Du måste logga in för att svara i en tråd.

• jordnöten

Åderbråck i underlivet

Väntar tredje barnet. Fått åderbråck på både benen och i underlivet. Stödstrumpor underlättar ju på benen, men vad kan man göra för att det ska underlätta på det andra stället? Det är ju en fruktansvärd tyngdkänsla!

• Svar på tråden Åderbråck i underlivet
  • jordnöten
    PVeraB skrev 2009-11-08 21:12:06 följande:
    jordnötenjag köpte mina på hälsokosten och på nätet. Beställde från nätet därifrån först men slarvade när jag mätte och fick fel storlek. Kan skicka dig det paret om du vill? Är i storlek L. Men tyckte i ärlighets namn att de klämde över magen (förutom att de var rysligt för korta) och jag har inte spec. stor mage. Du behöver ju inte ha isen på barhud. Kan ju ha en handduk mellan eller trosorna?
    Tack för erbjudandet! Men är de korta är det ingen ide, är nämligen ganska lång...
  • jordnöten

Hade åderbråck vid förra graviditeten också, men den här gången är det MYCKET värre. Hjälper ju för stunden att ligga ner, menhur ofta gör man det när man jobbar på ett sjukhus och har två små hemma.
    Skönt att höra att någon lyckats med en op efteråt, även om jag verkligen inte vill opereras.

• jordnöten

Någon som blivit sjukskriven förresten pga åderbråck under graviditet? Känns som att blir det här bara lite värre kan jag inte jobba längre

• Eleni
    jordnöten skrev 2009-11-08 20:27:08 följande:
    Väntar tredje barnet. Fått åderbråck på både benen och i underlivet. Stödstrumpor underlättar ju på benen, men vad kan man göra för att det ska underlätta på det andra stället? Det är ju en fruktansvärd tyngdkänsla!
    Inget tyvärr. I början gör det mer och mer ont tills du går runt och är vrålförbannad hela tiden, sedan blir det antingen lättare eller så anpassar man sitt liv efter det. Vet inte vilket som är fallet för mig, kanske en kombination? Jag är på benen max tio min, sedan sätter jag mig eller lägger mig nånstans. Har lärt mig att sitta på en stol i köket och laga mat, fylla diskmaskinen, ja allt. Promenera raskt går bättre än att stå och gå omkring långsamt tex gå i affärer har jag inte gjort på månader. Det blir jobbigt för dig om du har ett jobb där du står och går mycket, det hade jag men fick hanvandeskapspenning som tur var. Längtar till förlossningen nu då mardrömmen kommer gå över och jag kan gå ut med min familj igen! Sitter bara inne pga detta. Går det inte bort då så tar jag nog livet av mig..
  • jordnöten
    Eleni skrev 2009-11-10 00:48:40 följande:
    Inget tyvärr. I början gör det mer och mer ont tills du går runt och är vrålförbannad hela tiden, sedan blir det antingen lättare eller så anpassar man sitt liv efter det. Vet inte vilket som är fallet för mig, kanske en kombination? Jag är på benen max tio min, sedan sätter jag mig eller lägger mig nånstans. Har lärt mig att sitta på en stol i köket och laga mat, fylla diskmaskinen, ja allt. Promenera raskt går bättre än att stå och gå omkring långsamt tex gå i affärer har jag inte gjort på månader. Det blir jobbigt för dig om du har ett jobb där du står och går mycket, det hade jag men fick hanvandeskapspenning som tur var. Längtar till förlossningen nu då mardrömmen kommer gå över och jag kan gå ut med min familj igen! Sitter bara inne pga detta. Går det inte bort då så tar jag nog livet av mig..
    Usch stackare, då har du det ännu jävligare. Än så länge går det ju att stå även om det gör ont och tynger så in i hoppsan. Vilken vecka är du i? Hade ju även förra grav, och det blev bätrre efter förlossningen, men smärtan kom tillbaka vid varje mens. Men den här grav kom åderbråcken tillbaka på nolltid och blir värre och värre för varje vecka.
  • Eleni
    jordnöten skrev 2009-11-10 00:46:23 följande:
    Någon som blivit sjukskriven förresten pga åderbråck under graviditet? Känns som att blir det här bara lite värre kan jag inte jobba längre
    Läkaren på min bmmottagning var så jävla otrevlig när jag frågade om ett läkarutlåtande. det var den där visan om att man inte kan bli sjukskriven hur som helst och få bidrag så lätt, graviditet är ingen sjukdom osv. Kände mig totalt förudmjukad när jag gick därifrån, jag som aldrig gått på bidrag i hela mitt liv utan kämpat mig till varenda jobb jag haft! Hon dömde verkligen ut mig. Hon påstod ju att även om hon skrev ett utlåtande skulle försäkringskassan aldrig ge mig ersättning, men det kändes mer som att dt var hon som jobbade på försäkringskassan så jag vet inte om hhon har rätt i det eller ej. När jag skulle söka havandeskapspenning ville dom också ha papper från läkare om man haft särskilda besvär, men jag vägrade gå till henne och förudmjuka mig igen, så det blev inga såna papper. Fick havandeskapspenning ändå.. Lycka till!
  • Eleni
    lobj skrev 2009-11-08 23:26:03 följande:
    Skönt att höra att det finns fler, jag hade lika under min förra graviditet men det försvann som tur var någon vecka efter förlossningen. Får de hur det utvecklatr sig denna gång är i v.11 nu. Förra gången tyckte jag att det var skönt att sitta på på en varm vetekudde problemet minskade inte eller försvann men det var SKÖNT när det var som värst. Annars är det att inte röra sig för mycket men det kan bli svårt om man har ett jobb där man står och går..... Fick inte så mycket råd av bm, de verkade inte veta så mycket....
    Fattar inte hur dom inte kan veta så mycket, min barnmorska var också helt ovetande. Hon hade inte stött på det problemet förut sa hon. konstigt med tanke på hur många som redan svarat i den här tråden.
  • Eleni
    jordnöten skrev 2009-11-10 00:55:08 följande:
    Usch stackare, då har du det ännu jävligare. Än så länge går det ju att stå även om det gör ont och tynger så in i hoppsan. Vilken vecka är du i? Hade ju även förra grav, och det blev bätrre efter förlossningen, men smärtan kom tillbaka vid varje mens. Men den här grav kom åderbråcken tillbaka på nolltid och blir värre och värre för varje vecka.
    Jag är i v 40 så nu är det förstås tungt för det. men jag anpassar mig efter åderbråcken och då går det bra! Jag vet hur jag ska hantera de små jävlarna.
    Jag har en del besvär i själva vaginan, men ganska mycket sitter liksom över blygdbenet kan man säga, och jag upplever det mest som värk snarare än tyngd. Det är som att ha golfbollar innanför huden som spänner. Var ju jobbigast i början, nu har väl kärlen blivit lite vana kanske. men så jävla ont som det gjorde så undrade man ju om det var normalt, om det inte är farligt. Sedna fattade jag att så fort jag känner minsta lilla av det måste jag sätta mig ned, annars eskalerar det snabbt.. det är mitt tips till dom som upptäckt det här nyligen, utmana inte åderbråcken för dom ger igen omeldelbart!
  • Elouise

Hej! Här finns det också en hel del åderbråck. På ena benet mest och dem finns hela vägen upp och trycker på underlivet. Inte kul! Måste sätta mig ner i bland när det börjar tynga och trycka.
    Jag är inne på min tredje graviditet nu och upplever det som att det blir värre vid varje graviditet. Trodde att man måste ha fött alla barn först innan man opererar?

I alla fall så har jag ett tips. Vid min första graviditet köpte jag stödstrumpbyxor för gravida på apoteket, dem finns inte på alla apotek. Det är inte roligt när dem går sönder då och då. Dem kostar ju en del. Vid min andra graviditet fick jag hjälp av min barnmorska. Hon skickade mig till en speciell sjukgymnast som mätte mina ben och så gjorde dem egna strumpor gjorda efter mina ben. Man fick välja färg och mellan stayups eller strumpbyxa. Llandstinget betalar en del av priset, det blev inte så dyrt. Plus att det blev strumpor av väldigt god kvalité. Nu är jag gravid igen och använder dem igen. Och i morgon ska jag in och mäta benen och få ett par till, eftersom dem andra ju tvättas och torkas varje kväll så behövs dem.

• Eleni
    jordnöten skrev 2009-11-10 00:46:23 följande:
    Men om du redan känner så är det väl inte värre för mig? Hoppas du klarar det här utan att ditt liv påverkas allt för mycket. var egoistisk och vila dig mycket, annars orkar du aldrig!
Svar på tråden Åderbråck i underlivet