Inlägg från: Buttelina |Visa alla inlägg
  • Buttelina

Vi som shoppar danska barnkläder del 15

Zvartaliljan skrev 2009-12-29 22:51:13 följande:
    Ja en liten Buddha Här har han 74 i NS o de är för små snart, jisses liksom Vad hände med den lilla bebisen? Tror att Maia hade 62 i NS här hon var 7 månader
    haha sååå söt
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Buttelina
    Zvartaliljan skrev 2009-12-29 22:54:13 följande:
    finaste rådjursögonen hoppas att lillebror får bruna ögon...oddsen borde ju ge det tycker jag...
    ohh sånt älskar jag att räkna ut
    Zvartaliljan skrev 2009-12-29 22:57:10 följande:
    Här är Maia i hennes första NS, strl.62 och här är hon nog runt 6 månader tror jagGanska lika de där kusinerna eller hur
    jaaa lika ju !!!
  • Buttelina
    Zvartaliljan skrev 2009-12-29 23:03:45 följande:
    Räkna på du då Felipe har ju tydligen ett blått anlag och ett brunt eftersom Maia blev blåögd, hans mormor har blå ögon. Jag har ju blågröna.Så hur stor chans är det att lillebror får bruna ögon?? Ändå säger alla att  Wilgot är så väldigt lik sin pappa, vilket jag håller med om också så det är ju lite konstigt hur de kan vara så lika ändå Det är väl ögonen kanske som gör att man tcyker han är så lika sin pappa...
    du bär på två blå anlag och gubben på ett blått. vilket innebär att det är 50% chans att pedro får bruna ögon. (väldigt krasst räknat alltså)
  • Buttelina
    lillronya skrev 2009-12-29 23:00:41 följande:
    KAn du räkna ut hur fyra av mina fem barn har ljusblå ögon när båda mina föräldrar och jag har bruna?
    det måste innebära att båda dina föräldrar bär på vars ett blått anlag och fört vidare det till dig. gubben din har blå och då bär han på två blå gener. det innebär att ni tillsammans har 3 blå gener och 1 brun vilket innebär att det är 50% chans att få blåögda barn
  • Buttelina
    lillronya skrev 2009-12-29 23:10:50 följande:
    HAr han inte ett halvt blått anlag om det är hans mormor som har blå? Eller det är inte så man räknar?Himla spännande!
    en person med blå ögon kan inte bära på brunt anlag alls. alla som bär på nått brunt ÄR brunögda eftersom det är dominant

men som jsn säger det är mycket mer invecklat än skolvarianten... det finns ju melerade, gröna osv..alla regler har ju undantag dessutom
  • Buttelina
    JsN skrev 2009-12-29 23:12:47 följande:
    Det räcker ju att den ena föräldern fört vidare ett blått anlag. *ler*
    ja såklart underförstått annars hade hon ju varit blåögd
    lillronya skrev 2009-12-29 23:14:35 följande:
    Det är helt rätt. Min mormor och farfar hade blå och morfar och farmor bruna. Fast 50% borde ge mer än en av fem brunögda.
    hehe jaa men sen har vi ju den dära slumpen oxå min gubbe är lite sur han är ju brunögd och båda barnen här har blå/gröna ögon

där kommer det ju in lite att det inte är så enkelt... mange har bruna och jag har isgrå/blå typ och lillebror är blåögd och isabel blå/grön
  • Buttelina
    lillronya skrev 2009-12-29 23:16:25 följande:
    Sa jag ju inte heller...Undrade bara hur hans mormor kunde ge honom ett helt anlag.
    jahaaa du menade så... mormor har gett sitt anlag till sin dotter och det anlaget har förts vidare till honom.

förstod jag rätt nu
    Zvartaliljan skrev 2009-12-29 23:14:51 följande:
    ja men hur stor är chansen att man får två blåögda barn? Det är så jag försöker tänka Borde vara 25% va? Jag vet att man ska tänka på att avrje barn har 50% chans och inte räkna på båda två men jag vill ju ha så bra odds som möjligt
    ja det är ju slumpen som avgör mange är brunögd och har två blåögda barn..
  • Buttelina
    Zvartaliljan skrev 2009-12-29 23:17:23 följande:
    ja men både ronya och hennes föräldrar är ju brunögda? Alltså räcker det med att en av hennes föräldrar hade ett blått anlag som fördes vidare
    ja precis
    Stormis skrev 2009-12-29 23:19:45 följande:
    Lätt matte då när både jag och maken är blåögda. Blåögda barn it is !
    enkelt och lätt fast sen finns ju dom dära undantagen
  • Buttelina
    Stormis skrev 2009-12-29 23:23:25 följande:
    Mäh, inte krångla till det nu. Brevis får nöja sig med att bära paket hit . Och oh, imorgon kanske Småvi's paket kommer??? 4 NS och lika många Småfolk, gulp!!!
    oj ingen liten beställning nice!!
  • Buttelina
    Stormis skrev 2009-12-29 23:30:55 följande:
    Mmm, lite att smuggla undan där Och PS eg är det 5 Småfolk, fick köpa en extra ... Gulle Izabelle!!! Hi hi, det får man inte hoppas Hon var nästan 84 cm vid 2 år och 1 månad. Om Svante följer sin kurva kommer han att vara 82 cm vid ett år . Så det blir ju som med dina små i såna fall. Eller så blir det som med JsN's pytte som var stor och sen planade ut när han började klättra på väggarna vid 6 mån ålder .
    haha har aldrig sett dig shoppa så mycket som du gjort nu i dec
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 15