• Midka

Tråddödare igen....

Tja.. har hört att den gamla är på väg att dö, så om vi ska fortsätta får vi ordna en ny. Får se om detta blir en "äkta" tråddödare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 11:34
    Här är nästa tråddödare. Välkomna!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m49482360.html

• Svar på tråden Tråddödare igen....
  • qwerty66
    Polly S skrev 2009-10-07 23:04:53 följande:
    nu har jag bara 16 engelskprov kvar att rätta, yippie!
    jaha :)

vad är ett "engelskprov" ?
  • Polly S

tja, just det här är 10 sidor ordkunskap, grammatikstrukturer och en artikel för läsförståelse.
    borde tänkt på att jag skulle rätta skiten.
    nästa gång blir det 1 X 2...

qwerty66 skrev 2009-10-07 23:21:19 följande:
    Polly S skrev 2009-10-07 23:04:53 följande: jaha :) vad är ett "engelskprov" ?
  • qwerty66

herregud... :)

jag som tyckte engelskaprov var svåra :)

• Polly S

...och _där_ dödade jag tråden!

nej, gonatt på er!

• qwerty66

språket uvecklas ju hela tiden... ett prov i engelska, borde rimligtvis bli engelska-prov.

fastän jag förstår betydlesen av adjektiv bla bla bla ...låter det ialla fall fel i modernt språkbruk.

iofs saker tar tid att förändra och förädla :)

dog tråden? neeeej!!!

• qwerty66

ur den länkade artikeln:

"Nu erkänns just dessa också i den alldeles nya, trettonde upplagan av Svenska Akademiens ordlista, om än som vardagliga.

Språket tål deras närvaro. Men de traditionella svensklärare, svenskkurs, svenskundervisning bör än så länge betraktas som huvudformerna."

så länge skåningar kommer undan med att säga "cykelen" och "nyckelen" samt att ordet "äpple-kaka" finns i svenskan så finns det hopp om utveckling :) inte så att jag tycker att det ska nyckelen, cykelen osv. Men vi får aldrig låta språkbruket stå still och sluta utvecklas.

• Polly S

menar du att du låter skåningar prata som de vill?

(jag har förresten haft ett par elever från Småland som säger "stänga PÅ" TVn/datorn etc, hajar till varje gång för det låter så fel! kul med dialekter!)

qwerty66 skrev 2009-10-08 00:13:42 följande:
    ur den länkade artikeln: "Nu erkänns just dessa också i den alldeles nya, trettonde upplagan av Svenska Akademiens ordlista, om än som vardagliga. Språket tål deras närvaro. Men de traditionella svensklärare, svenskkurs, svenskundervisning bör än så länge betraktas som huvudformerna." så länge skåningar kommer undan med att säga "cykelen" och "nyckelen" samt att ordet "äpple-kaka" finns i svenskan så finns det hopp om utveckling :) inte så att jag tycker att det ska nyckelen, cykelen osv. Men vi får aldrig låta språkbruket stå still och sluta utvecklas.
  • Polly S

nu tittar jag på mina elever som skriver uppsats.
    håhåjaja.

• Grizelda
    qwerty66 skrev 2009-10-08 00:13:42 följande:
    ur den länkade artikeln:"Nu erkänns just dessa också i den alldeles nya, trettonde upplagan av Svenska Akademiens ordlista, om än som vardagliga.Språket tål deras närvaro. Men de traditionella svensklärare, svenskkurs, svenskundervisning bör än så länge betraktas som huvudformerna."så länge skåningar kommer undan med att säga "cykelen" och "nyckelen" samt att ordet "äpple-kaka" finns i svenskan så finns det hopp om utveckling :) inte så att jag tycker att det ska nyckelen, cykelen osv. Men vi får aldrig låta språkbruket stå still och sluta utvecklas.
    Ja, en gång när jag parkerade cykelen där i mittelen på Triangelen så tappade jag nyckelen. Då kom en påg och hittade den och skulle stoppa den i lomman, men då sa hans bror "ge hon den, de ä honsa nyckel". Så jag fick tillbaka nyckelen .
Svar på tråden Tråddödare igen....