• LJ2

Vi som shoppar danska barnkläder del 15

mortillsju skrev 2009-10-24 22:50:58 följande:
    *harkel* min ni har tackat ja till att vara faddrar??
    Sambon ska va fadder, hans barndomskompis.. =)
    vet inte om det e nån mer på hennes sida, eller om de bara har en?
    det e tydligen lite annorlunda med franska cermonier.. inte riktigt som vi e vana vid..
    det speciella är att barnet får fadderns namn i andranamn {#lang_emotions_kiss} för att hedra faddern typ =)

vi ska träffa dom i morgon, så får väl veta mer då =)
    se en liten liten elliot
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    mortillsju skrev 2009-10-24 22:50:58 följande:
    *harkel* min ni har tackat ja till att vara faddrar??
    ja, hur många i sverige gör heeela biten med fadder.. alla döper, fast alla inte e djupt troende =)
    för många handlar fadder mer om nbiten att ta vara lite extra om barnet, o OM det skulle hända nåt så va beredd o ta hand om det..
    *jaja, nu blir det ju inte traditionellt dop heller, utan mer cermoni av nåt slag, annorlunda iaf vet jag, fransk cermoni, fast i sverige *
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    Greksmurfen skrev 2009-10-24 22:59:39 följande:
    lj2: vi har som tradtion att ge ett guldsmycke=)... då vi inte är så jättereligiösa så har vi valt att ge tjejer en tro/hopp/ kärlek smycke å killar har fått bricka=).. maxen fick en bricka med laxerbild på han själv så fint=)...stort nu men den kommer sitta fint när han blir lite äldre=)
    det e med bra =))
    o nåt fint o spara med.. =))
    lillronya skrev 2009-10-24 22:57:49 följande:
    Det visste inte jag. Vilken fin anledning att ge en dopsked. Jag ät gudmor till två barn och de har båda fått en doptavla som jag broderat.
    åh, vad gulligt.. det blir ju verkligen personligt!!!
    man lägger ju ner ganska mycket på att man ska bli nöjd med en sån sak..
    önskar jag kommit på en sån sak till syrrans dotter (min guddotter )
    tror dock inte sambon e såå haj på att brodera
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    mortillsju skrev 2009-10-24 23:01:16 följande:
    Nja, skulle tro att det där med fadderns namn i andranamn har att göra med det jag nämnde först kring faddrars uppdrag traditionellt sätt. Det skiljer sig inte så mycket från land till land utan har med religion att göra (inga landsgränser där lite) att vara fadder är ett hedervärt uppdrag men viss tyngd i fråga om ansvar (i alla fall utifrån kyrkans synvinkel). Man får minnas att ett föräldralöst barn förr svalt ihjäl och då hade en fadder ett livsviktigt uppdrag. Faddern för det föräldralösa barnet till altaret den dag det gifter osv. Man ska alltså vara en ställföreträdande förälder. Idag bryr man sig ju inte så mycket om det där men jag tycker det är fint om man tar sin uppgift på alvar då alla barn i den här världen behöver vuxna som bryr sig. Mina små barns faddrar kommer varje dopdag med presenter till barnen och vi kalasar lite.
    tur man har nån som vet lite mer.. tycker det e kul o läsa om hur o var allt kommer ifrån..
    dock va det iaf hon som sagt nåt om namnet, att det e tradition i frankrike o göra så.. men kan säkert vara det i flera länder =))
    jag säger inget då jag inte har koll på det faktiskt..
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    Tasha78 skrev 2009-10-24 22:56:13 följande:
    jag tycker verkligen om dom personliga doptavlorna man kan nog hitta en konstnär på nätet och då berätta lite om barnet så målar personen. Jag gjorde en till min dotter den gick på 5000 men det finns säkert billigare konstnärer med och tavlan är helt underbar
    åhh.. låter så fint
    lillronya skrev 2009-10-24 23:04:31 följande:
    Jag ger också mina små gudbarn present vid jul och födelsedag. Dock inte på dopdagen.
    det gjorde jag med i julas =)) o lite extra fint när hon fyller o så.. =))
    iofs så köper jag ofta saker åt henne ändå, just för att hon e lite speciell
    lillronya skrev 2009-10-24 23:06:28 följande:
    Ja nån mästare på att brodera är jag inte, men det är personligt iaf. Så du tror inte han får till det?
    Nja.. inte helt hundra på att han får till ett enda stygn faktiskt..
    men han gillade med ideen massor..!!!
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    lillronya skrev 2009-10-24 23:15:27 följande:
    Finns det ingen i er närhet somkan brodera då? Min man är fadder till sin systerson och han kan inte heller. Så då gjorde min farmor det.
    min mamma kan.. =)
    men blir inte lika personligt då ju..
    iofs kan ju han välja färg, motiv, tyg, ram mm..
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    lillronya skrev 2009-10-24 23:21:18 följande:
    Nä riktigt lika personligt blir det inte. Men det är ju fortfarande inget man lätt köper i affären, liksom.
    nä.. sant =))
    e nog det eller avtryck han gillar mest sa han..

nu ska jag hoppa i säng.. ska iväg hela dagen i morgon.. lukta på liten bebis
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2
    stökmamma skrev 2009-10-24 23:22:39 följande:
    Här kan du slå 2 flugor i en smäll www.margaretha.se/butik/default.asp?gclid=CKz... mina barn har fått varsin pall med namn på och storasystern fick en liten"kista2 m namn och datum i doppresent (bara 2 döpta dock)
    dom hade ju massa fint!!!
    * 3 underbara busfrön *
  • LJ2

lite ot..
    men vann 2 tröjor på t
    stod i annonsen att de samfraktade..
    slutade 22.e kl 14 ca
    mailade kvällen efter o frågade efter samfraktpris..  så att jag skulle veta summan jag skulle bet in.. vet ju att frakten inte blir den dubbla...
    inte fått nåt mail än alls..
    står att de vill ha bet inom 3 dagar från vinnarmailet.. jag har fått automatistk vinnarmail, men inte det med samfrakt..
    hur skulle ni gjort? bet in allt, bara plussat o rätta i efterhand, eller vänta o fråga igen efter samfrakt??
    vill ju inte ha neg eller nåt för att de inte mailar om fraktpriset, jag har ju frågat??

* 3 underbara busfrön *
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 15