• Anonym (vad vet ni..)

sämmre mamma för att min man sitter i fängelse?

Blir så otroligt trött på alla här som är trångsynta och dömmer folk. Min man sitter i fängelse och vi har barn... direkt så ploppar ni upp med era påhopp om diverse saker..

Vad är ert problem? Skulle jag vara en sämmre mamma för att min man sitter i fängelse eller?

Vad är det som gör er till så mycket bättre människor???

• Svar på tråden sämmre mamma för att min man sitter i fängelse?
  • Akilla

Molson Canadian skrev 2009-10-28 16:52:00 följande:

Du verkar glömma skyddsfaktorerna.
    vad är det för skyddsfaktorer du menar? Jag utgick från att du menade att man utgår från barnets bästa genom att tänka på riskfaktorerna i syfte för att skydda dem. Faktum kvarstår ändå, om man enbart lutar sig mot statistik kan man vrida det till vad som helst i princip. Statistik är inte utfört av några objektivt oberoende människor. Därför är det aldrig felfritt och beroende på vad statistiken vill visa så kan man dra fram många olika undersökningar som visar olika saker. Jag fasthåller att det är stor skillnad på de som har tagit sig ur kriminalitet och destruktivitet och de som är inne i ett obrutet mönster.

Kan du vara lite mer specifik när du talar om skyddsfaktorer så ska jag försöka svara.
  • Molson Canadian
    Akilla skrev 2009-10-28 19:44:11 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-10-28 16:52:00 följande: vad är det för skyddsfaktorer du menar? Jag utgick från att du menade att man utgår från barnets bästa genom att tänka på riskfaktorerna i syfte för att skydda dem. Faktum kvarstår ändå, om man enbart lutar sig mot statistik kan man vrida det till vad som helst i princip. Statistik är inte utfört av några objektivt oberoende människor. Därför är det aldrig felfritt och beroende på vad statistiken vill visa så kan man dra fram många olika undersökningar som visar olika saker. Jag fasthåller att det är stor skillnad på de som har tagit sig ur kriminalitet och destruktivitet och de som är inne i ett obrutet mönster. Kan du vara lite mer specifik när du talar om skyddsfaktorer så ska jag försöka svara.
    Nej, jag skrev att skyddsfaktorer kan kompensera riskfaktorer. Dvs. man identifierar en risk, X, men identifierar också ett skydd, Y. Om Y kan kompensera X så hamnar man ungefär på noll - risken har kompenserats. Det är precis på samma sätt som när man bedömer föräldraförmågan hos två föräldrar. Den ene kan brista inom ett område men den andre kan kompensera det området. Gemensamt kan de då vara tillräckligt bra föräldrar.
  • Akilla

Molson Canadian skrev 2009-10-28 19:47:09 följande:

Nej, jag skrev att skyddsfaktorer kan kompensera riskfaktorer. Dvs. man identifierar en risk, X, men identifierar också ett skydd, Y. Om Y kan kompensera X så hamnar man ungefär på noll - risken har kompenserats. Det är precis på samma sätt som när man bedömer föräldraförmågan hos två föräldrar. Den ene kan brista inom ett område men den andre kan kompensera det området. Gemensamt kan de då vara tillräckligt bra föräldrar.
    ok, jo det håller jag delvis med om, men hur knyter man det till det vi snackar om nu..?
  • Mimmla
    Akilla skrev 2009-10-28 19:44:11 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-10-28 16:52:00 följande: vad är det för skyddsfaktorer du menar? Jag utgick från att du menade att man utgår från barnets bästa genom att tänka på riskfaktorerna i syfte för att skydda dem. Faktum kvarstår ändå, om man enbart lutar sig mot statistik kan man vrida det till vad som helst i princip. Statistik är inte utfört av några objektivt oberoende människor. Därför är det aldrig felfritt och beroende på vad statistiken vill visa så kan man dra fram många olika undersökningar som visar olika saker. Jag fasthåller att det är stor skillnad på de som har tagit sig ur kriminalitet och destruktivitet och de som är inne i ett obrutet mönster. Kan du vara lite mer specifik när du talar om skyddsfaktorer så ska jag försöka svara.
    Men att det är en riskfaktor att ha en förälder som sitter i fängelse, behöver man väl inte ha något statistik för att bevisa. Har den andra föräldern då ett missbruk, dålig ekonomi etc så gör detta situationen ännu skörare....har den andra föräldern däremot ett bra liv med utbildning, arbete, ett socialt skyddsnät o.s.v. så kan ju detta uppväga och situationen blir en helt annan för barnet.
  • Molson Canadian
    Akilla skrev 2009-10-28 19:49:36 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-10-28 19:47:09 följande: ok, jo det håller jag delvis med om, men hur knyter man det till det vi snackar om nu..?
    Du menade att man är "cynisk" och lite annat tokigt om man identifierar risk- och skyddsfaktorer och att man inte heller ser saken ur flera perspektiv. Jag hävdar motsatsen.
  • Anonym (upprörande)
    Anonym (inget fel) skrev 2009-10-28 15:12:54 följande:
    Du blir inte en sämre mamma för din man sitter i fängelse. Ända problemet är för barnet att träffa sin pappa. Tvärt om tycker jag att du är en stark mamma som klarar av att axla en börda med männskors trångsynthet, det är inte ditt fel att mannen sitter i fängelse, men jag undrar hamnar man fortfarande i fängels för att man är vapenvägrare jag trodde fick göra annat tex jobba inom vården i dtället för att göra lumpen men jag kan ju ha fel.
    Nu är ju det här snart 20 år sedan och det har ju ändrats mycket sedan dess...
  • Anonym (3barns mamma.)

Jag tycker INTE att du är sämre mamma bara för att din mamma sitter i fängelse.

• Anonym

Anonym (hmm) skrev 2009-10-25 17:09:46 följande:

Ja, eftersom han sitter inne kan jag och säkert många andra tycka att du har lite vriden syn på vettig far och partner.
    Eller så här: Han är ingen sämre människa. Han har betett sig sämre. Förmodligen har han också haft sämre förutsättningar också.
  • emelie84

hon är ingen sämre mamma tycker jag, så vida killen inte åkt dit för pedofil brott.

• Anonym
    Anonym (3barns mamma.) skrev 2009-10-28 20:31:09 följande:
    Jag tycker INTE att du är sämre mamma bara för att din mamma sitter i fängelse.
    Vems mamma sitter i fängelse?
Svar på tråden sämmre mamma för att min man sitter i fängelse?