• jordnöten

Åderbråck i underlivet

Väntar tredje barnet. Fått åderbråck på både benen och i underlivet. Stödstrumpor underlättar ju på benen, men vad kan man göra för att det ska underlätta på det andra stället? Det är ju en fruktansvärd tyngdkänsla!

• Svar på tråden Åderbråck i underlivet
  • Eleni
    Elouise skrev 2009-11-10 01:05:22 följande:
    Hej! Här finns det också en hel del åderbråck. På ena benet mest och dem finns hela vägen upp och trycker på underlivet. Inte kul! Måste sätta mig ner i bland när det börjar tynga och trycka. Jag är inne på min tredje graviditet nu och upplever det som att det blir värre vid varje graviditet. Trodde att man måste ha fött alla barn först innan man opererar?I alla fall så har jag ett tips. Vid min första graviditet köpte jag stödstrumpbyxor för gravida på apoteket, dem finns inte på alla apotek. Det är inte roligt när dem går sönder då och då. Dem kostar ju en del. Vid min andra graviditet fick jag hjälp av min barnmorska. Hon skickade mig till en speciell sjukgymnast som mätte mina ben och så gjorde dem egna strumpor gjorda efter mina ben. Man fick välja färg och mellan stayups eller strumpbyxa. Llandstinget betalar en del av priset, det blev inte så dyrt. Plus att det blev strumpor av väldigt god kvalité. Nu är jag gravid igen och använder dem igen. Och i morgon ska jag in och mäta benen och få ett par till, eftersom dem andra ju tvättas och torkas varje kväll så behövs dem.
    Jag har totalt lagt ned stödstrumpor. Dom korvade sig runt vristen, och det går hål i dom efter några gånger. Man kan köpa roligare saker för 150 spänn än ett enda par stödstrumpor, tycker jag.. Vad kostade den där specialen, kommer du ihåg det?
  • PVeraB
    Eleni skrev 2009-11-10 01:11:16 följande:
    Jag har totalt lagt ned stödstrumpor. Dom korvade sig runt vristen, och det går hål i dom efter några gånger. Man kan köpa roligare saker för 150 spänn än ett enda par stödstrumpor, tycker jag.. Vad kostade den där specialen, kommer du ihåg det?
    vad har du för stödstrumpor som går sönder så lätt? Jag kör på riktiga tantstrumpor i bomull. De hasar inte ner och går inte sönder så lätt. Kostar iofs 120:- men tusan att det är värt varenda krona. Annars hade jag nog inte stått på bena.
  • K L A R A

Åh vad jag känner igen mig av det ni skriver! Jag har länge funderat på varför jag har så ont i underlivet och den här onda tyngdkänslan. Är gravid för andra gången, första grav fick jag ont i slutet men denna gången började det redan runt v 15 ungefär. Jag har alltid stödstrumpor på mig (även ogravid) pga knäproblem men har fått en del åderbråck på benen. När jag reser mig från liggande eller sittande så känns det nästan som att det stasar i benen och gör ont, känner ni igen det? Sedan har vi det här med underlivet, jag har också svårt att stå någon längre stund (efter ca 10 min börjar det pulsera och trycka på) och jag upplever också att det är lättare att gå på snabbt än att bara stå (jag har också lärt mig att göra det mesta i köket sittandes). Men en sak som ingen av er har nämt här, får ni också otroligt ont efter samlag? Jag får hutlöst ont, ett vansinigt tryck neråt och det är nästan som om det krampar neråt i rumpan och låren. Detta tycker jag är väldigt jobbigt då jag dock har en del veckor kvar (är i v 22) och vill inte sluta att ha sex redan på grund av detta. Är så tacksam för några svar!

• PVeraB

Klara
    o, sist hade jag inte spec. mkt sex. De var inte så kul dels för att det gjorde jävulskt ont att stoppa in ngt öht där nere. Sen så kände jag mig inte så sexig med ådror och en bullfitta utan dess like.
    Hela musen är ju som ett enda stort blåmärke

• K L A R A

SvXrt: Hm, jag tycker inte det ser ut som att det är ett stort blåmärke, däremot är ju hela underlivet visserligen mycket mörkare, åt det blåa hållet. Kanske är det inte åderbråck jag har då...? Men annars stämmer det ju så väl in på symptomen, och vad skulle det annars vara lixom. Allt är svullet som attan, men jag har inte speciellt ont vid beröring hela tiden så att säga. Det gör ont att sätta sig och sådanna saker ibland, och vid dem tillfällena så är ju inte sex speciellt aktuellt heller om vi säger så.

Nä, sexig känner jag mig inte heller, ser ju ut som en gammal kärring från naveln och neråt (ursäkta uttrycket, men jag är ju bara 26 och vill ju givetvis se ut som en fjortis från navlen och ner )

• Arctura
    PVeraB skrev 2009-11-09 20:48:15 följande:
    okej, de drar inte ut de trasiga ådrorna? Låter ju lindrigt. Kommer de vara borta för evigt om du inte skaffar fler barn? Har hört om en del som får tillbaka dem efter op.
    Nä ådrorna finns kvar i kroppen men är "stängda" så det går inget blod igenom dem! Jag är helt fri från åderbråcken & det är 4 år sedan dottern föddes & ca 1½-2 år sedan jag gjorde operationen. Mest troligt får jag åderbråck i underlivet igen vid ev en ny graviditet. Men det kommer iallfall bli lindrigare & det går att göra en till likadan op tidigt i graviditeten om åderbråcken kommer tillbaka tidigt!!
  • PVeraB

K L A R A skrev 2009-11-10 13:06:28 följande:

SvXrt: Hm, jag tycker inte det ser ut som att det är ett stort blåmärke, däremot är ju hela underlivet visserligen mycket mörkare, åt det blåa hållet. Kanske är det inte åderbråck jag har då...? Men annars stämmer det ju så väl in på symptomen, och vad skulle det annars vara lixom. Allt är svullet som attan, men jag har inte speciellt ont vid beröring hela tiden så att säga. Det gör ont att sätta sig och sådanna saker ibland, och vid dem tillfällena så är ju inte sex speciellt aktuellt heller om vi säger så. Nä, sexig känner jag mig inte heller, ser ju ut som en gammal kärring från naveln och neråt (ursäkta uttrycket, men jag är ju bara 26 och vill ju givetvis se ut som en fjortis från navlen och ner )
    Det r säkert åderbråck du har. Är väl olika hur "allvarliga" de är. Nej just musen är inte blå på mig heller mest svullen, men precis bredvid är det riktigt blått och ja man ser att en åder har brustit. (har iofs inte suttit och kollat in musen med spegel på lääänge)
    Å sen när man legat med benen i hög läge och allt blod rinner tillbaka igen känns det som om hela benet brinner.
  • Eleni
    PVeraB skrev 2009-11-10 11:04:45 följande:
    vad har du för stödstrumpor som går sönder så lätt? Jag kör på riktiga tantstrumpor i bomull. De hasar inte ner och går inte sönder så lätt. Kostar iofs 120:- men tusan att det är värt varenda krona. Annars hade jag nog inte stått på bena.
    Men det är ju dom vanliga från apoteket jag haft! hade två par som jag visserligen tvåttade då och använde varje dag, men efter ett par veckor var det ena paret helt utslitna med hål under foten. Jag kanske sliter strumpor väldigt mycket. Det är ju konstigt men vissa sliter mer på sina strumpor än andra! Eller så har det kanske med skorna att göra..
  • Eleni
    Arctura skrev 2009-11-10 16:37:56 följande:
    Nä ådrorna finns kvar i kroppen men är "stängda" så det går inget blod igenom dem! Jag är helt fri från åderbråcken & det är 4 år sedan dottern föddes & ca 1½-2 år sedan jag gjorde operationen. Mest troligt får jag åderbråck i underlivet igen vid ev en ny graviditet. Men det kommer iallfall bli lindrigare & det går att göra en till likadan op tidigt i graviditeten om åderbråcken kommer tillbaka tidigt!!
    Fick du operationen betald av landstinget?
  • Eleni

K L A R A skrev 2009-11-10 11:20:17 följande:

Åh vad jag känner igen mig av det ni skriver! Jag har länge funderat på varför jag har så ont i underlivet och den här onda tyngdkänslan. Är gravid för andra gången, första grav fick jag ont i slutet men denna gången började det redan runt v 15 ungefär. Jag har alltid stödstrumpor på mig (även ogravid) pga knäproblem men har fått en del åderbråck på benen. När jag reser mig från liggande eller sittande så känns det nästan som att det stasar i benen och gör ont, känner ni igen det? Sedan har vi det här med underlivet, jag har också svårt att stå någon längre stund (efter ca 10 min börjar det pulsera och trycka på) och jag upplever också att det är lättare att gå på snabbt än att bara stå (jag har också lärt mig att göra det mesta i köket sittandes). Men en sak som ingen av er har nämt här, får ni också otroligt ont efter samlag? Jag får hutlöst ont, ett vansinigt tryck neråt och det är nästan som om det krampar neråt i rumpan och låren. Detta tycker jag är väldigt jobbigt då jag dock har en del veckor kvar (är i v 22) och vill inte sluta att ha sex redan på grund av detta. Är så tacksam för några svar!
    Nej problem med sex har jag inte haft eftersom det är ganska okej när jag ligger ned. Åderbråcken är som minst svullna på morgonen när jag legat länge, då brukat jag gå upp och dammsuga huset för det skulle jag aldrig klara annars!
Svar på tråden Åderbråck i underlivet