• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan?
  • Mammiztill2

    när jag vid mitt sista X gjorde man titthåls op, och öppnade uppäggledaren och "sög" ur grav.
    Hcg:t gick ner.
    Men sen började de sakta öka igen och var uppe i lite över hcg halten, som den var efter operation typ utskrivnings dagen. då fick ja börja på cellgifts behandling för att ta död på moderkaks rester .
    Så tillslut, den 23:e dec förra året "frisk förklarades" jag

  • Rondellen

    Nu börjar min ångest igen. Den går verkligen upp och ned som en berg och dalbana. Det som jag tänker allra mest på nu, det är att jag hade klamydia när jag var 20. Det är ju antagligen därför som det fastnade.

    Jag är relativt säker på att jag hade infektionen i ca 2-3 månader innan jag fick behandling. Men eftersom jag aldrig hade testat mig innan så skulle jag rent teoretiskt ha kunnat ha haft infektionen jättelänge, kanske i flera år!

    Jag hade en fast pojkvän som det tog slut med innan jag träffade en ny kille som är den som jag troligtvis blev smittad av. Ibland tänker jag att jag kanske egentligen blev smittad av pojkvännen som jag hade innan. Att vi båda var symtomfria och att han hade haft infektionen längre. Jag kan ju inte riktigt veta egentligen! Blir så arg på mig själv at tjag kunde vara så slarvig och itne ta bättre hand om mig själv. Jag som är så redig annars!
    Herregud så korkat, att vara en duktig person som äter bra och regelbundet, motinerar, inte röker eller dricker särskilt mkt, alltid undviker risker i stort i livet, och sen gör ngt så idiotiskt som att ha oskyddat sex! Fan att jag skulle vara så jävla dum!

    Som sagt, jag kan ju itne säkert veta hur länge jag var smittad. Jag oroar mig många gånger för att jag har haft infektionen länge och den därmed verkligen fått en chans att trasa sönder mina äggledare fullkomligt! Läkaren som opererade mig sa att min vänstra som fick vara kvar såg jättefin ochg gracil ut, men att han inte kunde lämna några garantier. Jag frågade huruvida man kunde se utifrån om en äggledare är ritkigt skadad, och det sa han at tman kunde. DÄrmed borde min kvarvarande inte vara fullkomligt skadad. Jag försöker hålla fast vid den infon, och tänka att det kommer innebära att jag är 9 av 10 och inte 1 av 10 om man ser till oddsen att det hände rigen. Samtidigt vet jag att infektionen måste varit i vänstra lika mkt som högra. En överläkare som undersökte mig sa att en klamydiainfektion ALLTID är dubbelsidig, det är bara en fråga om hur mkt skada infektionen lyckats göra.

    Men fan vad svårt det är i mina svaga stunder! Till saken hör att jag innan X.et haft ett mf, vilket dessutom hindrar mig att slappna av med tanken att "det finns ju ivf". Jag tänker bara att jag kommer bli del av de mörkaste siffrorna i statistiken. Den där personen där alla instanser sket sig.

    Fan. Min sambo har dessutom en kronisk sjukdom i tarmen och cancerhistorik, så vi skulle nog itne bli godkända som adoptivföräldrar heller. För ärligt talat skiter jag i om jag blir gravid själv eller tar hand om ett barn utan föräldrar, bara jag får leda en person genom uppväxten och få ha en egen familj. Jag vet att jag skulle bli en grym mamma. Jag är godhjärtad, omtänksam, stabil och klok. Jävligt missunsam visserligen eftersom jag blir så förbannad på alla hårda, kalla ostabila personer som skaffar barn på löpande band som de sedan känslomässigt misshandlar. FÖr att inte prata om missbrukare av alla dess slag som är som fertilitetsmaskiner.

    Usch vad vidrigt jag tänker.

    Jag kan inte se vad mitt liv skulle vara värt alls om jag inte får barn. Allt annat som man kan uppleva i stället, resor, karriär, mer pengar till sig själv. Det är bara skit i jämförelse med att kunna få vara mamma.

    Nu får mina syskon barn i rasande följd. de ungarna som fötts i år blir jämngamla och kommer växa upp som kusiner. Kan inte sluta tänka på den tomma plats som det barn som mitt X borde ha blivit utgör.

    Fan nu lipar jag.

  • Stella 78
    Rondellen skrev 2009-12-05 14:11:11 följande:
    Nu börjar min ångest igen. Den går verkligen upp och ned som en berg och dalbana. Det som jag tänker allra mest på nu, det är att jag hade klamydia när jag var 20. Det är ju antagligen därför som det fastnade. Jag är relativt säker på att jag hade infektionen i ca 2-3 månader innan jag fick behandling. Men eftersom jag aldrig hade testat mig innan så skulle jag rent teoretiskt ha kunnat ha haft infektionen jättelänge, kanske i flera år! Jag hade en fast pojkvän som det tog slut med innan jag träffade en ny kille som är den som jag troligtvis blev smittad av. Ibland tänker jag att jag kanske egentligen blev smittad av pojkvännen som jag hade innan. Att vi båda var symtomfria och att han hade haft infektionen längre. Jag kan ju inte riktigt veta egentligen! Blir så arg på mig själv at tjag kunde vara så slarvig och itne ta bättre hand om mig själv. Jag som är så redig annars! Herregud så korkat, att vara en duktig person som äter bra och regelbundet, motinerar, inte röker eller dricker särskilt mkt, alltid undviker risker i stort i livet, och sen gör ngt så idiotiskt som att ha oskyddat sex! Fan att jag skulle vara så jävla dum!Som sagt, jag kan ju itne säkert veta hur länge jag var smittad. Jag oroar mig många gånger för att jag har haft infektionen länge och den därmed verkligen fått en chans att trasa sönder mina äggledare fullkomligt! Läkaren som opererade mig sa att min vänstra som fick vara kvar såg jättefin ochg gracil ut, men att han inte kunde lämna några garantier. Jag frågade huruvida man kunde se utifrån om en äggledare är ritkigt skadad, och det sa han at tman kunde. DÄrmed borde min kvarvarande inte vara fullkomligt skadad. Jag försöker hålla fast vid den infon, och tänka att det kommer innebära att jag är 9 av 10 och inte 1 av 10 om man ser till oddsen att det hände rigen. Samtidigt vet jag att infektionen måste varit i vänstra lika mkt som högra. En överläkare som undersökte mig sa att en klamydiainfektion ALLTID är dubbelsidig, det är bara en fråga om hur mkt skada infektionen lyckats göra.Men fan vad svårt det är i mina svaga stunder! Till saken hör att jag innan X.et haft ett mf, vilket dessutom hindrar mig att slappna av med tanken att "det finns ju ivf". Jag tänker bara att jag kommer bli del av de mörkaste siffrorna i statistiken. Den där personen där alla instanser sket sig.Fan. Min sambo har dessutom en kronisk sjukdom i tarmen och cancerhistorik, så vi skulle nog itne bli godkända som adoptivföräldrar heller. För ärligt talat skiter jag i om jag blir gravid själv eller tar hand om ett barn utan föräldrar, bara jag får leda en person genom uppväxten och få ha en egen familj. Jag vet att jag skulle bli en grym mamma. Jag är godhjärtad, omtänksam, stabil och klok. Jävligt missunsam visserligen eftersom jag blir så förbannad på alla hårda, kalla ostabila personer som skaffar barn på löpande band som de sedan känslomässigt misshandlar. FÖr att inte prata om missbrukare av alla dess slag som är som fertilitetsmaskiner. Usch vad vidrigt jag tänker.Jag kan inte se vad mitt liv skulle vara värt alls om jag inte får barn. Allt annat som man kan uppleva i stället, resor, karriär, mer pengar till sig själv. Det är bara skit i jämförelse med att kunna få vara mamma. Nu får mina syskon barn i rasande följd. de ungarna som fötts i år blir jämngamla och kommer växa upp som kusiner. Kan inte sluta tänka på den tomma plats som det barn som mitt X borde ha blivit utgör.Fan nu lipar jag.
    Skäms inte för dina tankar. Själv har jag precis kommit hem efter en helg i närheten av min sambos bror och höggravida fru som ska ha barn 4 dagar efter att vi skulle ha haft om det inte hade varit X. Jag har vägrat träffa dem och känt mig som den mest egocentriska människan på jorden! Men efter hennes kommentar när de kom ut med graviditeten: OJdå det gick visst på första försöket så har jag lite svårt att handskas med det. Men de har varit väldigt bra nu och legat lågt och inte pratat om deras fantastiska värld utan förstår att jag/vi har det jobbigt efter att snart ha försökt i 3 år. MIn svärmor vet nu även att jag tycker det är jobbigt att träffa dem och hon vet att vi nu haft 4 mf och ett utomkved. Faktum är att det känns lite bättre att de vet och kan låta mig vara ego. Blir faktiskt lite mindre ego när jag vet att de vet och jag inte behöver gömma mina känslor utan faktiskt mer ärligt kan glädjas åt deras lycka.

    Jag hade också Klamydia. Det sjuka är att det upptäcktes när vi hade försökt få barn i några månader. Tänkte att jag kollar för säkerhets skull så vi kan utesluta det helt. KOm från ett långt förhållande innan jag gick in i detta. Hade ett år som singel och träffade någon enstaka kille men hade inget oskyddat sex (dock kondom som sprack). Jag blev helt chockad när en sköterska ringde och sa att mitt prov var positivt! Sambon fick gå och testa sig men hade inte infektion! Helt sjukt! Och jag garanterar att jag inte hade varit otrogen! Så jag hade haft ingfektionen någonstans mellan ett halvår till 1,5 år (då jag testade mig då jag träffade min förra pojkvän).
    Sambon pratade med de där han gjorde testet hur det kan komma sig att inte han var smittad men jag med tanke på att jag måste haft infektionen hela förhållandet. Det enda de kunde säga var att jag förmodligen hade en mild variant då jag inte under så lång tid fått minsta symptom eller lyckats smitta honom. Snacka om att jag gick igenom allt i tankarna många gånger och var arg på mig själv! Och än idag vet jag inte vem det var som smittade mig.

    Jag opererade ju också bort vä äggledare och de sa att den högra såg fin ut. Men när jag pratade med en annan läkare så sa han att det troliga är att den andra också var skadad efter som jag haft klamydia (om det nu var det som gjorde att jag fick X). Gjorde ju en misslyckad spolning i augusti och efter det så kändes det som IVF var enda möjligheten då det inte verkade vara någon passage i ledaren som var kvar. Dessutom hittade läkaren som opererade mig endometrios som hon hade som förklaring till varför vi haft så svårt att bli gravida under 2 års tid.

    Men nu under hösten så är jag ju gravid för 3:e gången! Med min "igentäppta" äggledare och endometrios som jag inte lider av....

    Hoppas jag om några veckor kan skriva att jag fortfarande är gravid. Men uppenbarligen tar sig simmarna och ägget sig genom min kvarvarande äggledare. Så ge inte upp hoppet!!!

    Se till att du får en spolning av äggledaren så att du får veta om du har passage.
  • Rondellen

    Stella 78 skrev 2009-12-06 21:03:21 följande:


    Skäms inte för dina tankar. Själv har jag precis kommit hem efter en helg i närheten av min sambos bror och höggravida fru som ska ha barn 4 dagar efter att vi skulle ha haft om det inte hade varit X. Jag har vägrat träffa dem och känt mig som den mest egocentriska människan på jorden! Men efter hennes kommentar när de kom ut med graviditeten: OJdå det gick visst på första försöket så har jag lite svårt att handskas med det. Men de har varit väldigt bra nu och legat lågt och inte pratat om deras fantastiska värld utan förstår att jag/vi har det jobbigt efter att snart ha försökt i 3 år. MIn svärmor vet nu även att jag tycker det är jobbigt att träffa dem och hon vet att vi nu haft 4 mf och ett utomkved. Faktum är att det känns lite bättre att de vet och kan låta mig vara ego. Blir faktiskt lite mindre ego när jag vet att de vet och jag inte behöver gömma mina känslor utan faktiskt mer ärligt kan glädjas åt deras lycka. Jag hade också Klamydia. Det sjuka är att det upptäcktes när vi hade försökt få barn i några månader. Tänkte att jag kollar för säkerhets skull så vi kan utesluta det helt. KOm från ett långt förhållande innan jag gick in i detta. Hade ett år som singel och träffade någon enstaka kille men hade inget oskyddat sex (dock kondom som sprack). Jag blev helt chockad när en sköterska ringde och sa att mitt prov var positivt! Sambon fick gå och testa sig men hade inte infektion! Helt sjukt! Och jag garanterar att jag inte hade varit otrogen! Så jag hade haft ingfektionen någonstans mellan ett halvår till 1,5 år (då jag testade mig då jag träffade min förra pojkvän). Sambon pratade med de där han gjorde testet hur det kan komma sig att inte han var smittad men jag med tanke på att jag måste haft infektionen hela förhållandet. Det enda de kunde säga var att jag förmodligen hade en mild variant då jag inte under så lång tid fått minsta symptom eller lyckats smitta honom. Snacka om att jag gick igenom allt i tankarna många gånger och var arg på mig själv! Och än idag vet jag inte vem det var som smittade mig. Jag opererade ju också bort vä äggledare och de sa att den högra såg fin ut. Men när jag pratade med en annan läkare så sa han att det troliga är att den andra också var skadad efter som jag haft klamydia (om det nu var det som gjorde att jag fick X). Gjorde ju en misslyckad spolning i augusti och efter det så kändes det som IVF var enda möjligheten då det inte verkade vara någon passage i ledaren som var kvar. Dessutom hittade läkaren som opererade mig endometrios som hon hade som förklaring till varför vi haft så svårt att bli gravida under 2 års tid. Men nu under hösten så är jag ju gravid för 3:e gången! Med min "igentäppta" äggledare och endometrios som jag inte lider av....Hoppas jag om några veckor kan skriva att jag fortfarande är gravid. Men uppenbarligen tar sig simmarna och ägget sig genom min kvarvarande äggledare. Så ge inte upp hoppet!!!Se till att du får en spolning av äggledaren så att du får veta om du har passage.
    Tack för ditt fina svar. Så långt också! Jag är verkligen tacksam att du satte dig och tog dig tid att svara! Jag tänker på dig massvis och hoppas att det tråkiga och onda är över för din del. Vi har följts åt lite grann känner jag, då jag minns att du var på sös samtidigt som mig då du gjorde din spolning.
    Hoppas att vi får prata gravsymtom en dag och inget annat.

    Det är en inspiration att läsa dina inlägg, du utstrålar enormt mkt styrka.

    Stor kram.
  • Rondellen

    Kan tillägga att jag och min sambo kommer att börja försöka igen nästa ÄL om en månad. Funderar på att ha ett system där jag regelbundet gravtestar mig varannan vecka, eller tror ni att det skulle bara vara psykiskt påfrestande?

    Man kommer ju itne direkt kunna slappna av när man får mens eftersom man kan få det även om man har en graviditet i äggledarna. Vill hitta ett tankeläge som får mig att slappna av.

  • Stella 78

    Det är det som är bra med FL! Att det är tillåtet att skriva vad man känner och alltid finns det någon som vet hur det känns eller varit med om något värre. FL var faktiskt en stor stöttning för mig i somras när jag mådde som sämst.

    Såg nu att jag skrev lite fel där uppe.... Skulle stå att jag hade klamydia någonstans mellan ett halvår till 3 år! Men är nästintill säker på att mitt ex inte smittade mig utan att det var den där förbannade kondomen som sprack som gjorde så mycket skada. Har alltid hatat kondomer och kan nu förstå det Inte gjorde den någon nytta utan bara massa skada....

    Har du någon spolning på G?

  • Rondellen

    Nej, jag är livrädd. Är så trött på alla gynundersökningar och allt som ska stickas upp i mig och sjukhus och skit. Jag kanske borde, men vet ju samtidigt att det itne kommer öka mina chanser att bli gravid. Spolningen rensar ju inte, det är ju bara passage eller icke-passage. Har dessutom hört så mkt skräckhistorier om spolningar att ajg känner att jag itne vågar av den anledningen.

    Din spolning förresten, du säger att den var misslyckad. Jag minns att du berättade att den var misslyckad för du itne fick smärtsillande, och den därmed inte kunde slutföras. Han de se ngt gällande passage ändå, eller har du gjort en ny spolning efteråt?

  • Stella 78
    Rondellen skrev 2009-12-06 22:02:41 följande:
    Nej, jag är livrädd. Är så trött på alla gynundersökningar och allt som ska stickas upp i mig och sjukhus och skit. Jag kanske borde, men vet ju samtidigt att det itne kommer öka mina chanser att bli gravid. Spolningen rensar ju inte, det är ju bara passage eller icke-passage. Har dessutom hört så mkt skräckhistorier om spolningar att ajg känner att jag itne vågar av den anledningen.Din spolning förresten, du säger att den var misslyckad. Jag minns att du berättade att den var misslyckad för du itne fick smärtsillande, och den därmed inte kunde slutföras. Han de se ngt gällande passage ändå, eller har du gjort en ny spolning efteråt?
    Nej, har inte gjort någon ny spolning. Nä, det fanns ingen passage, eller rättare sagt, han lyckades inte få någon kontrastvätska att leta sig ut i äggledaren utan stannade kvar i livmodern och sipprade ut där den kom ifrån. Han ville trycka på hårdare men vågade inte med risk för att punktera ärret efter den andra äggeldaren. Var ju tydligen för nära inpå operationen!? (sa han efteråt).

    Någonstans inbillar jag mig att han lyckades få bort något skit som satt för ändå även om han inte fick in någon vätska. För blev ju gravid månaden efter! Så jag tror inte att det är bortkastat att få en spolning. Många blir ju lättare gravida strax efter en spolning. Jag verkar ju kunna bli gravid varje månad nu även om jag inte lyckas behålla pyret. Gick ju i 2 år utan att få en tillstymmelse till plus på stickan innan februari i år!

    Och skulle det visa sig att du inte har någon passage så kan ni lägga ner mer fokus på IVF och förhoppningsvis då lyckas! Jag tycker själv ovissheten är jobbigast.
  • Rondellen

    Konstigt att ingen föreslagit det till mig. När jag frågat har de sagt att det inte hjälper till på traven. Jag borde kanske skaffa mig vissheten. Just nu har jag lite fobi för hela grejen.

  • ewaulrica

    Tror att jag så smått börjar få äl igen, från att ha varit små diffusa streck på äl-staven så har strecket nu blivit starkt som 17, nästan, nästan lika starkt som det andra, jag typ lika starkt om jag får tro som jag vill!:) Det känns ju skönt. Känner i kroppen när jag har äl på g också, har lite mer lust och flytningarna blir större. Så jag tror att det är dags nu.. Det känns dock drag från vänster sida, så jag antar att äl kommer från den sidan där jag inte har någon äggledare kvar. Då kommer ju det ägget "försvinna ut i intet" typ. :(

    Ringde förresten till min gyn och frågade om inte jag kunde få ställa mig i remisskön till att göra en IVF, innan jag vet om det går att få barn för mig eller inte. Känns himla konstigt att vänta minst till efter sommaren om det inte fungerar (jag är 38,5 år då) och sedan få ställa sig i kö och vänta i 1,5 år. (om det nu skulle bli så..) då hinner jag nästan passera gränsen till hur länge man får hjälp ju.. Hon sa att det fanns en möjlighet för mig att få ställa mig i kön redan nu, det är ju bara att jag gå ur kön om jag skulle bli gravid av mig självt.. Så det hoppas jag på!:)

    Annars så har jag och gubben kollat upp fler alternativ, som privat IVF osv. Vi kommer inte vänta speciellt länge innan vi ber om hjälp, för vi har ju mer eller mindre försökt sen i februari och när det väl tog sig så satte det sig fel. Känns jobbigt att börja om från början igen, men vad gör man inte? Vad jag vet iaf är att jag kan inte vänta FÖR länge, för jag har tiden emot mig...

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan?