• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Muminski
    bakeacake skrev 2009-10-01 13:28:11 följande:
    det är supersunt.. faktiskt.. 1 timmes kondition, å 1 timme styrka.. supersunt.. :)
    Oj, hoppas att du får i dig tillräckligt med proteiner så att du inte bryter ned din kropp. Ofta rekomenderas man att träna styrka och kondition vid olika tillfällen för optimalt resultat. Men hey, mår du bra är det bra. Älskar själv att träna.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    bakeacake skrev 2009-10-01 13:30:14 följande:
    eftersom celler lever på kolhydrater.. :)
    Säger vem?
  • bakeacake

I boken medicnsk grundkurs av urban Gillå kan man läsa.

"för att cellen ska överleva måste den ständigt tillföras näring. Näringsämnen består av kolhydrater och äggviteämnen. Dessa ämnen ingår normalt i våran kost."

• Muminski

Jag vet att man kan läsa detta på många ställen, i mina läroböcker om näringslära och kostlära var detta ett viktigt kapitel. MEN, som tur är går vetenskapen framåt och numera gäller inte all gammal forskning, dessutom är det ju så att kroppen tillverkar kolhydrater (om jag inte minns helt galet). En väldigt viktig detalj i detta är också: Vi äter kolhydrater, men inte mer än vi behöver. Enkelt va!

• bakeacake
    Muminski skrev 2009-10-01 13:31:42 följande:
    Oj, hoppas att du får i dig tillräckligt med proteiner så att du inte bryter ned din kropp. Ofta rekomenderas man att träna styrka och kondition vid olika tillfällen för optimalt resultat. Men hey, mår du bra är det bra. Älskar själv att träna.
    Jo proteiner får ja i mig i massor.. i form av extra protein i kött, å fågel till maten.. å i form av proteinshakes efter träning och tävling..
  • sasssyy

Lady Dahmer skrev 2009-10-01 13:23:20 följande:

skillnaden är antagligen att ni inte provat lchf och vi har provat de gamla vanliga sätten. (nu generaliserar jag givetvis)??? De flesta som kommer med en massa kritik gentemot lchf har ingen kunskap i ryggen. De har inte tagit reda på vad dieten egentligen handlar om, de forskningsresultat som stödjer den och de bristande resultat som stödjer livsmedelverkets rekommendationer. Många av oss som är lchf'are har däremot ägnat massvis med tid till att efterforska och läsa på om hur kroppen funkar och framförallt hur lchf funkar.
    Jag har läst fysiologi, näringslära och biokemi.. anser ändå att LCHF är att dansa på gränsen till vad som är hälsosamt leverne... och återigen.. skit samma varför men jag förstår inte varför jag ska behöva dra upp hela mitt livs historia för att få (vissa) LCHFare att begripa att jag ALDRIG kommer att leva efter den metoden igen... jag åt nämligen ganska exakt efter LCHF under de första 15 åren i mitt liv och jag VET vad det kan bli för skador.. men det lyckas LCHFare alltid vifta bort med en massa rapporter som inte är godkända och publicerade och som inte är statistiskt säkerställda...

SÅ här är det... ni som vill leva efter LCHF gör det... blir vi intresserade så hör vi av oss och frågar... men hela "hallelulja-grejen" kring det skrämmer faktiskt mig, såg det på nära håll på bokmässan dessutom...

OM det nu vore så himla sensationellt så kan man ju undra varför det har dröjt till år 2009 innan man upptäckte det (eller 2007 el när det nu var det hittades på)

Det spelar liksom ingen roll hur väl pålästa ni är.. det är Jehovas också när de plingar på här men jag tror inte på samma sak som dem iaf..... Fattar ni?

Jag har massor med vänner och bekanta som kör eller har kört LCHF och så länge de håller sig från forum på nätet och Annika Dahlqvists blogg så är de helt okej att umngås med.. men sen knäpper något till när de börjar ägna sig åt frälsningsturné

Jag tror inte på LCHF som sådant varför jag (eller någon annan) ska behöva motivera det är för mig respektlöst och därmed bemöter jag tillbaka med samma respektöshet. Jag har inte lust att sitta och berätta om dödsfall pga denna dieten, akutresor till sjukhus pga denna diet för alla.. jag vill inte...och respekteras inte det i de ev trådar JAG startar ang viktminskning... då hugger jag. Sen vad ni gör och vad ni vräker i er och hur det är upp till er.
  • Muminski
    bakeacake skrev 2009-10-01 13:39:10 följande:
    Jo proteiner får ja i mig i massor.. i form av extra protein i kött, å fågel till maten.. å i form av proteinshakes efter träning och tävling..
    Kanon
  • hilah
    Muminski skrev 2009-10-01 13:36:17 följande:
    Jag vet att man kan läsa detta på många ställen, i mina läroböcker om näringslära och kostlära var detta ett viktigt kapitel. MEN, som tur är går vetenskapen framåt och numera gäller inte all gammal forskning, dessutom är det ju så att kroppen tillverkar kolhydrater (om jag inte minns helt galet). En väldigt viktig detalj i detta är också: Vi äter kolhydrater, men inte mer än vi behöver. Enkelt va!
    Fast det står i artikeln att hjärnan behöver minst 130 gram kolhydrater per dag och att detta inte möts i LCHF dieten. Detta är ny forskning. Men det är klart man kan ignorera studier som motsäger det man tror på
Svar på tråden LCHF en sekt?