• Forsen

Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?

Min son är 4,5 år och får coca cola ibland... Ungefär 2 ggr i månaden. Inga mängder utan ett glas ungefär.

Min sons pappa (vi bor inte ihop!) är dock på mig, han är skitförbannad, för att jag gör det. Han tycker det är hemskt, nästan barnplågeri, med all koffein som är i.

Jag tror att om man säger nej nej nej till ex coca cola så blir det något förbjudet och lockande för barnet. När barnet blir äldre så kanske de häller i sig coca cola istället? Bättre att man får äta lite godis och dricka lite läsk ibland. I lagom mängd!

Är JAG helt ute och cyklar? Är det så fel att ge sitt barn coca cola??

Mvh Anna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 16:00
    Svarar här

Jag ger inte vår son cola "bara för att" Vi har två barn till i familjen (bonusbarn för mig), de är 7 och 9 år gamla. De får välja mellan godis eller lite läsk och då väljer de oftast cola. Min man har aldrig reagerat på cola och gett dem det innan vi träffades. Därför blir det även att min son väljer cola. Jag har försökt få honom att ta Fanta eller Sprite istället när det är prat om läsk (för att tillmötesgå hans pappas önskan), men nej han vill ha cola. Blir det ett nej där med motivationen att det är farligt (som min sons pappa tycker att det är - inte jag) så tror jag det blir något farligt och spännande. Vill bara avdramatisera det hela. Inte prata med mitt barn att det är onyttigt och det är nyttigt osv. De ska inte behöva tänka på det. Jag tycker att socker, cola, te, kaffe m.m. i lagom mängd så är det helt ok!

• Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?
  • Mimmla
    Forsen skrev 2009-10-18 08:32:21 följande:
    just det ja! ang halvfabrikat... hans pappa är vegetarian och han gillar inte att jag ger honom kött... suck! Ska vara "äkta" mat, lagat från grunden. Vem hinner det? Nåväl, i ett samtal med pappan nyligen så ville han att jag skulle försöka baka eget bröd också! Gärna nyttigt.
    Haha, ja men GÖR du inte det? Trodde jag att alla kvinnor i dagens Sverige gjorde??? Hur bor sonen, halva tiden eller har någon av er helgumgänge?
  • Bite me
    just det ja! ang halvfabrikat... hans pappa är vegetarian och han gillar inte att jag ger honom kött... suck! Ska vara "äkta" mat, lagat från grunden. Vem hinner det? Nåväl, i ett samtal med pappan nyligen så ville han att jag skulle försöka baka eget bröd också! Gärna nyttigt.
    Jösses vilken man,låter som att det är tur att han är ditt ex.
  • Esmiso
    bara en stilla undran: diskuterade ni öht sådanahär värderingar INNAN ni fick barn?
  • Mimmla
    Esmiso skrev 2009-10-18 08:58:56 följande:
    bara en stilla undran: diskuterade ni öht sådanahär värderingar INNAN ni fick barn?
    Men människor förändras ju. Jag har i alla fall ändrat mig mycket sedan jag fick barn. Man lär sig nya saker, träffar nya människor och omvärderar livet. Mina prioriteringar är helt annorlunda i dag än vad de var för ca 10 år sedan. Att man en gång i tiden varit överens är ju ingen som helst garanti för att man alltid kommer att vara det. När man själv kommer till nya insikter och skaffar sig nya kunskaper så är det ju frestande att försöka få alla andra att också komma till dessa "insikter" och man försöker gärna förändra människor runt sig till det "bättre". Bor man inte ihop brukar dessa "förbättringsförsök" leda till ganska grava konflikter....det enda man kan göra är att fokusera på "här och nu". Vad som var tidigare är inget som har någon relevans för konfliktlösningar, det brukar bara fördjupa konflikten.
  • Esmiso
    Mimmla skrev 2009-10-18 09:21:19 följande:
    Men människor förändras ju. Jag har i alla fall ändrat mig mycket sedan jag fick barn. Man lär sig nya saker, träffar nya människor och omvärderar livet. Mina prioriteringar är helt annorlunda i dag än vad de var för ca 10 år sedan. Att man en gång i tiden varit överens är ju ingen som helst garanti för att man alltid kommer att vara det. När man själv kommer till nya insikter och skaffar sig nya kunskaper så är det ju frestande att försöka få alla andra att också komma till dessa "insikter" och man försöker gärna förändra människor runt sig till det "bättre". Bor man inte ihop brukar dessa "förbättringsförsök" leda till ganska grava konflikter....det enda man kan göra är att fokusera på "här och nu". Vad som var tidigare är inget som har någon relevans för konfliktlösningar, det brukar bara fördjupa konflikten.
    visst förändras man, men deras barn är ju 4 år står det, så det var ju inte så vansinnigt länge sedan de blev föräldrar. Att man sedan är vegetarian kan ju inte komma som en nyhet. Jag tycker nog att vad som var tidigare visst har relevans. Har man diskuterat och kommit överens om t ex barnuppfostran tidigare är det relevant även när man separerar.
    Undrar om det låtit annorlunda om det var omvända könsroller i denna frågan?
  • Mimmla
    Esmiso skrev 2009-10-18 09:25:03 följande:
    visst förändras man, men deras barn är ju 4 år står det, så det var ju inte så vansinnigt länge sedan de blev föräldrar. Att man sedan är vegetarian kan ju inte komma som en nyhet. Jag tycker nog att vad som var tidigare visst har relevans. Har man diskuterat och kommit överens om t ex barnuppfostran tidigare är det relevant även när man separerar. Undrar om det låtit annorlunda om det var omvända könsroller i denna frågan?
    Förstår inte vad könsrollerna har med detta att göra över huvud taget?
  • lovelylocks

vi har uteslutit cocacola helt, pojken blir 4 om en månad. anledningen, ja det är att han blir helt kokobäng coh det är inte ens kul för honom själv! men sen hur andra gör,d et är upp till dem tycker jag.

• lovelylocks

word up.

Bite me skrev 2009-10-18 08:25:59 följande:

Tilll er som tycker att det är fel att ge sitt barn två gånger i månaden, är det inte värre att dagligen ge sitt barn halvfabrikat? Korv med lite köttmängd, fiskpinnar, pulvermos, snabbmakaroner, osv?
  • LyckligtSlut

Bite me skrev 2009-10-18 08:35:12 följande:

Jösses vilken man,låter som att det är tur att han är ditt ex.
    Ja, jättehemskt med föräldrar som bryr sig om barnens hälsa...

TS, nej, det är inte så farligt, men det är väl bättre att skippa?
Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?