• Anonym (systeryster)

Jag klarar inte av att jobba

Efter tre års högskolestudier började jag jobba som för ett halvår sen.
    Alla avdelningar där jag jobbar har treskift, vilket innebär att man jobbar dag, kväll och natt huller om buller (alltså inte dag en vecka, natt en vecka o.s.v. utan schemat kan se ut såhär; ons-tors natt, fre dag, lör kväll, sön dag).
    Jag orkar inte mer. Jag har ingen fritid, när jag är ledig ligger jag bara helt utslagen. Jag gråter nästan varje dag bara för att jag är så trött. Min sambo är helt förtvivlad för min skull och jag mår ännu sämre när jag får honom att må dåligt. Mitt vikariat går ut om en månad och då tänker jag tacka nej om jag får förlängning. Jag fattar inte hur man orkar jobba såhär!
    Vet inte vad jag ska ta mig till sen heller... lär ju inte få ngt annat jobb som inte är likadant och för att spec. utbilda sig behöver man ha jobbat ett år.
    Känner mig väldigt misslyckad och ledsen just nu, men vet inte vad jag ska ta mig till... Idag när jag gick upp så funderade jag på att skada mig själv för att slippa gå till jobbet. Jag har samma tankar nästan varje dag, önskar att jag ska bli sjuk eller råka ut för en olycka så jag ska slippa gå till jobbet. Jag vet att det inte är så lång tid kvar och det är väl bara att stå ut men jag mår så himla dåligt av det...

• Svar på tråden Jag klarar inte av att jobba
  • Anonym (systeryster)
    Champagne skrev 2009-10-24 20:45:26 följande:
    Fast enligt vår avdelning så kunde man inte tvinga någon, det var helt frivilligt att lägga Atur efter Ctur.
    Okej, så är det inte hos oss, här lägger vi inte schemat själv heller, vi får bara komma med önskemål.
  • Champagne
    Anonym (systeryster) skrev 2009-10-24 21:52:25 följande:
    Okej, så är det inte hos oss, här lägger vi inte schemat själv heller, vi får bara komma med önskemål.
    Kolla med er fackliga representant, hon/han har kanske något tips?

Vi har önskeschema och det fungerar jättebra.
  • Anonym

Om du har så lite energi att du inte klarar av ett vanligt heltidsjobb som sjuksköterska med de oregelbundna tider som man brukar ha på avdelning, så tycker jag absolut att du skall gå och göra en ordentlig hälsoundersökning. Det kan finnas många orsaker till att man har sänkt funktionsnivå: sköldkörteln, depression, ångestproblematik, andra sociala stressfaktorer? Du behöver utreda din somatiska och psykiska hälsa!

• Anonym (systeryster)

Champange - Vi har ingen facklig representant, men såhär är det ju på de allra flesta avdelningar såvitt jag vet.

Anonym - De allra flesta på min avdelning (och inom vården öht så vitt jag vet) jobbar deltid pga att de inte orkar med heltidsjobb och jag vet att jag inte är den enda som mår såhär dåligt av att jobba heltid. En del klarar helt enkelt inte av så skiftande arbetstider. Varför skulle det vara så konstigt?

• Champagne

Jag lider verkligen med dig, det är hemskt när jobbet tar all ens kraft. Hoppas att du hittar ett annat arbete som passar din rytm bättre.{#lang_emotions_flower}

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-24 22:42:47 följande:
    Om du har så lite energi att du inte klarar av ett vanligt heltidsjobb som sjuksköterska med de oregelbundna tider som man brukar ha på avdelning, så tycker jag absolut att du skall gå och göra en ordentlig hälsoundersökning. Det kan finnas många orsaker till att man har sänkt funktionsnivå: sköldkörteln, depression, ångestproblematik, andra sociala stressfaktorer? Du behöver utreda din somatiska och psykiska hälsa!
    Sänkt funktionsnivå har inget med saken att göra.

Väldigt många människor blir utslitna av att ha oregelbundna arbetstider! Kroppen får ingen naturlig rytm, sömnen blir lidande, återhämtningen tar längre tid osv.
    Det gör i sin tur att man inte orkar ha ett socialt liv på samma sätt, och får ingen energo den vägen heller då.

Jobbar själv heltid med väldigt oregelbundna arbetstider.
    En vecka kan se ut så här:

9-17
    18-02
    14-22
    6-14
    17-01

Det tär på en kan jag lova.

Har du själv jobbat sådana tider en längre period?
  • Anonym (systeryster)

Ja, jag hoppas också jag hittar ngt annat. Min sambo stöttar mig och vi kommer klara oss på hans lön även om jag går arbetslös ett litet tag. Jag kom också på att det finns en bemanningsenhet på sjukhuset, ska höra av mig till dem tänkte jag.

• Anonym

Anonym (systeryster) skrev 2009-10-24 22:46:44 följande:

Anonym - De allra flesta på min avdelning (och inom vården öht så vitt jag vet) jobbar deltid pga att de inte orkar med heltidsjobb och jag vet att jag inte är den enda som mår såhär dåligt av att jobba heltid. En del klarar helt enkelt inte av så skiftande arbetstider. Varför skulle det vara så konstigt?
    Jag har själv arbetat inom vården på ett större sjukhus och känner fortfarande många som fortfarande jobbar inom vården. Alla jobbar heltid eller mer, treskift, rullande scheman, jourer - det är det normala på avdelning. Är det något speciellt på din arbetsplats som gör att personalen orkar så lite? Dålig organisation, dåligt defninierade arbetsuppgifter, dålig stämning? Det låter väldigt konstigt att friska yngre människor inte skall orka jobba heltid.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-25 11:42:23 följande:
    Sänkt funktionsnivå har inget med saken att göra. Väldigt många människor blir utslitna av att ha oregelbundna arbetstider! Kroppen får ingen naturlig rytm, sömnen blir lidande, återhämtningen tar längre tid osv. Det gör i sin tur att man inte orkar ha ett socialt liv på samma sätt, och får ingen energo den vägen heller då. Jobbar själv heltid med väldigt oregelbundna arbetstider. En vecka kan se ut så här:
    9-17
    18-02
    14-22
    6-14
    17-01 Det tär på en kan jag lova. Har du själv jobbat sådana tider en längre period?
    Hur mycket jag jobbar och på vilka tider är kanske inte relevant för tråden. Jag och de flesta av mina kollegor har jobbat mellan 60-70 timmar per vecka på oregelbundna arbetstider i ca 10 år. Men det är självvalt, det hör till den karriärväg jag valt så det är inget jag tänker klaga över. Däremot, eftersom jag som sagt jobbat många år inom slutenvård, så anser jag att det är sänkt funktionsnivå att inte klara av ett heltidsjobb. Jag menar det inte som något elakt mot TS alltså, utan som en ett uppmaning att kolla sitt hälsotillstånd och göra livsstilsförändringar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-25 18:47:25 följande:
    Däremot, eftersom jag som sagt jobbat många år inom slutenvård, så anser jag att det är sänkt funktionsnivå att inte klara av ett heltidsjobb. Jag menar det inte som något elakt mot TS alltså, utan som en ett uppmaning att kolla sitt hälsotillstånd och göra livsstilsförändringar.
    Du anser det ja.
    Jag tror inte TS problem är att orka ett heltidsjobb, utan att orka ett heltidsjobb med oregelbundna arbetstider. Det är faktiskt inte alla som klarar det, och det har inte med sjukdom att göra.
  • Anonym (systeryster)
    Anonym skrev 2009-10-25 18:42:29 följande:
    Anonym (systeryster) skrev 2009-10-24 22:46:44 följande: Jag har själv arbetat inom vården på ett större sjukhus och känner fortfarande många som fortfarande jobbar inom vården. Alla jobbar heltid eller mer, treskift, rullande scheman, jourer - det är det normala på avdelning. Är det något speciellt på din arbetsplats som gör att personalen orkar så lite? Dålig organisation, dåligt defninierade arbetsuppgifter, dålig stämning? Det låter väldigt konstigt att friska yngre människor inte skall orka jobba heltid.
    Nej, det är inget särskilt på min avdelning, som sagt är det en "lätt" avdelning. Det var heller inget särskilt på de avdelningar jag och mina klasskamrater hade praktik på då vi ofta diskuterade att så få arbetade heltid, eller på den avdelning jag jobbade extra på där de flesta också jobbade deltid. Jag arbetade som uska i 4 år innan jag blev ssk och jag jobbade extra under tiden jag läste, jag hade också praktik på flera olika avdelningar, så ditt uttalande om att "det är normalt på avdelning" känns både nedlåtande och oriktigt enl. min egna erfarenhet.
    Som du kanske vet så har sskor och uskor mindre arbetsvecka är normalt även vid heltid (det är 38 timmar för sskor, inte 60-70 som du skriver), just eftersom arbetet är såpass slitigt att man inte orkar med heltid. Kroppen är inte gjord för att arbeta så oregelbundna tider. Och eftersom du nu insisterar på att jag måste ha en funktionsnedsättning; efter att jag hade arbetat ett par månader gick jag till VC för att kolla upp mig eftersom jag var så trött, och jag frisk som en nötkärna. Min kropp hänger helt enkelt inte med på skiftarbete.
  • Anonym

Anonym (systeryster) skrev 2009-10-25 19:49:41 följande:

Nej, det är inget särskilt på min avdelning, som sagt är det en "lätt" avdelning. Det var heller inget särskilt på de avdelningar jag och mina klasskamrater hade praktik på då vi ofta diskuterade att så få arbetade heltid, eller på den avdelning jag jobbade extra på där de flesta också jobbade deltid. Jag arbetade som uska i 4 år innan jag blev ssk och jag jobbade extra under tiden jag läste, jag hade också praktik på flera olika avdelningar, så ditt uttalande om att "det är normalt på avdelning" känns både nedlåtande och oriktigt enl. min egna erfarenhet. Som du kanske vet så har sskor och uskor mindre arbetsvecka är normalt även vid heltid (det är 38 timmar för sskor, inte 60-70 som du skriver), just eftersom arbetet är såpass slitigt att man inte orkar med heltid. Kroppen är inte gjord för att arbeta så oregelbundna tider. Och eftersom du nu insisterar på att jag måste ha en funktionsnedsättning; efter att jag hade arbetat ett par månader gick jag till VC för att kolla upp mig eftersom jag var så trött, och jag frisk som en nötkärna. Min kropp hänger helt enkelt inte med på skiftarbete.
    Bra att du kollat upp att du är frisk. Att du talade om önskan att skada dig själv gjorde ju att jag tänker på sänkt stämningsläge. Men om du vet att det inte är så, så är det ju bra. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att reagera så starkt på skiftarbete. Det är rätt extremt att föredra arbetslöshet framför 38h/v skiftarbete under bara något års tid. Och konstigt också att du inte märkte något av din känslighet för dygnsvariation när du jobbade som uska och när du jobbade extra under studietiden? Hursomhelst så får du väl söka dig ett annat jobb, tex mottagning. Det finns ju många möjligheter!

Ang arbetstimmar, nej jag vet att ssk inte jobbar så många timmar, jag är inte ssk, har en annan grundutbildning och ett annat yrke som gör att man kan jobba 60-70 h/v om man är motiverad därtill.
  • Mylla

Hej systeryster!
    Du är nyutbildad va? Tror du tröttheten kan ha något med att göra att all din energi går åt psykiskt till allt nytt att tänka på? Nu går jag helt efter hur det var för mig i början.

Nu är jag rätt rutinerad, mycket piggare. jag är inte psykiskt ansträngd längre när jag jobbar.

• Anonym (systeryster)
    Anonym skrev 2009-10-25 20:01:11 följande:
    Anonym (systeryster) skrev 2009-10-25 19:49:41 följande: Bra att du kollat upp att du är frisk. Att du talade om önskan att skada dig själv gjorde ju att jag tänker på sänkt stämningsläge. Men om du vet att det inte är så, så är det ju bra. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att reagera så starkt på skiftarbete. Det är rätt extremt att föredra arbetslöshet framför 38h/v skiftarbete under bara något års tid. Och konstigt också att du inte märkte något av din känslighet för dygnsvariation när du jobbade som uska och när du jobbade extra under studietiden? Hursomhelst så får du väl söka dig ett annat jobb, tex mottagning. Det finns ju många möjligheter! Ang arbetstimmar, nej jag vet att ssk inte jobbar så många timmar, jag är inte ssk, har en annan grundutbildning och ett annat yrke som gör att man kan jobba 60-70 h/v om man är motiverad därtill.
    Som uska jobbade jag inte nätter, och visst var det slitigt att jobba tvåksift med inte alls lika illa som treskift, dessutom jobbade jag inte heltid. Samma sak som student, det var 30 timmar/vecka och inga nätter.
    Ang. att skada mig själv, det är "bara" i samma stil som att önska att jag skulle bli sjuk eller vara med om en olycka, och jag ser det mer som ett tecken på hur dåligt jag mår av jobbet än som psykisk ohälsa.
  • Anonym (systeryster)
    Mylla skrev 2009-10-25 20:08:16 följande:
    Hej systeryster! Du är nyutbildad va? Tror du tröttheten kan ha något med att göra att all din energi går åt psykiskt till allt nytt att tänka på? Nu går jag helt efter hur det var för mig i början. Nu är jag rätt rutinerad, mycket piggare. jag är inte psykiskt ansträngd längre när jag jobbar.
    Ja jag är nyutbildad, men har jobbat ett halvår och känner mig inte alls lika stressad längre som jag gjorde i början. Sen kan det väl visst bli bättre med tiden, men jag står verkligen inte ut längre, jag orkar inte må såhär dåligt varje dag i ett halvår till...
  • lillebrorsan

Anonym (systeryster) skrev 2009-10-25 12:06:32 följande:

Ja, jag hoppas också jag hittar ngt annat. Min sambo stöttar mig och vi kommer klara oss på hans lön även om jag går arbetslös ett litet tag. Jag kom också på att det finns en bemanningsenhet på sjukhuset, ska höra av mig till dem tänkte jag.
    Hej!

Tänk på din hälsa. Den är allt du har!

Det är du som har kontrollen över ditt liv. Därmed inte sagt att det finns nackdelar och begränsningar i vad man kan/bör göra. Men det låter som att du har möjlighet att ta paus, av-fokusera, se den större bilden. Men allt detta vet du säkert.

Hoppas att det blir bättre för dig!
  • Mylla

Vad tror du om att jobba i kommunen? tror det är mer dagtid. Eller på någon mottagning.

• Mylla

Annars kan du anmäla dig som timvikarie och bara jobba dagtid. Jag har varit timmis just för att kunna välja och vraka arbetstid som passar våran familj. Sen fick jag ett jobb på ett slags bemanningsenhet med ett schema precis som jag ville ha det, inte alls som andra vill ha det. Men då jobbade jag på några olika avdelningar.
    Sjuksköterska är iallafall ett jobb med många möjligheter, det behöver inte vara skift sådär.

• Anonym

Jag förstår precis vad du menar med att vilja skada sig själv eller vilja bli sjuk för att slippa! Så var jag när jag jobbade som lärare som jag är utbildad till.
    Jag fantiserade om att köra av vägen på väg till jobbet på morgonen, jag letade efter möjligheter att fly hela tiden. Stod och höll mig i handfatet av ren ångest på morgonen.
    I mitt fall var det inte arbetstiderna utan hela skolmiljön som är så fel för mig. Idag jobbar jag i butik och trivs. Inga pengar och ingen status i världen var värd att må så dåligt för mig.
    Sök dig till ett annat jobb där du har bättre tider, tycker jag! Kanske är du flyttbar för en tid? Om det är svårt att hitta annat jobb där du bor, menar jag!

• Anonym (systeryster)
    Mylla skrev 2009-10-26 19:07:59 följande:
    Annars kan du anmäla dig som timvikarie och bara jobba dagtid. Jag har varit timmis just för att kunna välja och vraka arbetstid som passar våran familj. Sen fick jag ett jobb på ett slags bemanningsenhet med ett schema precis som jag ville ha det, inte alls som andra vill ha det. Men då jobbade jag på några olika avdelningar. Sjuksköterska är iallafall ett jobb med många möjligheter, det behöver inte vara skift sådär.
    Jag kan tänka mig både kommunen och mottagning, men det är ont om såna jobb och när de söker vill de helst ha vub eller personal med mer erafarenhet. Ska höra av mig till bemanningsenheten på sjukhuset för att se om det finns möjlighet till timanställning.
Svar på tråden Jag klarar inte av att jobba