• Waimea

Löpartråden 11

Tråd nummer 11 för oss som löptränar.

Alla som gillar löpning - oavsett om du tränar litegrann ibland eller elitsatsar - är välkomna hit. Vi pratar löpning, peppar, hejar och stöttar!

• Svar på tråden Löpartråden 11
  • LillLisa

Ajabaja Fågelfenix. Ta det lugnt en stund till så blir det bra sen när du ska ut och knata.

Kaya; ja, du ska nog söka hjälp. Jag vet av egen erfarenhet att beroendet av löpning ger sig inte i första taget och om man inte bekämpar det med kraftfulla medel á la KBT, så riskerar du att fastna i ett livslångt beroende... Och det vill vi ju inte? Tror att det finns ytterligare några frekventa trådbesökare som kan vittna om denna åkomma.

Är hemma med en sjuk dotter idag. Hög feber och megaskrikig. Hon har inte velat äta sedan igår morse, med ett undantag; jag hittade en liten rest av en oxfilégryta med trattkantarell i frysen. Den dög tyckte lilla fröken. Verkar som att man fått en finsmakare på halsen.

• rövardotter73

Kikar in för att få något positivt till livs.
    Kul att läsa om er träning.
    Själv är jag inne på 4:e dagen helt däckad. I söndags var jag på tävling med dottern. Frös och kände mig olustig i kroppen hela dagen. På kvällen hade jag sån huvudvärk så jag tog ett par alvedon och gick och la mig, kände mig lite konstig i kroppen också. Svettades som en tok under natten. På måndag morgon var jag till tandläkaren och åkte sen till jobbet. Frös och kände mig jätterisig och ont i huvudet så vid 12 åkte jag hem. Sov sen till tisdag kl. 12.00. Har haft hög feber, torrhosta, huvudvärk och molvärk i kroppen. Onsdag morgon trodde jag att det hade vänt så då slet jag ur sängkläderna och skulle börja tvätta men det snurrade bara framför ögonen och svetten sprutade. Bara att lägga sig igen. I morse vaknade jag med så himla ont i ryggen, har antagligen legat för mycket. Stel nacke, blixtrande huvudvärk (speciellt ovanför ögonen) och yrsel. Har absolut ingen ork till någonting. Försöker sitta vid datorn en stund nu för det gör ont att ligga men orkar knapppt sitta heller. Gå ut och ta lite luft sa min man men bara tanken gör mig gråtfärdig. Känner mig alldeles uppgiven nu.

Vet att det inte är en "sjukdomstråd" utan en löpartråd men behövde bara få gnälla av mig lite.

• Kaya

fågelnfenix o snillis: Snillis har rätt, det har inträffat dödsfall som man tror beror på "träning med infektion i kroppen/hjärtmuskelinflammation" - men ÄVEN om man inte är så illa däran utan SKULLE KUNNA träna utan att riskera sådana drastiska följder, så ska man ÄNDÅ avstå från träning när man har halsont, eftersom man måste ge kroppen en chans att bli av med infektionen. Annars kan det bli en extra utdragen historia, och sämre kvalitet på träningen under en längre tid.

LillLisa: Åh! En finsmakardotter! Vad mysigt att hon tyckte det var gott med "lyxmat"! Hur gammal är hon? Krya på sig till "gourmetfröken"!

Ja jo hmmm jag ska ta tag i mitt missbruk... nån gång... bara inte just nu... *älskar min last*

K

• Waimea

Rövardotter: Ajajaj, stackare, låter som elak influensa. Skickar en liten 'krya-på-dig'-kram uppåt landet.

LillLisa: Hehe, de vet vad de vill, de små liven.

Blev en lunchrunda idag, lade mig på ett tempo som kändes jobbigt, men inte jobbigare än att jag kände att jag hade en liten bit till tills det skulle börja kännas slitigt att springa. Äh, jag hoppas ni fattar hur jag menar.

I alla fall - jag lät bli att kolla på klockan tills jag var tillbaks, är lite inne i att försöka springa på känsla nu, och ser man på - en riktigt snabb 8 km-runda blev det, men nu hade jag laddat med en massa frukt och vatten innan för att inte vara helt tom i magen när jag gav mig iväg, kanske gjorde det susen. Det allra mest förvånande var att pulsen låg 6-8 slag under vad den legat på när jag sprungit samma runda på samma tid innan. Nu är det snart dags för hoppspecial och med tanke på mina dödsföraktande studs-övningar senast överlever jag nog vad som helst

Kaya: träningsnarkoman där..

• Waimea

V i c t o r skrev 2009-11-11 14:17:39 följande:

Är tungt att springa nu pga väder och mörker. Men känslan efter att ha sprungit i motvind och regn på en landsväg, när man står i duschen efteråt är så jäkla skön!
    Mhm! Och det är lite uppkäftigt gott att vara ute i skitväder och springa, det känns aldrig så illa som det ser ut inifrån..
  • Kaya

Rövardotter, krya på dig!!!! DEt låter INTE kul. Men snart vänder det och då är du immun o frisk som en nötkärna, då är det vår tur att däcka...

Precis, springa i skitväder är det bästa. Gärna blötsnö, lera till knäna, otrevlig snålblåst. Tänk att vara frusen och eländig innan, och så ge sig ut och känna hur värmen börjar komma INIFRÅN, och efteråt sätta sig i badkaret eller badtunnan eller ställa sig i en varm dusch - - aaaaahhhhhh! *lovely*

Igår kväll 60 min spinning o 60 min poweryoga. Jag är lite irriterad över att spinningen fortfarande känns så jobbig o tung, fast jag nu har tvingat mig själv att köra minst en gång i veckan i ett par månader och borde ha OK grundkondis av alla annan träning. Men men, att hålla benen igång i 60 min är en bedrift i sig, och att jag sen ibland låter bli att hänga med upp när de andra står och trampar och istället sitter och kör lite återhämtning kanske är OK, man kan ju aldrig veta vad de har för motstånd på sina trampor...

Det jag gillar med spinningen är att svettas floder. Jag har lite svårt för att svettas mycket när jag tränar, till och med när jag springer blir jag bara lite småsvettig, men när jag kör spinning droppar det om mig! Nice! Och så skön poweryoga på det. Trevlig kombination!

Idag på morgonen lämnade jag dottern på dagis och cyklade direkt ner på gymmet och körde mitt vanliga Styrka 2 fast lite mer cardio och lite mer styrka än jag brukar. 15 min crosstrainer, 50 min styrka (för bröst triceps rumpa ben), 15 min powerwalk på löpband (omväxlande högt tempo o brant lutning). Så himla skönt! Nu är jag genomtränad och mör inför helg o vilodag imorgon!!!

Ha en skön helg allihopa. Hoppa lugnt Waimea!

K

• rövardotter73

Har tränat idag... eller det kändes åtminstone så. Efter en promenad på nästan 200 meter till våra postlådor fick jag gå hem och vila. Hade nästan behövt en dusch också. Med hänsyn till pulsen borde det nästan vara jämställt ett intervallpass?

• Waimea

Rövardotter: You bet! Absolut! Stackare där, jag hoppas du blir bättre snart..

• Gimle

Igår tränade jag mitt intervallpass. 5 stycken 1km på löpband med en hastighet av 4.07 min/km med 3-4 min vila emellan:) Detta är mycket snabbt för att vara mig så jag är mycket stolt.

Tyvärr så äter jag en himla massa onyttiga saker så jag är rädd att kroppen inte kan tillgodogöra sig träningen på bästa sätt:S

Snillis: Jag sprang runt 10 km i sommras men längre sträckor än så gjorde mig totalt uttråkad. Tyvärr är det jättedåligt med bra ställen att springa på här i NZ mitt i storstan så det kommer nog inte att bli så mycket med det just nu men ajg ska tänka på att öka sträckan försiktigt.

Den löpning jag gjorde i sommras gjorde jag bara för att gå ner i vikt och inte i sig för löpträningen så jag tror att det skulle vara annorlunda att springa 10 km nu när jag gör det för löpningen i sig. Förstår ni?

• LillLisa

Krya på dig Rövardotter! Hoppas att din envisa åkomma snart ger sig...

kaya, vad du är flitig och vad du varierar din träning! Håller med om att det är gôtt att svettas mängder, det känns liksom att man varit extra duktig då. Min lilla fisförnäma fröken är 15 månader och har nu återhämtat sig. Jag tror såklart att hon haft svinis, men då borde väl alla vi andra också ligga däckade nu, så det talar mot min tes även om alla symtom uppvisades.

Yoijo, bra jobbat med intervallerna. Det kommer säkert att ge resultat nästa gång du kör din halvmil. Ang. att äta onyttigt; du får ju tänka på hur kroppen mått om du bara ätit onyttigt utan att träna. "Always look on the bright side of life...."

Har varit ute en mil idag. Min kära mamma ringde igår eftermiddag och undrarde om barnen ville sova där inatt (det vill de såklart gärna. Deras föräldrar led inte heller av så svår beslutsvånda inför erbjudandet.). Så nu har vi badat tillsammans, varit på bio, restaurang och idag ätit en lång god frukost och nu sprungit en mil medan maken tränar innebandy. Snart dags att hämta småttingarna.

Svar på tråden Löpartråden 11