• Birgitta2

Hur hacka lök utan att gråta?

Jag har i 30 år haft linser och kände att det var dags att skaffa glasögon. Jag har alltid kunnat hacka lök utan att gråta. Antar att linserna skyddade. Men nu kan jag inte det längre. Nu ligger liksom ögonen öppna och tar emot ångan från löken, och det svider och ögonen rinner.

Jag vet att det finns sätt att hacka lök utan att tårarna rinner, men jag minns inte knepen. Nån som kan ge mig några bra tips?

• Svar på tråden Hur hacka lök utan att gråta?
  • LundgrenOlsson

Införskaffa dig en Quick Chef från Tupperware,
    så slipper du hacka löken med kniv och slipper
    därmed oxå rinnande ögon !!

• Birgitta2
    LundgrenOlsson skrev 2009-11-02 09:46:53 följande:
    Införskaffa dig en Quick Chef från Tupperware,så slipper du hacka löken med kniv och slipper därmed oxå rinnande ögon !!
    Ahhhh - visst, det finns ju såna hjälpmedel ju!!!! Tack tack tack!
  • naron

Lök är jätte giftigt för hundar, speciellt rå lök.
    Får en valp i sig lök har du inte mycket att säga till om.
    Så snälla använd inte det dumma förslaget om någon tar det på allvar...

köttbullelydnad skrev 2009-11-01 13:45:08 följande:
    Hm... Lägg ner den på golvet i en plastpåse, bussa hunden på den nya leksaken. Öppna påsen och häll ut den massakrerade löken..?

• Linda5

Stavmixer med hack. Dvs en lös skål med kniv i funkar kanon. Att bara använsa staven gör ofta löken väldigt rinnig o besk.

• Carowlin

Jag kör löken i mixern, då slipper jaf tårarna, lukten och sparar onödig tid ;)

• Culete

Köper ofta frusen färdighackad lök om jag skall ha smá bitar... Funkar fint ;)

~~ Elina 11/06 ~ Gabriel 05/08 ~ Isabel BF 09/11 ~~
  • Carowlin
    Culete skrev 2011-09-12 22:10:35 följande:
    Köper ofta frusen färdighackad lök om jag skall ha smá bitar... Funkar fint ;)
    Finns sånt?! Visste jag inte Förvånad Det är ju rätt smart, i alla fall om man vill spara tid Glad
  • Carowlin
    Carowlin skrev 2011-09-12 21:31:40 följande:
    Jag kör löken i mixern, då slipper jaf tårarna, lukten och sparar onödig tid ;)
    Innan jag fattade att jag kunde använda mixern så tog jag sambon som hjälp Flört
  • Lussekatten87

Jag brukar stå så långt från skärbrädan det är möjligt när jag hackar,stirra inte på löken för mycket!

• Carowlin
    Lussekatten87 skrev 2011-09-13 12:09:08 följande:
    Jag brukar stå så långt från skärbrädan det är möjligt när jag hackar,stirra inte på löken för mycket!
    Haha, ja det kan ju funka. Men det värsta är helt färsk lök. Det är ju inte krokodiltårar direkt, utan man gråter ju floder Rynkar på näsan
Svar på tråden Hur hacka lök utan att gråta?