Velour skrev 2009-11-29 00:19:41 följande:
Du kunde ju svara lite iaf. Vad menar du med att du har graderingsvägrat?OJ, fem år är rätt länge. Hoppas verkligen att du kommer att orka, med tanke på vad du skrev innan (hjärtat). "Kommunistklubb"
Graderingsvägran har att göra med kommunistklubbar. Från början handlade graderingarna om att man ska visa upp vad man lärt sig för att få mer ansvar och svårare saker att lära sig, samtidigt som kraven ökar.
Men många klubbar har ett kommunistideal som säger att har man varit på tillräckligt många träningar och betalat terminsavgiften så får man ny grad. Inte att det är uttalat, men man släpper igenom i stort sett vem som helst, spelar ingen roll om man kan det man ska eller inte.
Jag kom in på en karateklubb som nybörjare och det första jag gjorde vara att köra sparring mot en brunbältare tills han satt på knä, tittade på mig med hundvalpsögon och bad mig sluta. Piiiiinsammmmmt!!!
Så jag tyckte det var bättre att vara duktig vitbältare än att vara patetisk brunbältare bara för att man betalat nio terminsavgifter och struttat runt 3000 timmar i lokalen på träningstid och sen få skämmas när någon nybörjare med talang dyker upp.
Men jag graderar alltid i alla fall en gång för annars kommer man inte ifrån nybörjargruppen...