• Lussekatten87

Grannen borrar med slagborr kl.20 en vardagskväll,helt OK enligt störningsjouren.

En grannfamilj stör oss jättemycket.

De borrar,dunsar,hoppar,kastar saker i govet,använder balkongen som vardagsrum fram till 23-00 tiden på natten(vardagar och helger).
    Detta händer varje dag+ att de borrar ca 4 ggr/vecka.(ENDAST på kvällar).

Hade precis lagt mina barn så satte de igång o borrade när jag pratade i telefon!Personen i andra änden hör mig inte och vi måste lägga på pga oljudet,så högt är det!!Båda barnen vaknar upp med ett skrik,och ni kan ju tänka er hur lätt det är att trösta en vettskrämd 3 månaders baby och få den att somna om....det tar en "liten" stund...
    Jag ringer då till störningsjouren som hävdar att de får hålla på så till 21:00-22:00 en vardagskväll! (Han var osäker på tiderna{#lang_emotions_surprised}!)

Jag häpnar...{#lang_emotions_yell}skall man verkligen få ofreda folk så sent en vardagskväll? Jag tycker 19:00 hade varit en lämpligare tid!

GRRRR.

Lite medmänsklighet hade varit på sin plats.Inte borrar vi kl 20:00.....

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Grannen borrar med slagborr kl.20 en vardagskväll,helt OK enligt störningsjouren.
  • Lussekatten87
    jaghopparhögt skrev 2009-10-21 20:47:30 följande:
    Man måste ju också acceptera en del oväsen när man bor i lägenhet. Är man känslig för sådant så får man nog köpa ett hus tyvärr.
    Den tanken har slagit mig också..
    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • neelliee

DU tycker att 19.00 är en lämplig tid, men det kanske inte alla andra tycker. Hela världen och alla människor kan inte anpassas efter bebisar.

Klockan 19.00 har vi _som barnfamilj_ precis hunnit med att komma hem från jobbet båda två, hämtat från fotbollen, svarat i telefon 3 ggr och ätit (barnen kan inte vänta bara för att vi behöver borra) och inte så mycket mer. Innan barnen kom var vi ofta borta till 18-19 båda två på kvällarna pga jobb. Har full förståelse för att grannen inte kan sluta låta 18.59 på kvällarna. Som ung var jag sällan hemma före 20.00 pga olika omständigheter - vidareutbildningar, jobb, fritidsaktiviteter (för att alls få träffa vänner, nu med familj slipper jag gå ut för att få kramar) osv. Nu med lite större barn är 19-20 verkligen ingenting och oftast är vi vuxna uppe till 24.00 eller så pga jobb och andra måsten. Att det ska vara lugnt vid 19.00 får mig snarare att häpna - aldrig skulle jag kunna ställa det kravet på grannarna när vi själva är vakna 1 (barnen) - 6 timmar till.

Borrar gör man ju en period (när man renoverar eller något) och hur man än gör så stör man någon. Medmänsklighet går åt BÅDA håll och du måste också anpassa dig och visa förståelse för att andra inte har det så lätt. Jag hade inte heller borrat 4 ggr/vecka efter 20.00 på kvällarna under någon längre period, och jag skulle inte uppskatta om grannen gjorde det (om jag hade bott i lgh) men det innebär inte att jag tycker att det ska förbjudas.

• sasssyy

Jag har jobbat inom hyresgästföreningen och de säger i de regler de har att efter kl 22 ska man iakta försiktighet, man ska alltså INTE spela musik högt, borra, dammsuga eller köra tvättmaskin om det inte måste (tex om man slår ut en skål socker får man givetvis dammsuga upp det)

Vad gällande borrande får man göra det efter kl 20, hela huset ska inte anpassa sig efter en familjs läggtider däremot kan du ju gå dit, ringa på och fråga om de kan förlägga sitt borrande till andra tider.

För mig personligen så ser jag hellre att de borrar en vardagskväll än gör det hela helgen.. jag skulle bli galen av att gå här hemma en hel dag med borrande... usch.. men det är ju jag

Min fråga är varför du har ringt störningsjouren och inte pratat direkt med grannen. Om ingen klagar till grannen så vet h*n ju inte att han stör.

Ang balkongen så har de rätt att sitta på sin balkong och prata och umgås, dock ska det vara under kontrollerade former efter kl 22.00. De får alltså inte sitta där och gapa och skrika, men skratta måste man ju få göra.
    Vad gällande vardagsrummet, samma sak, det studsar och dunsar säger du... barn kan man inte alltid styra om det är dem som är uppe så sent, vi hör dunsar från grannen ovan och det är för att hon går med så tunga steg.

Tycker det verkar som om det är du som ska anamma lite mänsklighet och försöka tänka dig in i att alla inte har samma levnadsmönster som du har.
    Dessa saker som du nämner är helt vanliga saker som man får räkna med när man bor i ett flerfamiljshus, vanligt leverne helt enkelt om än jag är lite förvånad hur man kan borra så ofta

• victoria p

jag trodde oxå att det var vanligt folkvett och respekt att om man bor i hyreshus tänka på sina grannar o inte hålla på o borra o spika efter kl 20 iaf.. I vårt hus är det betongväggar som sprider ljudet genom hela huset så det är omöjligt att avgöra var det kommer ifrå. Det är nån/några som gärna renoverar sena kvällar o även vid 6 på lördagsmorgnar oxå! :( jäkligt irriterande!

• sasssyy

kl 6 en lördag är INTE okej... vi hade iaf riktlinjer till efter 8 på helger men det är också lite olika hos olika hyresvärdar.. Det finns inga LAGAR utan bara riktlinjer och man kan tex inte anmäla en granne till störningsjouren om de håller sig tysta 22-07 på kvällar/nätter, de tar inte ens i ärendet om det inte är av polisiär art dvs bråk och rejält med stök.

Ni som har sånna problem med era grannar, varför går ni inte dit och ber dem snällt att lägga sitt renovernade på för er bättre tider, ber ni snällt så ökar ju chansen att de vill försöka möta er halvvägs iaf.

Trots att de iaf i TS fall inte bryter mot några regler.

Själv tycker jag inte det är så underligt att borra efter kl 20, jag vet inte när vi skulle hinna det annars om vi skulle behöva borra... här är det middag vid 19 eftersom min sambo sällan är hemma före 18 och då vill han duscha och kolla posten och kanske prata lite med min son först (för han går o lägger sig vid 19 om han ska orka upp) är inte min son här äter vi senare men NÄR ska vi hinna borra före det?? Helgerna vill vi vila på och det är ytterst sällan som vi gör något sådant då.

• Pimpinellan

I 1,5 år bodde jag under en knarkare som påtänd på nätterna bedrev verkstad inomhus Vi pratar borr,såg,hammare ibland mellan 23.00 till 7.00! Det var stört omöjligt att vräka karln trots att han dessutom inte betalat hyran på ett halvår för han vägrade öppna dörren och då går det inte vräka nån. Fantastisk logik eller hur!? Bara jag av 30 hyresgäster som ens vågade anmäla honom.
    I vanliga fall gäller kl.22.00 i hyreshus Fram tills dess får man göra vad man vill. Jag är SÅÅÅÅ tacksam att vi bor i eget hus utan grannar nära inpå!

• sasssyy
    Pimpinellan skrev 2009-10-22 14:37:08 följande:
    I 1,5 år bodde jag under en knarkare som påtänd på nätterna bedrev verkstad inomhus Vi pratar borr,såg,hammare ibland mellan 23.00 till 7.00! Det var stört omöjligt att vräka karln trots att han dessutom inte betalat hyran på ett halvår för han vägrade öppna dörren och då går det inte vräka nån. Fantastisk logik eller hur!? Bara jag av 30 hyresgäster som ens vågade anmäla honom. I vanliga fall gäller kl.22.00 i hyreshus Fram tills dess får man göra vad man vill. Jag är SÅÅÅÅ tacksam att vi bor i eget hus utan grannar nära inpå!
    HUUU fast .. där gjorde hyresvärden fel. har han inte betalat hyran på TRE månader så har han mer än laglig rätt att avhysa honom och det görs genom att brev sänds till honom, sen kommer kronofogden dit, och öppnar han inte rings låssmed och polis till platsen och så avhyser man personen rent fysiskt.. Låter hemskt och ÄR hemskt, har varit med på två avhysningar i egenskap av representant för hyresgästföreningen i fall som .. påminner lite om det du nämner. Det spelar inte någon som helst roll eg hur många eller få polisanmälningar en hyresgäst har, för där är det upp till värden vad som är gränsen för vräkning, men vad gällande obetalda hyror kan man eg bli vräkt efter EN försenad hyra men gängse är att det är tre månader, skickat till inkasso och därefter till KF som avger dom.. många väntar dock längre än tre månader för att försöka nå en uppgörelse med hyresgästen.

I ditt fall hade jag hänvisat till hyresnämnden... men nu slipper du ju problemet iaf tack gode gud, men det är inte acceptabelt att ha det så.
  • Pimpinellan
    sasssyy skrev 2009-10-22 14:57:59 följande:
    HUUU fast .. där gjorde hyresvärden fel. har han inte betalat hyran på TRE månader så har han mer än laglig rätt att avhysa honom och det görs genom att brev sänds till honom, sen kommer kronofogden dit, och öppnar han inte rings låssmed och polis till platsen och så avhyser man personen rent fysiskt.. Låter hemskt och ÄR hemskt, har varit med på två avhysningar i egenskap av representant för hyresgästföreningen i fall som .. påminner lite om det du nämner. Det spelar inte någon som helst roll eg hur många eller få polisanmälningar en hyresgäst har, för där är det upp till värden vad som är gränsen för vräkning, men vad gällande obetalda hyror kan man eg bli vräkt efter EN försenad hyra men gängse är att det är tre månader, skickat till inkasso och därefter till KF som avger dom.. många väntar dock längre än tre månader för att försöka nå en uppgörelse med hyresgästen. I ditt fall hade jag hänvisat till hyresnämnden... men nu slipper du ju problemet iaf tack gode gud, men det är inte acceptabelt att ha det så.
    Hyresvärden försökte,tro mig,men ärendet låg hos polisen och de sa att vägrar han släppa in dem går det inte vräka nån. Kändes som moment 22! Jag har än idag svårt för hammare och borrljud,sån psykisk terror var det att bo där. Jag kunde inte flytta heller bara sådär så det vara bara att stå ut. Till slut fick han nog en betald enrummare som han höll på med knark och annat skulle jag tro.
  • sasssyy

skitsnack från polisens sida.. de ska tillkalla låssmed som hjälper till så att de kan bryta sig in.. men nu är det ju passerad tid.

Förstår dig så väl.. vi bodde under ett gäng ungdomar (ha hajag var själv 27 då så jag var inte så gammal) som festade varenda natt i 7 månader, varje gång vi ringde störningsjouren så slutade dem. Jouren anropades via polisradio.. och de avlyssnade den så attt de stängde av musiken när de kom... och när inte de festade satt grannen emellan (de bodde 2 våningar över oss) och "snickrade" på sina smycken, han gjorde smycken av gamla mynt som han satt och hammrade ut fram till midnatt, sen tog festandet vid

Jag var ett VRAK och hyresvärden bara viftade bort det tills jag själv tog reda på att de unga killarna hyrde olovligt i andra hand och han som tillverkade smycken använde bostaden som verkstad och butik (vilket man inte får utan värdens godkännande).

HÄNDER sånt får man kalla in hyresgästföreningen.. det räcker att (om man inte redan är medlem) ringa medlemsregistret och registrera sig, är nog bra om man betalar första månadsavgiften också så har man rätt till hjälp.

• Tusentand

Prata med grannarna om det, kanske kan dom ta en eller två dagar i veckan och samla allt borrande på en rad när ni kanske kan gå en promenad med barnen om dom störs av ljudet.
    Men vet du med dig att du bara blir irriterad på allt dom gör så flytta.. för man måste få leva i sin egen lägenhet, det gäller alla.

Svar på tråden Grannen borrar med slagborr kl.20 en vardagskväll,helt OK enligt störningsjouren.