• Midka

Tråddödare igen....

Tja.. har hört att den gamla är på väg att dö, så om vi ska fortsätta får vi ordna en ny. Får se om detta blir en "äkta" tråddödare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-20 11:34
    Här är nästa tråddödare. Välkomna!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m49482360.html

• Svar på tråden Tråddödare igen....
  • Grizelda
    Polly S skrev 2009-10-07 23:33:29 följande:
    www.dn.se/kultur-noje/spraket/blir-svensklara...
    Oj, känner mig skyldig *skäms*. Men vi sa faktiskt svenskafröken och tyskafröken redan på 70-80-talet så det är väl inget nytt? Och, som det stod i artikeln, säger man ju inte mattlärare eller gympsal... *antecknar: måste lära mig grammatik* Nej, nu ska jag gå och köpa mig ETT choklad .
  • Polly S

lommen? aldrig hört!

Grizelda skrev 2009-10-08 11:18:39 följande:
    Ja, en gång när jag parkerade cykelen där i mittelen på Triangelen så tappade jag nyckelen. Då kom en påg och hittade den och skulle stoppa den i lomman, men då sa hans bror "ge hon den, de ä honsa nyckel". Så jag fick tillbaka nyckelen .
  • Polly S

det där med ett choklad kommer jag aldrig förstå!

Grizelda skrev 2009-10-08 11:22:14 följande:
    Polly S skrev 2009-10-07 23:33:29 följande: Oj, känner mig skyldig *skäms*. Men vi sa faktiskt svenskafröken och tyskafröken redan på 70-80-talet så det är väl inget nytt? Och, som det stod i artikeln, säger man ju inte mattlärare eller gympsal... *antecknar: måste lära mig grammatik* Nej, nu ska jag gå och köpa mig ETT choklad .
  • Jagbyttenick
    Polly S skrev 2009-10-08 12:26:50 följande:
    lommen? aldrig hört!
    LommAn = Fickan

Men du Grizelda, jag är så malmöitisk man kan bli men aldrig har jag hört "honsa" istället för hennes?!
    Men ett gott choklad kan vi nog dela på; Marabou eller?
  • confligere
    Polly S skrev 2009-10-07 23:33:29 följande:
    www.dn.se/kultur-noje/spraket/blir-svensklara...
    Såg på arbetsförmedlingens hemsida att de sökte "svenska lärare" till en skola. Blev osäker om de faktiskt menade vad de skrev, men det var svensklärare de menade. Särskrivningar är det i särklass bästa i dagens underhållningsutbud.
  • confligere
    Polly S skrev 2009-10-07 23:26:11 följande:
    tja, just det här är 10 sidor ordkunskap, grammatikstrukturer och en artikel för läsförståelse.borde tänkt på att jag skulle rätta skiten.nästa gång blir det 1 X 2...
    Klassiker bland lärare att försöka plåga elever och inte tänka på att de behöver rätta det sen.

Men shit att göra ett sånt prov som elev. Känner inte att jag skulle klara det, och jag är ju ändå tolk. (Men å andra sidan är ju vi tolkar kända för att slarva med grammatiken. )
  • Polly S

särskrivningar i vardagen ja, inte på jobbet. ser alldeles för många för att roas.
    (nu är ju inte det direkt ett problem på engelskan där mkt _ska_ särskrivas, men i psykologin... aj! aj!)

confligere skrev 2009-10-08 15:38:33 följande:
    Polly S skrev 2009-10-07 23:33:29 följande: Såg på arbetsförmedlingens hemsida att de sökte "svenska lärare" till en skola. Blev osäker om de faktiskt menade vad de skrev, men det var svensklärare de menade. Särskrivningar är det i särklass bästa i dagens underhållningsutbud.
  • confligere
    Polly S skrev 2009-10-08 16:14:26 följande:
    särskrivningar i vardagen ja, inte på jobbet. ser alldeles för många för att roas. (nu är ju inte det direkt ett problem på engelskan där mkt _ska_ särskrivas, men i psykologin... aj! aj!)
    Kör du psykologi också? Hmm, vi verkar lite lika där. Språk och psykologi. Fast jag är ju på socialpsykologin då. Lite flummigare.
  • Grizelda
    Jagbyttenick skrev 2009-10-08 13:11:39 följande:
    LommAn = Fickan Men du Grizelda, jag är så malmöitisk man kan bli men aldrig har jag hört "honsa" istället för hennes?! Men ett gott choklad kan vi nog dela på; Marabou eller?
    Honsa och hansa kommer från min nordostskånska dialekt. Används på fullt allvar av min generation och de äldre, men det är nog inte lika vanligt som förr. Däremot har jag hört även yngre människor säga på fullt allvar "ge den till hon". Mmmm... ett Marabou, jag minns de där 250-grams med tjocka, tjocka rutor som gick att köpa på Köpenhamnsbåtarna. Mmmmmarabou...
Svar på tråden Tråddödare igen....