Lordia skrev 2009-10-28 17:48:35 följande:
Vad är det med människor??? Sicken jäkla syn ni har? vaddå bara för killarna tabbar sig.. så är man en sämre mamma, GE UPP era trångsynta tankar, innan ni öppnar munnen så liksom ska ni veta en sak.. Bara för den ena är kriminell. är inte den andre det och absolut inte sämre människa! De finns barn med kriminella mammor och pappor som blir utmärkta när de blir stora.. Man ska inte vara så trångsynt. Och barnen är lika älskade oavsett kiminell föräldrer eller inte... Tycker det är patetiskt att säga att någon är sämre för den andre sitter i finkan.. NI mammor med killar/pappor i fängelse jag beundrar er ni är starka kvinnor!! All respekt till er som får vardagen att funka!
Nu är du väl ändå ute och cyklar? Vad menar du med att "killarna tabbar sig"? Som jag ser det kan det finnas två förklaringar och båda är lika usla.
Antingen så menar du att killarna tabbar sig när de åker fast. I så fall har du uppenbarligen en lika rutten människosyn som de flesta kriminella. "Jag begår brott om jag vill, tar vad jag vill ha av andra människor, slår den på käften som inte gör som jag vill, huvudsaken är att jag får min vilja igenom". Kan liksom inte ens stava till hänsyn och empati. I så fall betvivlar jag starkt att du är någon bra mamma.
Eller så menar du att den som begår brott inte kan hjälpa det, att den bara råkat "tabba" sig lite, ungefär som att man kan snubbla när man är ute och går. Var finns då det personliga ansvaret? Vad blir det av uppfostran av de egna barnen om man har den synen? "Hoppsan, slog du lillasyster i huvudet med klossen, oj vad hon blöder, vilken otur du hade", "Oj, oj, oj, råkade du mobba Nisse i skolan nu igen, stackars dig vad tokigt det blir för dig jämt, hoppas att du har större tur i morgon". Jag skulle inte vilja ha något med dina barn att göra om du har den synen.
Visst finns det saker i vissa barns bakgrund (tex att ha föräldrar som själv är kriminella eller som inte lär barnen att ta ansvar och respektera andra) som ökar risken att växa upp och bli kriminell. Men ingen är förutbestämd att begå brott. Man har alltid ett val. Varje människa som stulit, misshandlat eller rånat har _valt_ att göra det. Har frivilligt skadat andra människor. Väljer man att slå sig ihop med en kriminell bör man nog ha det klart för sig. Inse att man implicit ställer sig på brottslingen sida. Har man däremot valt sin partner utan att veta att han var (skulle bli) kriminell så kan man sedan välja att ta avstånd ifrån honom. DÅ finns goda förutsättningar att vara en bra mamma, trots att pappan är kriminell.
Och bara för att undvika missförstånd: När jag pratar om kriminella så menar jag aktivt kriminella. Inte de som begick brott för tio eller tjugo år sedan, men därefter kommit på bättre tankar och levt hederligt.