Zvartaliljan skrev 2009-11-24 10:22:40 följande:
Jag är ju helt mjölkallergisk och har både järn-, b12- och folatbrist. Det har med något ämne i magsäcken att göra som gör att jag inte tar upp det, och att tarmarna är i så dåligt skick. Kommer inte ihåg vad det heter men det kan vara så att du saknar det i din magsäck. Fast förstås...kanske inte om de värdena börjat dala först nu...jag har ju haft de dåliga värdena hela livet o min mamma har det, brorsan och 2 systrar. Men de enzymerna eller vad det nu är som tar upp b12 i magsäcken kanske också kan försvinna med tiden...jag är inte så insatt i det, vet bara att det är något som saknas där på oss. Laktosfritt är inte så svårt att äta, de flesta produkterna är baserade på havre eller soja och jag tror de är glutenfria också?? Det finns ju låglaktosmjölk o låglaktosprodukter, men du ska äta helt laktosfritt då?
jo laktosfritt... till att börja med så får man se sen.... dessa värden har började dala när ja var runt 18 typ sen käkar ja tillskott de blir bra, nya prover senare visar att brist eller de har dalat etc å så har det varit....å sist ja käkade tillskott var under graviditeten med max...så tar ju inte tillskott hela tiden.... men funderar om det kanske är läge att göra det nu igen eftersom denna bebis kommer med kräva sitt...hmm.
vet vilken enzym det e du pratar om men den har ja inte brist på vad ja vet.. detta är mer att tunntarmen som är skadad inte tar upp det den ska =S... men det är inte svårt å få i sig kalk å allt det där...