag insåg hur jävla fel jag haft. Hehe.
    Ja, nog kände man sig jävligt dum när man insåg vad det handlade om! *rodnar*
  • M C
    Chica73 skrev 2009-10-01 08:53:06 följande:
    TS: Ditt tillägg kan gälla vilken diet som helst... VV, Viktklubben, GI siter som finns... är alla då sekter enligt dig?

Eller familjeliv!
  • M C
    bakeacake skrev 2009-09-15 11:45:42 följande:
    Jag vet att ja kommer få länken till kostdoktorn eller nån anna site kastad i ansiktet..men de mättade fetterna man äter bidrar till en ökad kolesterolhalt, vilket i sin tur leder till ökad risk för hjärt och kärl sjukdomar.. det som även kan hända är att man hamnar i ketoacidos vilket är ett livshotande tillstånd när diabetiker får insulinbrist, vilken kan ske när kroppen bildar så pass mycke ketonkroppar som man gör med en kost som LCHF.att äta fet fisk som även rekomenderas gör att man får i sig fria radikaler som är bla cancerframkallande..sen har vi den etiska aspekten där kor tex läpper ut enorma mängder växthusgaser och samanlagt släpper nötdjur ut mer vöxthusgas än bilar..
    OJ så mänga felaktiga fakta! Var ska jag börja!

För det första: det finns flera sorters blodfetter, alla är inte dåliga. En del är livsnödvändiga och DE går upp med mättat fett. Om du äter margarin äter du omega6 som är direkt dåliga för hjärtat och kroppen - du blir bla hungrig och mer allergisk på omega6. Dessutom: vad tror du att DU är gjord av? Animaliska fetter eller kemiska tillsatser? Eller kanske av växtfetter?

2) Ketoacidos är när man har socker att förbränna och där inte finns insulin. Men med LCHF äter man inte något socker ALLS. Eftersom det vita fluffet är rent socker (bröd, pasta, ris osv) behöver man inte riskera detta eftersom LCHF betyder Low Carb High Fat. Ketos däremot är väldigt bra för då förbränner man fettet. Där behöver du läsa på, du hittar inga diabetiker som detta INTE fungerat för.

3 Sen säger du att fet fisk innehåller fria radikaler - källa på det tack. Det jag lutar mig mot är att fet fisk innehåller mycket omega3 som är bra för hjärtat och kroppen. Även OM det skulle vara sant, hur vet du så säkert att det är livsfarligt? För att det stog i tidningarna om chipsen för några år sen? Intressant isf - du använder tidningar som källa. Trovärdigt.

4) Miljöaspekten: Hur bra tror du margarin är? Man skrapar skiten ur industritankar och serverar som "nyttigt". Transportera kött, grönsaker och ris över hela världen - är det bättre? Om du äter LCHF äter du lokala produkter som oftast är ekologiska (bättre). Dessutom äter du mindre.
    Men du kanske tror att tex majs är nyttigt? Människan kan inte ens bryta ner majs!
    Hur mycket skit åker ner i jorden när man odlar havre, vete, råg och andra kolhydrater? Är det inte bättre med skog där? (= bättre luft.) Hellre en ko på åkern än ett plan i luften!

Detta är alltså kunskap jag egenhändigt inhämtat på div sidor på nätet helt gratis och frivilligt. Det finns inga ursäkter!
Svar på tråden LCHF en sekt?