Löpartråden 11
Tråd nummer 11 för oss som löptränar.
Alla som gillar löpning - oavsett om du tränar litegrann ibland eller elitsatsar - är välkomna hit. Vi pratar löpning, peppar, hejar och stöttar!
Tråd nummer 11 för oss som löptränar.
Alla som gillar löpning - oavsett om du tränar litegrann ibland eller elitsatsar - är välkomna hit. Vi pratar löpning, peppar, hejar och stöttar!
Snillis: Jag har en man som fattat att jag behöver träna för att må bra, han är helt fantastiskt förstående. Sedan försöker jag alltid snika in mina pass så att det krånglar till så lite som möjligt för honom och resten av familjen. Det brukar bli löpning på kvällen när barnen somnat, på luncherna de dagar jag jobbat, någon runda på dagen när jag lämnar lilltjejen hos farmor i en timme och ridningen har jag fått löfte om att åka iväg på. Hans stora fritidsintresse är tackochlov renovering, så han är i stort sett alltid hemma om kvällarna. Men Snillis, visst var det du som hade en ultralöpande man?? Det måste vara en utmaning om något, att synka era liv/träningar/familj..
isold: Det var lite kallt, men har i NZ sa ar det ju nastan sommar nu, sa sa farligt var det inte:) Och ja... lite benstyrka maste det ha gett... och sa insag jag att jag maste trana mer backlopning...
Såååå himla najs att hoppa in här måndag morgon, nyss hemkommen till stan från torpet, och se vad ni tränar och har er! 35 km, nääää, det kan inte vara sant, och med ett leende på läpparna dessutom?! (Dit SKA jag också! )
Jag sprang min söndagsrunda i spöregnet igår just när det skulle bli mörkt. Min vanliga vända på ganska flack grusväg först, 6 km på 32.5 minuter vilket faktiskt är PERSONLIGT REKORD! Benen kändes pigga och kroppen kändes lätt och stark och jag ville så gärna hamna på 30 min - som jag tjatat om ett tag så är det 5 min/km i snitt som hägrar... Men eftersom jag alltid har brukat springa på 36 min och bästa tiden fram till igår var 34 min så får jag väl vara nöjd!
Det som stör mig är dock att jag dels kände mig snabb/stark från start och dels pressade mig så jag nästan DOG, fick upp min puls en bra bit högre än jag tycker är behagligt, och ÄNDÅ... nästan fem o en halv minut/km.
Jag avslutade med intervallträning, en plan rakstäcka på grusvägen mellan två vägskäl, kanske 150-200 m. Jogga sakta ena hållet, springa som en tok andra hållet. Och lite nedvarvning. Så det blev ju ytterligare ett par km.
Regnet tilltog, mörkret föll, det var jag och korparna och en blöt grusväg. Man undrar ju vad man är för en galning. Efter första vändan funderade jag faktiskt på att bara köra TRE intervaller iställe för FEM som varit min ursprungliga plan. Det var SÅ jobbigt att pressa upp pulsen igen efter att ha fått ner den lite efter slutspurten på 6-kilometersrundan. Men såklart gjorde jag inte det. Jag körde fem stycken, och sen joggade jag hem och körde core och stretch och kastade mig i badtunnan med en Oatly grönt te/äpple. MMMMMMMMMMMMMMMMM
Snillis, både jag o min man tränar väldigt mycket, han tränar nästan lika mycket som jag och vissa delar av året nästan fler timmar/vecka (eftersom han håller på med tidskrävande sporter som rodd, paddling, distansinlinesåkning osv). Det funkade bra när jag jobbade heltid och pendlade eftersom vi båda prioriterar träningen stenhårt och planerar in den i första hand, tiden som blir kvar är typ familjetid...
Nu funkar det ännu bättre såklart eftersom jag jobbar hemifrån (undervisar på distans). Jag tränar på dagtid när mannen är på jobbet och barnen i skola/dagis tre dagar i veckan. De veckor som jag har dottern på dagis bara 15 timmar brukar hon hänga med till gymmet 1-2 ggr och kolla på barnfilm medan jag styrketränar, det älskar hon så det funkar jättebra! En dag i veckan går jag iväg och tränar direkt när mannen kommer hem och missar på så vis familjemiddagen - men det är bara EN dag i veckan. En dag i veckan tränar jag medan resten av familjen är iväg på sonens bandyträning (då åker alla tre skridskor, även lillan får "träna"!). Och på söndagar smiter jag iväg och springer när vi är på torpet, det är för det mesta mindre än en timme som jag är borta och familjen hinner knappt sakna mig, de brukar elda i badtunnan och spela fotboll under tiden...
Min man tränar ett par luncher i veckan, nån sen kväll när barnen lagt sig, tidigt på morgonen före jobbet en dag i veckan och så nån aktivitet på helgen när jag är med barnen. Det funkar faktiskt bra! Det är egentligen bara måndagar som det känns som att träningen inkräktar mycket på vår tid ihop - då sticker jag när han kommer hem och inom en halvtimme efter att jag kommer hem åker han iväg på sin träning...
Needless to say så har ingen av oss någon annan hobby som tar mycket tid, och det är väldigt sällan som vi går ut med kompisar eller så - tiden går till jobb barn träning och inte så mycket mer...
(Det där med att man måste ge sin man/fru tid att träna, annars får man ångra sig och stå ut med en sur och grinig person med endorfinabstinens, det har vi båda insett för länge sen... )
K
Idag ska jag försöka att ta mig ut en liten kortis. Det är första dagen på fler veckor som jag inte känner mig fullständigt utpumpad. Har ägnat helgen åt att vila, var iofs till västerås på friidrottstävlingar i lördags, men i övrigt har jag sovit, sovit, sovit. Idag vill huvudet ut och springa. Får se om kroppen vill följa med när kvällen kommer
röverdotter, härligt när lusten/orken att springa kommer tillbaka! ha en skön tur ikväll!
jag vet inte om jag har kommit ihåg att nämna min blogg... *OT*
www.kaya.wblogg.se
Rövardotter: Frisk nu? Skönt isf.
Blev en milrunda i mörkret på elljusspåret. De trötta benen var pigga och fräscha idag, jätteskönt!
Kaya: Du är otrolig - och otålig. Värre än jag. Superfin tid på din runda, ju och jättebra att du fick till lite intervaller.
Inte värre än du inte Waimea... men tack ändå!
Men vet ni vad jag gjorde idag som faktiskt VAR ganska otroligt? Jag är så smart så det finns inte. Jag SPRANG till Coop och köpte godsaker att avnjuta till Desperate Housewives!!!
*Nobelpris hitåt tack*
Ha ha
Inte raka vägen till Coop o tillbaka, det hade varit lite väl kort löprunda, men en liten omväg på kanske 3 km, in och rycka åt mig glass + choklad (LÄTTglass + MÖRK choklad, man frossar väl med stil ) och betala fort som fan och kuta hem, ca 0.5 km!
Det där räknar jag knappt som träning. Bara lite "underhåll"... Bara för att få lite värme och cirkulation i kroppen och kvalificera mig för ett långt skönt bad. Vågade inte gå och lyfta skrot idag som jag egentligen skulle ha gjort för jag blev nämligen påkörd av en bil igår - när jag cyklade hem från gymmet - och har jätteont i nacken idag...
så jag BEHÖVDE de där godsakerna för att trösta mig med! Så det så!
Imorgon måste jag gå till vårdcentralens "öppen mottagning" och trängas med alla som är dödssjuka i baconsjukan så doktorn får kolla nacken. Jag höll mig på benen men måste ha sträckt mig eller nåt i nacken när jag parerade för att inte ramla. Cykelhjulet fram blev mos, fick investera i ett nytt idag för Scotten MÅSTE funka, jag cyklar överallt. Tur att det är lön imorgon!
K
Idag besökte jag vårdcentral, fick vänta i ca 2 timmar för 10 min med läkaren... Bara "mjukdelar" påverkade av smällen, muskler o senor i nacken har förmodligen fått sig en sträckning. Jag ska avvakta i 2 veckor, om jag fortfarande har besvär då ska jag uppsöka sjukgymnast. Jag ska undvika typ skulderstående i yoga tills nacken känns som vanligt igen men annars var det lugnt. Jag skippade ändå styrketräning idag igen, vill inte belasta området, så det blev ännu en KORT löptur bara för att hålla konditionen uppe (det blev liksom lite av en "mellanvecka" i träningen det här) - 4.2 km på ca 25 min vilket är helt OK med tanke på att det var en riktig "slapprunda"...
Imorgon ska jag iväg och träffa nya chefen m fl människor på nygamla jobbet, tåget går strax efter 6 så jag ska försöka lägga mig tidigt. Först ska jag jobba lite med min affärsplan, på fredag ska jag nämligen gå på starta-eget-dag hela dagen!
Om jag orkar imorgon efter den långa resan blir det spinning + poweryoga. Fredag kanske blir vilodag, istället för lördag, och så kör jag ett löp- eller gympass på lördag istället.
K
Kaya: usch vad otäckt att bli påkörd men vilken TUR att du inte skadade dig värre. Du tar det väl försiktigt nu?? Lycka till med allt du ska göra med jobb och planering!
Imorgon hoppas jag att jag kan få rapportera lite löpning igen Har varit dåligt med det nu. Vaccinerade mig för en vecka sen - blev därefter sängliggande i något som då var synnerligen likt influensa i två dagar, dag 3 var jag bara lite matt och hostig, dag 4: jätteförkyld. Tjoho! Men nu har jag som sagt förhoppningar om att vara helt frisk imorgon...
Idag har jag varit i Danmark hela dagen och fikat och ätit och fikat....(fast det var inte det som var syftet med resan).