• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • bakeacake
    Muminski skrev 2009-10-01 12:32:52 följande:
    Märkligt vad inaktiv TS blev
    Somliga har faktiskt ett liv utanför fl.. vet att många inte har det....
  • Muminski

HAHAA... VA?? LIV?? *skakar oförstående på huvudet...

Så nu när du ändå är här, hur tänker du bemöta de argument som lagts fram?

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Lady Dahmer
    bakeacake skrev 2009-10-01 12:51:40 följande:
    Somliga har faktiskt ett liv utanför fl.. vet att många inte har det....
    vad menar du? Liv? Utanför fl...????

/kliar mig i huvudet
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • bakeacake
    Muminski skrev 2009-10-01 12:54:29 följande:
    HAHAA... VA?? LIV?? *skakar oförstående på huvudet... Så nu när du ändå är här, hur tänker du bemöta de argument som lagts fram?
    jag tänker bemöta dem när jag kommer hem från jobbet.. :) så ni får glatt vänta.. :)
  • hilah

Jag förstår ärligt talat heller inte hur man kan komma på idén att äta enligt en ensidig diet, "mycket fett och lite kolhydrater" eller "endast råa grönsaker och nötter", "inget fett alls" etc. Vad har hänt med det sunda förnuftet? Varför kan man inte bara äta allsidigt och nyttigt (så mycket hemlagat som möjligt) och röra på sig? Människor är allätare och vi är gjorda för att gå mycket. Svårare är det väl inte...?

• bakeacake
    hilah skrev 2009-10-01 12:57:29 följande:
    Jag förstår ärligt talat heller inte hur man kan komma på idén att äta enligt en ensidig diet, "mycket fett och lite kolhydrater" eller "endast råa grönsaker och nötter", "inget fett alls" etc. Vad har hänt med det sunda förnuftet? Varför kan man inte bara äta allsidigt och nyttigt (så mycket hemlagat som möjligt) och röra på sig? Människor är allätare och vi är gjorda för att gå mycket. Svårare är det väl inte...?
    det är precis de ja säger..
  • sasssyy

Jag håller med TS... jag har själv överviktsproblem och jag är LESS på att man startar trådar för att peppa varandra att gå ner i vikt, eller skriver i sin blogg om det och så kommer det LCHF:are in... om man då skriver "tack men nejtack"..s å krävs man genast på en förklaring till varför man inte är intelligent nog att förstå att just deras metod inte fungerar på just mig.. Hela mitt liv blir helt annorlunda om jag bara börjar att tillbedja Dr Fett och helga maten de äter

MEN om jag sen förklarar att jag inte vill få gallstaser så får jag förklaringen att "lite ont i gallan kan man få i början men man vänjer sig och kroppen ställer in sig på fettintaget".

Att jag sen ätit i stort sett enl deras bibel hela livet och min galla fettat igen sig helt av grus så pass att jag idag inte har en galla... respekteras inte.

Man får tydligen BARA starta trådar om man vill ha input av LCHF:are... jag har startat trådar där jag i starten skrivit att jag inte kommer att bemöta LCHF-argument, jag ska inte ens behöva motivera till varför jag INTE är intresserad av den dieten, det är MITT val... men då får jag mail i inboxen där jag blir totalt idiotförklarad av folk som är frälsta av "religionen".

Det lustigaste i det hela är att de flesta som skriver och berättar hur bra dieten är väger själva mer än vad jag gör i mitt ugångsläge.. så det ser ju lovande ut.... NOT

JAG har sagt flera gånger att jag tror visst LCHF kan funka... på en del... på andra inte. Kroppen är inte en o samma hos alla och allt funkar inte på alla. Det bevisar ju medicinsk vetenskap om och om igen...

Ni som gillar LCHF kan ju hålla er på er kant och tillbedja dr Fett. Det är helt okej med mig.. bara ni slutar att försöka "frälsa" mig och de som inte är intresserade...

• Lady Dahmer
    hilah skrev 2009-10-01 12:57:29 följande:
    Jag äter VÄLDIGT varierat. Att utesluta mjöl och socker betyder inte att det blri ensidigt. då har man dålig fantasi.

Dessutom -- varför äta nåt man blir sjuk av? De flesta av oss som äter enligt lchf mår DÅLIGT av kolhydrater.

Människan är inte byggd att äta de mängder socker och kolhydrater vi gör idag (om vi nu ska prata om hur vi är skapta) och vi är verkligen inte byggda att äta tillsatser och kemikalier.

... och om det bara var att äta nyttigt och röra på sig så skulle inte folk vara tjocka. Det låter fint i teorin, men i praktiken så är det inte alltid lika enkelt.
  • bakeacake
    sasssyy skrev 2009-10-01 13:01:26 följande:
    Jag håller med TS... jag har själv överviktsproblem och jag är LESS på att man startar trådar för att peppa varandra att gå ner i vikt, eller skriver i sin blogg om det och så kommer det LCHF:are in... om man då skriver "tack men nejtack"..s å krävs man genast på en förklaring till varför man inte är intelligent nog att förstå att just deras metod inte fungerar på just mig.. Hela mitt liv blir helt annorlunda om jag bara börjar att tillbedja Dr Fett och helga maten de äter MEN om jag sen förklarar att jag inte vill få gallstaser så får jag förklaringen att "lite ont i gallan kan man få i början men man vänjer sig och kroppen ställer in sig på fettintaget".Att jag sen ätit i stort sett enl deras bibel hela livet och min galla fettat igen sig helt av grus så pass att jag idag inte har en galla... respekteras inte.Man får tydligen BARA starta trådar om man vill ha input av LCHF:are... jag har startat trådar där jag i starten skrivit att jag inte kommer att bemöta LCHF-argument, jag ska inte ens behöva motivera till varför jag INTE är intresserad av den dieten, det är MITT val... men då får jag mail i inboxen där jag blir totalt idiotförklarad av folk som är frälsta av "religionen".Det lustigaste i det hela är att de flesta som skriver och berättar hur bra dieten är väger själva mer än vad jag gör i mitt ugångsläge.. så det ser ju lovande ut.... NOTJAG har sagt flera gånger att jag tror visst LCHF kan funka... på en del... på andra inte. Kroppen är inte en o samma hos alla och allt funkar inte på alla. Det bevisar ju medicinsk vetenskap om och om igen...Ni som gillar LCHF kan ju hålla er på er kant och tillbedja dr Fett. Det är helt okej med mig.. bara ni slutar att försöka "frälsa" mig och de som inte är intresserade...
    Amen sister! *höjer händerna mot himlen*
  • Lady Dahmer
    bakeacake skrev 2009-10-01 12:58:43 följande:
    det är precis de ja säger..
    jag har ätit "nyttigt" (åh jo. Lagom med "bra" fett, inget mättat fett, massvis med grönsaker, bara fullkornsprodukter, frukt, bönor osv. Jag är dessutom vegetarian) och rört på mig hela livet. Kan inte du förklara för mig tre saker:

1. hur kommer det sig att jag bara gått UPP i vikt?
    2. HUr kommer det sig att jag har haft ett sjukt sötsug att kämpa med dag ut och dag in?
    3. Hur kommer det sig att jag haft svåra magbesvär?

Med LCHF så har detta förändrats. Jag går ner i vikt, jag har inget sötsug längre och jag är fri alla magproblem. Har du nån förklaring till det kanske? 
Svar på tråden LCHF en sekt?