• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Mannehkunda
    bakeacake skrev 2009-09-30 21:32:50 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-09-30 21:32:09 följande: mer eller mindre faktiskt.. förutom de sunda förnuftet.. ät mindre, rör dig mer.. :)
    Fast det gäller ju här mer, men det beror ju på VAD man äter. (Äter betydligt mindre nu än innan, och man rör sig mer ju lättare man blir).

Amerikanska studier har gjorts med lågkolhydratkost jämfört med högkolhydratkost. Högkolhydrataren kunde gå upp i vikt på enbart 800 kalorier om dagen, medan de som åt lågkolhydrat gick ner på betydligt fler kalorier.
    Kolla upp vad olika bantningsexperter(Exempelvis den kände Wilhelm Banting ordinerat) mot övervikt INNAN lightprodukterna kom så blir du kanske förvånad, lchf är intet nytt!

Läs på lite vettja!
  • Virriga Vera
    bakeacake skrev 2009-09-30 21:38:25 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-09-30 21:37:11 följande: Men tror ni allvarligt att man som skeptiker litar på nån som bara skriver om att positivt å inte tar upp nått negativt, å inte hänvisar till medicinska rapporter?
    Men snälla du, hur svårt är det att själv söka information istället för att spy galla på ett diskussionsforum. Diskussionerna brukar ju bli lite mer nyanserade då. Om du inte litar på vad folk säger om dieten så har d u ju 2 val, att strunta i vad folk säger eller att söka efter information för att själv bilda sig en uppfattning. Du kan ju inte sitta och vänta på att folk skall länka till olika sidor.
  • bakeacake

Virriga Vera skrev 2009-09-30 21:42:05 följande:

Men snälla du, hur svårt är det att själv söka information istället för att spy galla på ett diskussionsforum. Diskussionerna brukar ju bli lite mer nyanserade då. Om du inte litar på vad folk säger om dieten så har d u ju 2 val, att strunta i vad folk säger eller att söka efter information för att själv bilda sig en uppfattning. Du kan ju inte sitta och vänta på att folk skall länka till olika sidor.
    men om NI säger att det FINNS forskning, så är det INTE upp till mig att bevisa.. utan det är ni som ska kunna visa vad det finns för forskning...
  • Virriga Vera
    bakeacake skrev 2009-09-30 21:43:40 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-09-30 21:42:05 följande: men om NI säger att det FINNS forskning, så är det INTE upp till mig att bevisa.. utan det är ni som ska kunna visa vad det finns för forskning...
    Är man ärligt och uppriktigt intresserad så söker man sig informationen. Sitter du och väntar så förstår jag att du upplever det som "frälsning". Vill man diskutera bör man vara påläst. Det är liksom grunderna i diskussions och argumentationsteknik.
  • Kalasbyxa

Jag har prövat ALLT, Viktväktarna, Påsdieter, Recept belagd medicin /reductil/acomplia, Inte äta alls, inte äta fett, reducera kacl intaget, träning bla bla bla. ALLT detta går man ner i vikt av MEN kan du äta så resten av ditt liv? Nej, åter nej, Ni som bantat hela tiden vet.
    Jag har gått ner 19kg, blivit av med mitt sockerberoende + min mage är inte uppblåst längre. Jag mår bra! Ska aldrig mer BANTA aldrig mera räkna kalorier.

Nr 1 LCHF är inte en diet, det är en kosthållning.

Nr2 LCHF betyder inte BANTA, dom flesta som äter så här är INTE
    överviktiga. Ja tro det eller ej.

Nr3 Det är väl ganska logiskt att men ska försöka äta så naturligt som möjligt? Varför ska man äta LIGHT? Är det enligt dig hälsosamt? På vilket sätt? Kolla på USA världens fetaste land, LOW FAT 00000,1% hmm varför kan inte folk räkna 1+1 ?

Nr4 Pröva själv innan du dömer andra.

• bakeacake

Jag har min åsikt, ni har er.. det är de som är så bra med vårat land.. ja får tycka va ja vill.. å ni får tycka vad ni vill..

Å jag har rätt att uttrycka min åsikt.. :)

• Virriga Vera
    bakeacake skrev 2009-09-30 22:03:59 följande:
    Jag har min åsikt, ni har er.. det är de som är så bra med vårat land.. ja får tycka va ja vill.. å ni får tycka vad ni vill.. Å jag har rätt att uttrycka min åsikt.. :)
    Naturligtvis har du rätt att uttrycka din åsikt, det har väl ingen nekat dig.
  • Lady Dahmer
    bakeacake skrev 2009-09-30 21:17:27 följande:
    Ja men snälla! håll era åsiker om vad det botar för er själva! Jag är reumatiker sen 3 månaders ålder! och jag har ALDRIG fått som tips från mina läkare att äta enligt den här "dieten".. jag är en vuxen människa och kan ta reda på saker själv.. å behöver inte blir "frälst"! Visst! ni gillar eran nya diet å tycker de hjälper er..va bra.. men försök inte frälsa resten av världen! för många med mig tycker bara det är jävligt irriterande.. Finns det förövrigt medicinska studier på att det botar vissa specifika krämpor?Ja allt i den här världen göder cancerceller.. fett med..
    det är ingen som påstått att lchf botar nånting. däremot så vittnar tusentals om förbättrad hälsa. Varför inte prova innan du förkastar hela dieten? Och varför ifrågasätter du inte de traditionella kostråden med samma passion? Varför efterfrågar du inte seriös forskning som stödjer dem? Varför litar du blint på vad livsmedelsverket eller dietisterna säger?
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Vildhonung
    bakeacake skrev 2009-09-30 21:27:03 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-09-30 21:26:15 följande: varför har ingen då hänvisat till de medicinska studierna. utan bara till kostdoktorn?
    Därför att de medicinska studierna finns där om du nu är intresserad.
  • Lady Dahmer

för att länkar till seriösa studier finns att finnas hos kostdoktorn och dr. dahlqvist. Jag kan även rekommendera lite böcker om du är intresserad av att veta mer. Annars finns ju google.

bakeacake skrev 2009-09-30 21:27:03 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-09-30 21:26:15 följande: varför har ingen då hänvisat till de medicinska studierna. utan bara till kostdoktorn?
    The male is an incomplete female, a walking abortion
Svar på tråden LCHF en sekt?