• Forsen

Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?

Min son är 4,5 år och får coca cola ibland... Ungefär 2 ggr i månaden. Inga mängder utan ett glas ungefär.

Min sons pappa (vi bor inte ihop!) är dock på mig, han är skitförbannad, för att jag gör det. Han tycker det är hemskt, nästan barnplågeri, med all koffein som är i.

Jag tror att om man säger nej nej nej till ex coca cola så blir det något förbjudet och lockande för barnet. När barnet blir äldre så kanske de häller i sig coca cola istället? Bättre att man får äta lite godis och dricka lite läsk ibland. I lagom mängd!

Är JAG helt ute och cyklar? Är det så fel att ge sitt barn coca cola??

Mvh Anna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 16:00
    Svarar här

Jag ger inte vår son cola "bara för att" Vi har två barn till i familjen (bonusbarn för mig), de är 7 och 9 år gamla. De får välja mellan godis eller lite läsk och då väljer de oftast cola. Min man har aldrig reagerat på cola och gett dem det innan vi träffades. Därför blir det även att min son väljer cola. Jag har försökt få honom att ta Fanta eller Sprite istället när det är prat om läsk (för att tillmötesgå hans pappas önskan), men nej han vill ha cola. Blir det ett nej där med motivationen att det är farligt (som min sons pappa tycker att det är - inte jag) så tror jag det blir något farligt och spännande. Vill bara avdramatisera det hela. Inte prata med mitt barn att det är onyttigt och det är nyttigt osv. De ska inte behöva tänka på det. Jag tycker att socker, cola, te, kaffe m.m. i lagom mängd så är det helt ok!

• Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?
  • Mimmla
    Esmiso skrev 2009-10-18 08:00:19 följande:
    jag håller inte med om det. Det är ofta sådana här småsaker som ÄR svåra men VIKTIGA att samarbeta kring (enligt mig). Jag skulle bli vansinnig om mitt x gav vårt barn cocacola, för mig skulle det vara stort. Jag tycker itne cocacola borde drickas av ngn eftersom det fräter sönder det mesta.
    För varje liten sak du blir vansinnig över och ger dig på dina barns pappa för, så riskerar du att få något tillbaks. Man kan helt enkelt inte nagelfara varandra på det viset som föräldrar. DU anser inte att cocacola bör drickas av någon, men du hittar nog inget stöd någonstans för att 2 glas i månaden gör någon som helst skada. Du kan helt enkelt inte hävda att "jag anser", för då kan man dra detta hur långt som helst. Det viktiga är väl att barnet inte missköts överlag, inte att man ska genomdriva varenda liten åsikt man själv har. Det är ju då det uppstår en dålig stämning.

Att samarbeta är att kunna BACKA, även då det tar emot lite
  • nina1977

mina barn får dricka cola, minsta är 2 år. Inte ofta, men ibland på helgen. Vi dricker det inte ofta själva heller. Inget dom far illa av.

• Bite me

Det beror ju helt på mängden cola, o i ditt fall så verkar det ju knappast röra sig om något värt att uppröras över. Min 18 månaders har smakat cola, detsamma gäller treåringen, de gillar det, men fyraåringen skulle inte ta i det med tång.

• Esmiso
    Mimmla skrev 2009-10-18 08:10:54 följande:
    För varje liten sak du blir vansinnig över och ger dig på dina barns pappa för, så riskerar du att få något tillbaks. Man kan helt enkelt inte nagelfara varandra på det viset som föräldrar. DU anser inte att cocacola bör drickas av någon, men du hittar nog inget stöd någonstans för att 2 glas i månaden gör någon som helst skada. Du kan helt enkelt inte hävda att "jag anser", för då kan man dra detta hur långt som helst. Det viktiga är väl att barnet inte missköts överlag, inte att man ska genomdriva varenda liten åsikt man själv har. Det är ju då det uppstår en dålig stämning. Att samarbeta är att kunna BACKA, även då det tar emot lite
    givetvis vet jag vad samarbete innebär. Mitt x och jag samarbetar riktigt bra runt vårt barn. Men vad jag menade är att olika saker är viktiga för människor. Nu har jag tur att mitt x inte heller vill att sonen ska dricka cola t ex. Alltså är det inget problem.
    Säger inte att man missköter sitt barn om man ger dem cola, men man ger dem dåliga vanor och större "chans" till tandproblem!!!
  • Forsen

Helt sant om det ni har sagt om att samarbeta med den andra föräldern, men varför är det alltid JAG som ska göra som han säger?? Han vill absolut inte att vi ska ge vår son cola, men helst inte någon läsk överhuvudtaget. Ingen saft, ingen godis. Han ger honom aldrig godis! Senaste samtalet så ville han att jag skulle dra ner på kolhydraterna också (SANT!!) och aktivera honom mer. Vilket jag gör, men bara för att vara på den säkra sidan så säger han det varje gång. Han vill även att han ska se tv max 30-60 min per dag och inte spela tv-spel. Han spelar inte tv-spel...

Funderar om det är mig det är fel på och för vissa så gör jag nog helt fel medans andra tycker att det inte är hela världen. Håller med Decnet att "han är en riksnöt". Det han gör är ju helt jäkla sjukt enligt mig. Han är helt enkelt to much.

Vi ska nämligen till en barnpsykolog och prata om våra samarbetssvårigheter och jag vet att han kommer ta upp detta med bl.a coca cola. Därför ville jag ha era synpunkter...

• Bite me

Tilll er som tycker att det är fel att ge sitt barn två gånger i månaden, är det inte värre att dagligen ge sitt barn halvfabrikat? Korv med lite köttmängd, fiskpinnar, pulvermos, snabbmakaroner, osv?

• Minisen

Nej jag tror inte att din son tar synbar skada av att dricka cola 2ggr/månad men jag tycker att det är oerhört onödigt!

Jag tror inte att ett barn tar skada av att åka bil utan bälte nån gång ibland heller eller att äta liiite hundbajs... Men jag menar att det är dumt att utsätta sin lilla kille för saker som inte har någon nytta och som KAN skada om man har otur...

Varför väljer så många att ge sitt lilla barn just cola? Om man nu promt måste ge läsk kan man väll välja en annan???

I min familj drack vi läsk en gång per år när jag var barn (en back julmust på julen) och jag har aldrig kännt något behov av läsk, så jag tror inte att man kommer frossa i det man inte fick som barn.

Tänker du samma om tex. vin? Öl? I Frankrike när min mamma växte upp fick barn vin blandat med vatten (50/50) till maten så förmodligen skulle han inte ta skada av ett liiitet glas vin heller... Hut tänker du då?

Jag är inte en socker fanatiker, lite sött på helgen menar jag är ok men man kan ju välja sitt söta... Kanske baka tillsammans, rulla chokladbollar, koka kola, fruktsallad med grädde...?

Alla gör som dom vill såklart men nog vore det bättre för att om iaf. du och barnets pappa var överens?

Mini

• Mimmla
    Forsen skrev 2009-10-18 08:25:26 följande:
    Helt sant om det ni har sagt om att samarbeta med den andra föräldern, men varför är det alltid JAG som ska göra som han säger?? Han vill absolut inte att vi ska ge vår son cola, men helst inte någon läsk överhuvudtaget. Ingen saft, ingen godis. Han ger honom aldrig godis! Senaste samtalet så ville han att jag skulle dra ner på kolhydraterna också (SANT!!) och aktivera honom mer. Vilket jag gör, men bara för att vara på den säkra sidan så säger han det varje gång. Han vill även att han ska se tv max 30-60 min per dag och inte spela tv-spel. Han spelar inte tv-spel... Funderar om det är mig det är fel på och för vissa så gör jag nog helt fel medans andra tycker att det inte är hela världen. Håller med Decnet att "han är en riksnöt". Det han gör är ju helt jäkla sjukt enligt mig. Han är helt enkelt to much. Vi ska nämligen till en barnpsykolog och prata om våra samarbetssvårigheter och jag vet att han kommer ta upp detta med bl.a coca cola. Därför ville jag ha era synpunkter...
    Låter som mitt ex Samarbete för honom är att jag gör som han vill. Jag kan ju tycka att det är väldigt lärorikt för barn att föräldrarna lever olika och har olika åsikter. Ingen barnpsykolog i världen kommer ju att säga till dig att du ska sluta ge sonen cocacola så att pappan blir nöjd. Problemet med den här typen av människor är OFTAST att de har ett oerhört stort kontrollbehov. Gör du som ditt ex säger, så kommer han ju inte att bli nöjd för det, eller hur? Det finns ju säkert fler punkter som han skulle vilja "förbättra" ditt föräldraskap på. Han ska inte alls ringa och kontrollera att du "sköter dig", han måste helt enkelt lära sig och leva med att ni inte bor tillsammans och att detta innebär att er son kommer att få lite från dig och lite från honom.
  • Forsen

just det ja! ang halvfabrikat... hans pappa är vegetarian och han gillar inte att jag ger honom kött... suck! Ska vara "äkta" mat, lagat från grunden. Vem hinner det? Nåväl, i ett samtal med pappan nyligen så ville han att jag skulle försöka baka eget bröd också! Gärna nyttigt.

Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?