• Birgitta2

Hur hacka lök utan att gråta?

Jag har i 30 år haft linser och kände att det var dags att skaffa glasögon. Jag har alltid kunnat hacka lök utan att gråta. Antar att linserna skyddade. Men nu kan jag inte det längre. Nu ligger liksom ögonen öppna och tar emot ångan från löken, och det svider och ögonen rinner.

Jag vet att det finns sätt att hacka lök utan att tårarna rinner, men jag minns inte knepen. Nån som kan ge mig några bra tips?

• Svar på tråden Hur hacka lök utan att gråta?
  • Birgitta2
    Lufsan skrev 2012-11-11 17:08:20 följande:
    Såg på "uppfinnarna" på tv4 att det tydligen bara är att smeta matolja på kniven. 
    Japp. Och det funkar till viss del. Och den där lökhackaren funkade INTE. Alldeles för slöa knivar i den. Så det blir olja på kniven
  • Aniiee

In med löken i frysen 10 min innan du hackar.....

Yaoi is the opiate of the fan-girls....
  • Birgitta2

Igår, på Masterchef USA, berättade dom att ikväll skall man hacka lök. "Den som inte kan hacka lök har inte i Masterchef att göra". Tur man inte är med

• bradfield

Andas bara genom munnen, inte genom näsan. Inte en tår har runnit ner för min kind (pga lök) sedan jag började med det.

• Törnrosa

Hacka löken bredvid vattenkranen och så låter du kranen spola kallt vatten. Vet inte om det beror på den fuktiga luften eller varför, men det fungerar!

• Birgitta2
    Törnrosa skrev 2012-11-29 08:16:52 följande:
    Hacka löken bredvid vattenkranen och så låter du kranen spola kallt vatten. Vet inte om det beror på den fuktiga luften eller varför, men det fungerar!
    Testat, hjälper inte. Det enda som hjälper fullständigt är cyklop )))
  • Enaminus

Jag andas aldrig genom näsan utan enbart genom munnen när jag hackar lök. Funkar perfekt för mig (:

• mrsStatham

ta på dig simglasögon

Bara två saker är oändliga
  • Birgitta2
    mrsStatham skrev 2012-11-29 16:01:19 följande:
    ta på dig simglasögon
  • Birgitta2
    Enaminus skrev 2012-11-29 16:00:04 följande:
    Jag andas aldrig genom näsan utan enbart genom munnen när jag hackar lök. Funkar perfekt för mig (:
    Problemet är att det är själva ögonen som reagerar. Tyvärr. När jag hade linser hade jag inte några som helst problem och kunde stå och hacka hur länge som helst. Så det är min iris som reagerar. Skyddar jag iris med linser så är det helt okey. Eller simglasögon
  • Enaminus
    Birgitta2 skrev 2012-11-29 16:23:16 följande:
    Problemet är att det är själva ögonen som reagerar. Tyvärr. När jag hade linser hade jag inte några som helst problem och kunde stå och hacka hur länge som helst. Så det är min iris som reagerar. Skyddar jag iris med linser så är det helt okey. Eller simglasögon
    Oj.. Haha den turen har inte jag haft med mina linser tidigare innan jag kom på knepet dom rann som bara den (:
    Men tycker ändå att du ska ta och pröva, det skadar aldrig (: 
  • Axis
    mrsStatham skrev 2012-11-29 16:01:19 följande:
    ta på dig simglasögon

Funkar riktigt bra.
Svar på tråden Hur hacka lök utan att gråta?