• Birgitta2

Hur hacka lök utan att gråta?

Jag har i 30 år haft linser och kände att det var dags att skaffa glasögon. Jag har alltid kunnat hacka lök utan att gråta. Antar att linserna skyddade. Men nu kan jag inte det längre. Nu ligger liksom ögonen öppna och tar emot ångan från löken, och det svider och ögonen rinner.

Jag vet att det finns sätt att hacka lök utan att tårarna rinner, men jag minns inte knepen. Nån som kan ge mig några bra tips?

• Svar på tråden Hur hacka lök utan att gråta?
  • Odetta

Jag sitter här och skrattar för mig själv för jag ser er alla stå i era kök med diverse sim och skidglasögon på hihi vad kul

men annars, här hemma har jag kört med rinnande KALLT vatten och det funkar tycker jag.

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Trissvinnaren

"Håll ett par tändstickor i munnen med svavlet utåt" är ett tips jag provat förut, det var kul iallafall, men jag minns inte riktigt om det funkade, jag tror det gjorde det. Lite iallafall...

• Themis

Jag brukar faktiskt hålla andan och snappa luft en bit bort, så får man inte in lika mycket svavel i näsa/ögon. Rinnande vatten bredvid hjälper också.

• nickefiki

Det räcker med att skjuta fram skärbrädan så att det inte kommer in i ögonen!

• köttbullelydnad
    Birgitta2 skrev 2009-11-01 13:20:25 följande:
    Gubben är utsparkad sedan mååååååånga år
    Hm... Lägg ner den på golvet i en plastpåse, bussa hunden på den nya leksaken. Öppna påsen och häll ut den massakrerade löken..?
  • Zana1

låt den stå en liten stund i kallt vatten

• SilverEmma

Jag skalar alltid löken under rinnande kallt vatten, delar den sen på mitten och sköljer båda halvorna ordentligt. Sen tar jag en tandpetare i munnen & hackar så fort jag kan & slänger i pannan som redan är varm.

Slipper oftast tårar i ögonen.

• EJai

mm mins en sak till en kock sa på tv. Man skall skäraytterstlite på sidorna.assådärrötternasitter och där stjälken sen växer. då man sätter igång denna vätska som gör ögonen gråt färdiga.

• Birgitta2

Jag stod med rinnande kallt vatten, och skärbrädan nära. Dessutom tände jag ett ljus som också stod nära skärbrädan. Jag skalade löken och skar bort rötterna.

Inte fan hjälpte det!!!!!! Jo, något lite. Jag skall i veckan gå ut och handla cyklop. Och sen kan jag hacka lök hej vilt utan tårar.

Tack för tipsen.

Svar på tråden Hur hacka lök utan att gråta?