• Birgitta2

Hur hacka lök utan att gråta?

Jag har i 30 år haft linser och kände att det var dags att skaffa glasögon. Jag har alltid kunnat hacka lök utan att gråta. Antar att linserna skyddade. Men nu kan jag inte det längre. Nu ligger liksom ögonen öppna och tar emot ångan från löken, och det svider och ögonen rinner.

Jag vet att det finns sätt att hacka lök utan att tårarna rinner, men jag minns inte knepen. Nån som kan ge mig några bra tips?

• Svar på tråden Hur hacka lök utan att gråta?
  • Samsmamma

att stå precis bredvid en rinnande vattenkran och hacka, eller stå under fläkten.

sen kan man ju alltid sätta på sig skidglasögonen :)

• isisisis
    Samsmamma skrev 2009-11-01 12:44:57 följande:
    att stå precis bredvid en rinnande vattenkran och hacka, eller stå under fläkten. sen kan man ju alltid sätta på sig skidglasögonen :)
    Ögonen tåras utav lukten bla,så det ärr nog bättre med en klädnypa då

Skala så länge du kan under rinnande vatten,så spar du lite av det.
  • Birgitta2
    Samsmamma skrev 2009-11-01 12:44:57 följande:
    att stå precis bredvid en rinnande vattenkran och hacka, eller stå under fläkten. sen kan man ju alltid sätta på sig skidglasögonen :)
    Det senare går inte då jag inte äger ett par skidglasögon, men frågan är om det inte är läge att köpa såna. Bredvid rinnande vatten? Skall testa. Tänkte göra köttbullar idag och det krävs färsk gul lök
  • fetsnygg

på tv-programmet "så funkar det" så sa dom att ögonen rinner för att det blir en tillfällig infektion på hornhinnan.. så jag gissar att simglasögon är enda skyddet

• fetsnygg

nicke nyfiken76 skrev 2009-11-01 12:49:03 följande:

Det funkar ännu bättre med cyklop.
    ja same same but diffrent
  • EJai

Om löken ligger i kylen eller om man har den en kort stund i frysen så blir den inte ligga styg då man hackar upp den.

• Birgitta2
    våren1987 skrev 2009-11-01 12:51:42 följande:
    Om löken ligger i kylen eller om man har den en kort stund i frysen så blir den inte ligga styg då man hackar upp den.
    Tar alltid ut löken direkt ur kylen - men ögonen rinner ändå. Läst nu nånstans att även ett brinnande ljus bredvid kan hjälpa. Så idag testar jag med rinnande (varmt?) vatten och ett tänt ljus.

Som någon sa kunde det vara näsan som spökar, men det stämmer inte. För under de senaste trettio åren har jag aldrig nånsin haft tårar i ögonen när jag hackat lök. Men så fort jag fick glasögon (och plockat ur kontaktlinserna) så är det rena störtfloden, och det svider rejält i ögonen.
  • köttbullelydnad

Låt gubben göra't

• Birgitta2
    köttbullelydnad skrev 2009-11-01 13:19:12 följande:
    Låt gubben göra't
    Gubben är utsparkad sedan mååååååånga år
Svar på tråden Hur hacka lök utan att gråta?