• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • pcalma

Sol1: Kram till dig!!!

Elegi!! Håller tummarna för din vb-ansökan!! Hoppas att det flyter bra på jobbet!! Kramar

• sol1
    TwistedSister skrev 2009-12-09 20:59:04 följande:
    sol1: Usch jobbigt, en till som inte fattar att man inte ska störa för mycket i rutinerna. I´s pappa brukar ringa och lova att komma och sen inte dyka upp, jobbigt för vilket barn som helst men för I är det ju en total katastrof. Även när han sen plötsligt dyker upp utan att ha ringt och stör i rutinerna så slår det liksom över för I, sen undrar han varför han e så jobbig och tycker att det är mitt fel som inte uppfostrat honom ordentligt. Vägrar ju att inse att I skulle ha några som helst problem med nånting egentligen, det är bara jag som gör allt fel.Hoppas ändå att ni klarar morgondagen utan allt för stora problem.
    sonen grät hela kvällen igår fick honom inte lugn fören vid halv elva igår kväll. ringde och avbokade hans taxi för det är inte att tänka på nån skolgång i dag mycket för att ordinarie lärare och assistent är sjuka. tanken var att han skulle få följa med mig på kursen i dag men min sambo kom hem nu på morgonen så han får vara hemma med min sambo istället å hitta på nåt hemma. vågar inte skicka honom till skolan för risken för utbrott är väldigt stor när det har blivit så här.
    skickat mail om läget till dem på soc så jag hoppas att dem tar beslutet att inte låta pappan få nåt umgänge nu framöver. å så skulle chefen på soc och min advokat prata per telefon i dag om vårdnadsfrågan så jag hoppas nu att dem kommer fram till att jag kan lämna in en stämningsansökan å vinna vårdnaden trots att det pågår en lvu men det visar sig. advokaten å jag måste ju ha uppbackning från soc helt å hållet för å få igenom det trots lvu.
  • elegi
    sol1 skrev 2009-12-10 07:10:43 följande:
    sonen grät hela kvällen igår fick honom inte lugn fören vid halv elva igår kväll. ringde och avbokade hans taxi för det är inte att tänka på nån skolgång i dag mycket för att ordinarie lärare och assistent är sjuka. tanken var att han skulle få följa med mig på kursen i dag men min sambo kom hem nu på morgonen så han får vara hemma med min sambo istället å hitta på nåt hemma. vågar inte skicka honom till skolan för risken för utbrott är väldigt stor när det har blivit så här. skickat mail om läget till dem på soc så jag hoppas att dem tar beslutet att inte låta pappan få nåt umgänge nu framöver. å så skulle chefen på soc och min advokat prata per telefon i dag om vårdnadsfrågan så jag hoppas nu att dem kommer fram till att jag kan lämna in en stämningsansökan å vinna vårdnaden trots att det pågår en lvu men det visar sig. advokaten å jag måste ju ha uppbackning från soc helt å hållet för å få igenom det trots lvu.
    Skickar massor kramar  till dig och hoppas att det ordnar sig för din sons del och det helst för ett bra tag sedan Hoppas att du får några glädjande besked idag

Kram kram
  • marris

Har någon här inne varit med om att försäkringskassan överklagar länsrättens beslut om att bevlja vårdbidrag?

• mamita

Hej
    Min son fick sin adhd diagnos idag, han är 7 år gammal, får jag var med här?

Jag har lite frågor:
    Hur har ni resonerat när det gäller att berätta/inte berätta för klasskompisar och deras föräldrar? Eftersom min son är omtyckt i klassen och har många vänner, som gärna kommer och hälsar på, tar med honom hem, bjuder på kalas etc så vill jag inte riskera att "förstöra" det genom att okunniga föräldrar säger eller agerar på ett sätt som är ofördelaktigt för min son, därför tycker inte jag att jag behöver berätta något alls, men klassföretsåndaren tycker det vore bra om hon fick infomera om detta, så jag blir lite kluven, hur har ni gjort???

• TwistedSister
    mamita skrev 2009-12-10 12:15:51 följande:
    HejMin son fick sin adhd diagnos idag, han är 7 år gammal, får jag var med här?Jag har lite frågor:Hur har ni resonerat när det gäller att berätta/inte berätta för klasskompisar och deras föräldrar? Eftersom min son är omtyckt i klassen och har många vänner, som gärna kommer och hälsar på, tar med honom hem, bjuder på kalas etc så vill jag inte riskera att "förstöra" det genom att okunniga föräldrar säger eller agerar på ett sätt som är ofördelaktigt för min son, därför tycker inte jag att jag behöver berätta något alls, men klassföretsåndaren tycker det vore bra om hon fick infomera om detta, så jag blir lite kluven, hur har ni gjort???
    Välkommen. Min son har inte fått någon utredning än så han har ingen diagnos, men han är också 7 år.
    Jag berättar om han ska gå hem till någon, då vill jag prata med den föräldern först och då berättar jag lite vad som kan hända, vad som hänt tidigare tex när han vart hemma hos nån, säger att de ska ringa mig med en gång om det blir problem. Det är ju viktigt att de inte är helt oförberedda om det skulle va nåt. Min son har en gång fått utbrott hemma hos en kompis och kastat grejer på det barnets mamma, så nu brukar jag faktiskt följa med om han ska hem till nån, men det kan man väl kanske inte fortsätta med i all evighet heller. Om det funkar bra nu en längre period så blir det väl dags att försöka låta honom gå själv hem till kompisar igen.
  • mamita

Hej tacl för ditt svar men min son beter sig bra hemma hos kompisar osv så jag tycker inte det behövs, mitt telefonnummer får de alltid ändå om det skulle vara något, det är i klassrummet han är stökig.

• elegi
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-08 08:05:19 följande:
    Tack solskina och ludenben för svaren M vill igentligen inte ta medicin alls, men som skolsituationen ser ut så vill vi att hon testar. Vi har diskuterat fram och tillbaka här hemma och hon har gått med på att ge det en chans. Blir kanske lite konstigt att börja precis innan jullovet, men det kanske hjälper lite mot oron som ALLTID uppstår när inget är som vanligt.
    Alexandra får ju Ritalin som är typ samma lite kortare verkningstid bara
    Iaf ang. detta med att inte ta på helgerna så har det aldrig varit uppe i diskussion hon har tagit hela tiden nu i lite mer än 1 månad, men i fredags råkade vi glömma att ge henne, var lite körigt på morgonen och det kan jag säga att vi fick sota hela helgen för så det gör vi inte om, hon får äta vajre dag verkar som att det funkar bäst för henne.
  • elegi
    sol1 skrev 2009-12-09 19:54:28 följande:
    tack ni e gooa ni vet inte vart jag skulle ta vägen om ni inte fanns. visst jag får stöd från en av soctanterna men det känns som hon inte riktigt förstår men det vet jag att ni gör
    Skickar också mängder med kramar till både dig och sonen
    pcalma skrev 2009-12-09 21:05:05 följande:
    Sol1: Kram till dig!!! Elegi!! Håller tummarna för din vb-ansökan!! Hoppas att det flyter bra på jobbet!! Kramar
    Tack, ja jobbet där är det lugnt, städar ju i barnlokaler i ett församlinghem så där är lugna gatan
    mamita skrev 2009-12-10 12:15:51 följande:
    Hej Min son fick sin adhd diagnos idag, han är 7 år gammal, får jag var med här? Jag har lite frågor: Hur har ni resonerat när det gäller att berätta/inte berätta för klasskompisar och deras föräldrar? Eftersom min son är omtyckt i klassen och har många vänner, som gärna kommer och hälsar på, tar med honom hem, bjuder på kalas etc så vill jag inte riskera att "förstöra" det genom att okunniga föräldrar säger eller agerar på ett sätt som är ofördelaktigt för min son, därför tycker inte jag att jag behöver berätta något alls, men klassföretsåndaren tycker det vore bra om hon fick infomera om detta, så jag blir lite kluven, hur har ni gjort???
    Självklart, välkommen

Vi har berättat för Alexandras kompisar för där började det ta rejält på kompisrelationerna sen är det för henne inte konstigare än att hon har astma, det gör att hon är lite annorlunda men med rätt hjälpmedel så fungerar det ok.
    Fröken i skolan använde boken Varföär vill ingen leka med Dennis samt ett häfte som jag fick från BUP, vill du kan jag maila det till dig, inboxa isf din mail.
    Boken Varför vill ingen leka med Dennis är väldigt lik snubbeltråden
    Min Alexandra är 9 år och går i en integrerad åk 3-4 på en väldigt liten skola med totalt 56 elever, tror nog att alla vet att hon har ADHD end et har inte mottagits konstigt av någon utan alla har tagit det naturligt och med ro
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig