• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • två lingon och ett blåbär

Tack solskina och ludenben för svaren

M vill igentligen inte ta medicin alls, men som skolsituationen ser ut så vill vi att hon testar.
    Vi har diskuterat fram och tillbaka här hemma och hon har gått med på att ge det en chans.
    Blir kanske lite konstigt att börja precis innan jullovet, men det kanske hjälper lite mot oron som ALLTID uppstår när inget är som vanligt.

• TwistedSister

två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-07 08:31:37 följande:

Matsituationen är nog ganska anourlunda i våra familjer än hos andra...M kastar sig över grytor och kastruller på bordet och det kan se ut som om hon äter direkt ur dem innan vi andra ens har hunnit sätta oss vid bordet Om hon inte halvstår eller är på språng så tar hon upp en ofantligt massa plats vid matbordet, en annan sitter inklämd med sin tallrik och kurar, för att slippa få en omedveten armbåge i ansiktet
    Jag brukar lägga upp maten på tallrikar och ställa fram innan jag tar barnen till bordet. Tycker det blir mindra kaos så, ingen tar först för alla får samtidigt. Men vissa barn är ju rätt petiga med att maten läggs upp på precis rätt sätt och då funkar det ju inte förståss. Jag vet hur I vill ha sin mat, det enda viktiga är att alla olika delar av måltiden ligger åtskilt och inte nuddar varann på tallriken
  • TwistedSister

Tittade in på skolan lite i morse när jag lämnade I. Kaos idag igen. Barnen gick omkring hur som helst och egentligen skulle de ha gympa så det var det jag hade förberett I på, men då skulle de inte alls ha gympa utan pysseldag och det hade de delat ut lappar om sa läraren men jag hade inte fått nån så antagligen har I inte fått hjälp att lägga lappen i väskan. I alla fall barnen gick omkring hursomhelst in och ut ur klassrummet och skulle få olika nummer för de skulle till olika klassrum. I fattade inte vad som hände och inte jag heller, ingen information till barnen eller uppsamling i klassrummet. Så målade läraren bara en etta på I´s hand, och han förstod ju inte varför och så började han med varför ritar du på mig jag vill inte få bakterier på mig. Och så 10 ungar bredvid som står och tjatar vad får jag för nummer?
    Jag fattar inte denna skolan. Varför kunde inte alla fått gå in och sätta sig först så kunde hon ju i lugn och ro berätta vad de skulle göra, hur det skulle gå till och sen delat ut nummer.
    I är jättestressad när han kommer hem från skolan och uppe i varv, igår hade han ett utbrott i två timmar och det var längesen kan jag säga som det var så illa med humöret. Detta var väntat då det är en stor omställning att flytta och börja i ny skola, men den röriga situationen i skolan gör knappast saken bättre.

• norgesessan

Det sköttes definitivt inte smidigt...Självklart ska man ha samling först!!

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Petra78

Är väldigt dålig på att skriva just nu har fullt upp med allt och alla. Men jag försöker läsa i alla fall varje kväll.

Jag skickar ett gäng styrkekramar ialla fall och tackar för en bra tråd

• solskina

Måste ändå få skryta lite om min son. Vi var ju på utvecklingsamtalet idag.
    Och han ska få sina första betyg åk .8. Han har nästan G i alla ämnen. Han borde hinna få in lite material innan jul, så fixar han det.

Det är bara en lärare som fortfarande inte fattar vad add, dyslexi handlar om och det är svenska läraren som ig varnar!!!! enbart på att han inte stavar rätt!!!
    Hennes tips är att han ska läsa böcker!!
    Men när det är hemuppgift att läsa bok skickar hon med ljudböcker.

Undrar hur hon tänker, funderar på om hon överhuvudtaget vet vem A är ?

Men jag får väl prata med hennes chef igen.

Eftersom A inte är i skolan särskilt mycket, utan studerar hemma så hoppas vi att han går tillräkligt många timmar så att han hinner. Jag har sagt att det är helt lugnt om han inte gör det, för han hinner innan 9:an är slut. Betygen är inte det viktigaste utan att han mår bra.
    Läkarbesök på fredag. Träffa LSS handlägare på tisdag och socialen för att se om han kan få en kontaktperson. Dom försöker att slippa undan lss en och skicka oss vidare till soc, men nu blir det ett gemensamt möte. När hon fick reda på att ha nhar vårdbidrag och att barnförsäkringen räknar honom som 10% invalid så värkar hon vackla. Men vi får se.

Ursäkta vad långt det blev.

• pcalma

Mina barn bedöms ha 15 resp 12% invaliditetsgrad men de går inte under LSS ändå.. Däremot ska man ha samma rättigheter men under SOL. Vi har avlösarservice o avlastningsfamilj därigenom!
    Hoppas att mötet blir bra!

• mammat2

Kan man blanda concerta & Ritalin
    får man bättre effekt eller blir det en sämre effekt

• pcalma
    mammat2 skrev 2009-12-09 10:27:18 följande:
    Kan man blanda concerta & Ritalin får man bättre effekt eller blir det en sämre effekt
    Jag vet att man kan kombinera vissa av dessa, men fråga läkaren..
  • två lingon och ett blåbär

Är det någon som vet om BUP brukar ha "stödträffar" för barnen?
    Tänker på om de ordnar så att barn med samma diagnoser och erfarenheter får möjlighet att träffas och lära känna andra i samma sits?

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig