Löpartråden 11
Tråd nummer 11 för oss som löptränar.
Alla som gillar löpning - oavsett om du tränar litegrann ibland eller elitsatsar - är välkomna hit. Vi pratar löpning, peppar, hejar och stöttar!
Tråd nummer 11 för oss som löptränar.
Alla som gillar löpning - oavsett om du tränar litegrann ibland eller elitsatsar - är välkomna hit. Vi pratar löpning, peppar, hejar och stöttar!
LillLisa: Det där lät ju underbart!!!
Själv är jag också barnledig då min dotter har varit hos sin pappa i helgen. Men ack ack ack så har min rygg brakat ihop. Det måste vara nån slags nervpåverkan också för högerbenet känns alldeles stumt o svårt att få med liksom. En mycket lugn promenad tog jag iaf och det minskade muskelsmärtorna något.
Så gör inte mitt misstag när ni är sjuka att sitta och hänga med superdålig hållning framför datorn. Det kan straffa sig...
LillLisa, himmel vilken LYX! *avundsjuk*
Här har vi LÅNGT till släkten men nyligen när mina föräldrar var hos oss på torpet passade vi på att köra ett par barnfria dagar i stan = massa jobb och träning plus restaurangbesök, bio, och så bara detta att laga mat ("vuxenmat") och äta den i lugn och ro utan att behöva ta hänsyn till barnens smak och preferenser! *NAJS*
Idag skulle jag springa milen i Vrinneviskogen hade jag tänkt. Men så fick jag ett motförslag från familjen... så det blev familjeutflykt med några km promenad på Östgötaleden istället, fika vid en vacker sjö och klättra i träd med sonen... Mindre flås och svett men betydligt mer SOCIALA POÄNG!
Sen tänkte jag kuta medan barnen och mannen åker skridskor istället, dvs NU, men så var jag så himla hungrig när vi kom hem så jag måste äta lite först, och nu måste jag såklart vänta på att maten ska sjunka lite innan jag tränar... *suck*
Det KAN på grund av allt detta otroligt nog hända att det blir en extra vilodag idag - "aktiv vila"! Helt mot mina principer och min tendens att alltid prioritera träningen, men lägenheten ser ut som en krigszon också, vi röjde i förrådet igår och släpade upp en massa grejer till lägenheten, sen kroknade vi och lät massor bara stå... som ska sorteras och läggas på rätt ställe. Plus tvätt att vika, grusiga golv att dammsuga, osv osv--- Om jag kör RIKTIGT hårt kanske jag kan räkna det som ett lågintensivt aerobicspass?
Fågelnfenix, usch för ryggont. Men du det är inte säkert att det har med dålig hållning att göra. Dina besvär KAN ha med infektionen/halsontet att göra och är ytterligare en signal att du ska ta det riktigt lugnt tills du känner dig 100% bra! Krya på dig!
K
Jippi!!!! Spang på 23.21 idag. Kollade först bara på sekunderna när jag kom tillräckligt nära för att se klockan och trodde då att jag sprungit långsammare än förra veckan men sen kollade jag på minuterna och såg att det var 50 sekunder snabbare, och ändå kändes det väldigt mycket lättare.
En fråga: Hur stor påverkan har ens kroppsvikt på hur snabbt man springer? Om jag gick ner 5 kg, skulle jag springa snabbare då? Skulle gärna bli av med dessa 5 kg och det vore ju en himla bra motivation om det kunde göra mig något snabbare på samma gång.
Yoijo grattis till den fina tiden! 5 km på 23.21 alltså?! Wow dit SKA jag också! Det blir march pannkaka till gymmet o köra intervaller på löpband, jag också *inspirerad och inte så lite avundsjuk*
Vad det gäller vikten så tror jag säkert att det kan bli lättare att springa om man väger mindre, men det är samtidigt DÖDEN för långsiktiga resultat att satsa för hårt på viktminskning i samband med träning - typ låta bli att fylla på kroppen med tillräcklig energi/bränsle innan och efter träningen.
Samtidigt måste jag nämna en kul grej som jag hörde angående cykling och strävan efter att ta fram så lätta tävlingscyklar som möjligt. De ultralätta cyklarna kostar tiotusentals kronor för att de väger ett par tre kilo mindre än standard-racerhojarna. Då var det nån som sa (minns ej vem, känd cyklist?) att det är betydligt billigare att spara in den vikten på hela ekipaget (cykel + cyklist) genom att SJÄLV gå ner ett par tre kilo...
Tror ni det blev någon vilodag + städning för mig igår kväll? Nähäpp, inte det. Självklart kunde jag inte hejda mig utan for ut på min vanliga stadsrunda, dvs 7 km runt hela stan inkl transportsträckan till o från vårt hus. Det gick lätt och benen kändes starka och pigga. Kapade ett par minuter på tiden också! Sprang på 37.5 min. Som sagt jag har en bit kvar till målet 5 min/km men har i alla fall lyckats rubba mitt vanliga "fastlåsta" tempo på 6 min/km!
Och fotleden håller, trots hårt underlag, blöta löv...
EFTER löpningen var jag energisk förstås, som vanligt, och körde matlagning, nattning av barn, tvätt, röjning av lägenhet i ett rasande tempo...
K
Kaya: Runt hela stan - är det promenaderna runt det, eller? Förut låg jag en del på hotell i Nkpg i jobbet och då sprang jag den rundan ett par gånger.
Jag hade laddat för en riktig långrunda igår, tänkte två mil, men så ringer mannen, som varit på grabbhelg och säger 'vi ska äta lite lunch innan vi åker', vid ett. Jag räknade med att de skulle åka vid utcheckning och vara hemma vid två-tre, men nä. Fy vad ledsen jag blev, det frestar på att vara själv med båda barnen en helg och samtidigt vara rätt så trött och som lax på löken, ingen löpning alls. När han väl var hemma var jag dötrött och less så det blev inget sprunget alls. Min fina trend med 4-5 mil löpning/vecka kom helt av sig. Får kompensera ordentligt den här veckan.
Har precis också kommit hem från affären (det här är helt OT, jag vet, men jag skäms så dant) och jag fick lämna hela min storhandling på bandet för jag hade inte täckning på kontot och affären tog inte Amex. Skulle egentligen ha fört över pengar till lönekontot på morgonen men hann inte. Kunde ha väntat med att handla tills lilleman ska hämtas från dagis och då ha fört över pengar innan men chansade på att affären tog Amex eftersom Idde var på lysande humör och det kändes så skönt att ha fixat handlingen och fått ett par timmar hemma i lugn och ro innan dagishämtning.
Nä, se ni, inget amex, inte tillräckligt med pengar på kontot, får inte tag i mannen, får inte tag i pappa (vad gör man inte när man står där med skammen?) och uttagsautomaten säger 'tekniskt fel' när jag försöker ta ut kontanter på Amex-kortet. Bara att bita i det sura och åka därifrån. Jag bor dessutom en mil utanför stan så det var inte riktigt läge att snabba sig hem och fixa överföringen medan varorna stod kvar. Och så är man ekonom. Suck. Nåja, gör ett nytt försök igen sen. Gud vad jag skäms!
Waimea - USCH OCH FY... "En olycka kommer sällan ensam"! Sånt där är bara så himla jobbigt, BÅDE att missa en planerad träning och att hamna i sådana där situationer när man bara ska fixa en grej snabbt och lätt och så blir det JÄTTEKRÅNGLIGT. Stackare!
Angående den missade löprundan: Hoppas din man inser att HAN också har en hel del att "kompensera ordentligt" efter att ha varit iväg själv OCH kommit hem senare än han skulle så du inte kunde springa! Hmm... rosor är inte nog i det här läget, utan snarare löfte om allmän uppassning och markservice så du kan vara fri att göra vad du vill, typ resten av 2009!
Ja, nu när det är mörka kvällar - om jag inte hinner springa på dagtid - så kör jag promenaderna runt plus "transportsträckan" ner dit från där jag bor, det är totalt 7 km. Inte så kul löpning men i alla fall bra gatljus och ganska mycket folk hela vägen runt så man slipper vara mörkrädd...
K
Hej :)
Är det OK om jag ställer ett par frågor?
Hur hög ska pulsen vara då man springer? Har provat min mans löparklocka.
När han springer ligger hans puls på 170 slag / minut under hela tiden (34 minuter).
När jag sprang nu första gången med klockan var min puls så här::
I början upp till 150 slag/ min
Sedan nästan direkt en topp på 175 slag/min (lite uppförsbacke)
Efter 1,75 km låg jag sedan mellan 150 - 100 slag /minut medel ca 120 slag/ minut
Jag sprang 3,6 km på 22 minuter i lugn takt.
Ska det vara så här? Känns konstigt då jag jämför med mannen siffror.
Körde mitt första lite snabbare pass idag på väääldigt länge. Blev först uppvärmning i 20 minuter sedan fartlek 5-4-3-2-1 kändes så skönt å rätt ok ändå. Kul att trycka på lite mera med benen. Kanske får mina vader betala detta imorgon?
Det är verkligen en kul period när man känner att man blir bättre å bättre för varje pass. De största förändringarna infinner ju sig i början, innan allt börja stagnera.
Kulta: Det ska vara skillnad i din mans puls jfrt med din - troligen har ni olika maxpuls och då också olika puls i olika ansträngningsnivåer.
Jag skulle tro att din man börjar mäta pulsen när han är uppvärmd och att han då springer i ett jämnt tempo - annars beter sig pulsen ungefär som din, med undantag för den snabba stegringen i början, måhända, men det beror litegrann på hur du började rundan. Smög du igång eller satte du tempo i benen med en gång? Är du van vid att springa eller har du precis kommit igång med löpträningen?
När jag började springa igen efter min senaste graviditet (då blev det inget tränat på 3 månader och inget löpt på ett halvår) brukade pulsen rusa iväg till en början för att sedan stabilisera sig på en lägre nivå. Det var som om kroppen inte riktigt visste vad som väntade (och heller inte var tränad för det), så det blev fullt pådrag till en början. Sedan behöver jag (och alla andra, för den delen) ordentlig uppvärmning innan jag kan börja springa i 'mitt' tempo, så jag har lärt mig att ta det lugnt och låta pulsen gradvis stiga.
Om du ska jobba med pulsklocka är det bra att ha en idé om sin maxpuls. En väldigt enkel uträkning är 226-ålder (220-ålder för män), då har du en grov riktlinje att gå på. Men det är just det - en grov riktlinje. Du kan vara en högpulsare eller lågpulsare - då är det viktigt att gå på känslan i kroppen samtidigt och verkligen känna att jo, nu ligger jag i rätt pulsintervall.
Om du ska springa i lugnt tempo så skulle jag råda dig att sikta på 70-75 % av maxpuls, då ligger du i ett intervall som ska kännas som skön arbetspuls, man blir svett och andas lite tyngre, men det ska gå att växla några ord med någon och det ska kännas att man kan ligga och träna i det tempot länge och är du ny löpare är det definitivt detta du ska satsa på till en början, så att du får in löpningen 'i kroppen'.
Ska du jobba hårdare så är intervallet du ska söka någonstans kring 80-85 %, det blir flåsigare, du närmar dig mjölksyratröskeln och det är rejält jobbigt. Här orkar du inte stanna lika länge, du kanske springer intervaller eller ägnar dig åt fartlek.
Jag har hållit på mkt med pulsbaserad träning och skulle kunna skriva massor mer, men mitt råd är att du söker lite på nätet kring pulsbaserad träning så hittar du mer råd och tips. Lycka till!
Kaya: Min söte make (som för övrigt är en riktig klippa, så söndagens bortfall är verkligen undantaget som bekräftar regeln) jagade ut mig på en rejäl runda igår kväll, for in till stan och körde en 14-kmrunda, så nu är han förlåten!
Yoijo: Grattis till den fina tiden.
Qd girl: Vad skoj! Blir lite sugen när jag läser..