• Anonym (vad vet ni..)

sämmre mamma för att min man sitter i fängelse?

Blir så otroligt trött på alla här som är trångsynta och dömmer folk. Min man sitter i fängelse och vi har barn... direkt så ploppar ni upp med era påhopp om diverse saker..

Vad är ert problem? Skulle jag vara en sämmre mamma för att min man sitter i fängelse eller?

Vad är det som gör er till så mycket bättre människor???

• Svar på tråden sämmre mamma för att min man sitter i fängelse?
  • Stinky
    Akilla skrev 2009-10-28 10:04:33 följande:
    Jag håller fullständigt med om att om ens partner är kriminell och man har barn med denne så borde man både för sin egen och barnens säkerhet, för sin egen självkänslas skull och många andra anledningar starkt ta avstånd från sin partners handlingar genom att inte leva tillsammans med denne. Men det är en annan sak om man en gång har varit kriminell eller missbrukare och tagit sig ur det, bearbetat och förändrat sig. Då kan man inte längre lika stensäkert säga att det är en riskfaktor att bilda familj med den personen.
    Men TS lever just nu ihop med en brottsling (eller snarare särbo just nu, med tanke på att han är inlåst), men valt att stanna kvar ändå. Och det är vad många av oss reagerar på.

Det du skriver om nu, är en helt annan sak.
  • emsz

Vilka trångsynta människor det finns. Klart att du inte är en sämre mamma bara för det. Min pappa har suttit i fängelset från och till hela mitt liv, men min mamma är fortfarande världens bästa mamma.

• Anonym (inget fel)

Du blir inte en sämre mamma för din man sitter i fängelse. Ända problemet är för barnet att träffa sin pappa. Tvärt om tycker jag att du är en stark mamma som klarar av att axla en börda med männskors trångsynthet, det är inte ditt fel att mannen sitter i fängelse, men jag undrar hamnar man fortfarande i fängels för att man är vapenvägrare jag trodde fick göra annat tex jobba inom vården i dtället för att göra lumpen men jag kan ju ha fel.

• straw2008

svarar bara på TS, beror väl på under vilka omständigheter han hamnade där?

Om du visste om att han var så pass kriminell att han riskade fängelse o ändå skaffade barn med honom, JA då är du en sämre mamma än de som vill ge sina barn de bästa förutsättningarna man kan.

Visste du inte om det o har gjort allt för att bryta med personen som svikit dig o ditt barn så fruktansvärt så är du givetvis ingen sämre mamma, då försöker du ju med allt du kan!

• Anonym (hmm)

PappaMajki > Jag kan nog tycka att en bra pappa inte hade valt att sitta i fängelse under sina barns uppväxt. För mig är en bra pappa en närvarande pappa. En pappa som alla andra föräldrar den dagen de väljer att skaffa barn tar det ansvaret att från och med nu är det barnen och deras väl och ve som går först. Jag får nog beklaga att din far suttit i fängelse men jag är glad att du antagligen haft en realtion som du anser varit god. Men hur hade det varit att ha en pappa som inte suttit i fängelse? Som varit med på skolavslutningar osv? Jag vet att jag hade uppskattat det i alla fall.

men nu var det inte det, det handlade om..

Trådstartaren > Jag tror att dina intentioner om att bli mamma är lika goda som alla andras. Hur man defenierar en bra mamma är nog utgångspunkten och där kommer nog folks meningar skilja sig åt otroligt mycket.
    Jag hoppas att du kan vara både mamma och pappa(eller att barnet har fler vuxna att vända sitt till än dig) åt ditt barn när pappan är i fängelse. För jag är övertygad om att man behöver fler än en vårdnadshavare och jag vet att frånvaron av ena föräldern skapar sorg och längtan hos de flesta barn.
    Nu har ju du en situation som kanske inte är utopisk men en bra mamma gör det bästa hon kan i den situation hon är. Så jag tror du är en bra mamma som vill ditt barn väl och se bara till att också göra beslut som gör att ditt barn mår bra så är du mer än en bara en bra mamma
    Inkl svåra beslut som att välja bort pappan om barnet i fråga inte är en bra pappa. Men det gäller ju alla mammor och i omvänd sits pappor med mammor som är dåliga för sina barn.
    För det finns ju föräldrar som är dåliga utan att det har med kriminalitet att göra. Så åter igen..nej du är inte en sämre mamma än någon annan så länge dina beslut i första hand går till barnets bästa.

Men det är ju bara min åsikt.

• Molson Canadian
    Akilla skrev 2009-10-28 09:54:17 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-10-27 23:38:51 följande: Jag förstår hur de flesta tänker kring riskfaktorer och ofta är det ett vettigt sätt att skydda sig från destruktivitet. Men det finns för många undantag så det är vanskligt att enbart luta sig mot statistik, det blir inte användbart i längden. Om man nu ska ta ett väldigt krasst exempel för hur det skulle bli om man enbart lutade sig mot det. Om jag inte missminner mig så är svarta män överrepresenterade i brottsstatistiken i USA. Enligt så som vissa resonerar här skulle man då vara en sämre människa om man valde att skaffa barn med en svart man? Som någon annan nämnde tidigare sa att om man inte kan förlita sig på statistik och riskfaktorer, vad ska man då titta på om man vill ha nåt att gå på? Det finns inget givet sätt att se på saken. Fast det tror jag alla innerst inne vet, när man tänker efter lite och inte bara låter rädslan styra. Genom god självkännedom och kommunikation samt försöka upprätthålla sunda grundvärderingar är för mig ett bra sätt att ta reda på vem jag har att göra med.
    Du verkar glömma skyddsfaktorerna.
  • Lordia

Vad är det med människor??? Sicken jäkla syn ni har? vaddå bara för killarna tabbar sig.. så är man en sämre mamma, GE UPP era trångsynta tankar, innan ni öppnar munnen så liksom ska ni veta en sak.. Bara för den ena är kriminell. är inte den andre det och absolut inte sämre människa!

De finns barn med kriminella mammor och pappor som blir utmärkta när de blir stora..
    Man ska inte vara så trångsynt. Och barnen är lika älskade oavsett kiminell föräldrer eller inte...

Tycker det är patetiskt att säga att någon är sämre för den andre sitter i finkan..
    NI mammor med killar/pappor i fängelse jag beundrar er ni är starka kvinnor!!
    All respekt till er som får vardagen att funka!

• Mimmla
    Lordia skrev 2009-10-28 17:48:35 följande:
    Vad är det med människor??? Sicken jäkla syn ni har? vaddå bara för killarna tabbar sig.. så är man en sämre mamma, GE UPP era trångsynta tankar, innan ni öppnar munnen så liksom ska ni veta en sak.. Bara för den ena är kriminell. är inte den andre det och absolut inte sämre människa! De finns barn med kriminella mammor och pappor som blir utmärkta när de blir stora.. Man ska inte vara så trångsynt. Och barnen är lika älskade oavsett kiminell föräldrer eller inte... Tycker det är patetiskt att säga att någon är sämre för den andre sitter i finkan.. NI mammor med killar/pappor i fängelse jag beundrar er ni är starka kvinnor!! All respekt till er som får vardagen att funka!
    Har du ens läst tråden ordentligt eller tänkt igenom vad du vill ha sagt innan du skrev ditt inlägg?
  • Mimmla

Jag tror att majoriteten här har sagt att man INTE per automatik är en sämre mamma för att mannen sitter inne, men att det beror lite på om han är återfallsförbrytare och vad han gjort för brott. Visst finns det barn som klarar sig bra trots att de har kriminella föräldrar, men det har ju inte riktigt med frågeställningen att göra. Barn med två kriminella föräldrar hamnar med stor sannolikhet i ett familjehem, där de får andra vuxna förebilder. Att älska sina barn, men samtidigt se till att hamna i fängelse går inte riktigt ihop. I så fall har man en vag och otydlig bild av sin föräldraroll och sättet att visa kärlek på, vilket kanske är fallet med många återfallsförbrytare? Det hjälper inte stort att älska någon om man inte är närvarande och tar ansvar. Om mannen satt på krogen varje kväll, trots att han påstod att han älskade mig, så hade jag inte trott honom, och i vilket fall som helst hade jag så småningom lämnat honom.....Att vara kriminell handlar väl om lite större saker än att "tabba sig"?

• Akilla
    Stinky skrev 2009-10-28 12:13:00 följande:
    Men TS lever just nu ihop med en brottsling (eller snarare särbo just nu, med tanke på att han är inlåst), men valt att stanna kvar ändå. Och det är vad många av oss reagerar på. Det du skriver om nu, är en helt annan sak.
    fast vi vet inte vad han sitter inne för eller särskilt mkt om deras situation i övrigt heller. Mer än just det faktum att hennes partner för tillfället tjänar ett fängelsestraff. Jag tycker att det är viktigt att dra flera parareller just eftersom verkligheten ofta är mer komplex än vad man kan tyckas tro vid första anblicken. Alltså, flera aspekter måste diskuteras för att få en nyanserad bild.
Svar på tråden sämmre mamma för att min man sitter i fängelse?