• jordnöten

Åderbråck i underlivet

Väntar tredje barnet. Fått åderbråck på både benen och i underlivet. Stödstrumpor underlättar ju på benen, men vad kan man göra för att det ska underlätta på det andra stället? Det är ju en fruktansvärd tyngdkänsla!

• Svar på tråden Åderbråck i underlivet
  • PVeraB
    Eleni skrev 2009-11-11 18:31:42 följande:
    Men jag fick havandeskapspenning när jag var timvikarie och gravid med första barnet, då jobbade jag på lite olika ställen och sprang runt. Du är ju ändå anställd i kommunen.. Sedan om det inte var så länge sedan du hade vik så tror jag du kan få basera fp och hp på det, om det var mindre än sex månader sedan, jag kan inte alla dom reglerna men ring försäkringskassan!
    mmm, ja jo. Vet att man får utan problem om man jobbar inom vården. Har hört det ska vara rysligt svårt få om man arbetar i skola. Inga tunga lyft eller inget spec. stressmoment. Fast iofs kan jag ju alltid säga att själva springvikarierandet i sig är stressigt. Vilket jag verkligen tycker det är. Pest rent ut sagt. Har precis blivit uppsagd jag hade en tillsvidaretjänst innan. Men som sagt BM borde ha koll på det hela. Får jag lär inte orka hatta runt på detta sättet närmare bf.
  • lobj
    Eleni skrev 2009-11-10 00:57:08 följande:
    Läkaren på min bmmottagning var så jävla otrevlig när jag frågade om ett läkarutlåtande. det var den där visan om att man inte kan bli sjukskriven hur som helst och få bidrag så lätt, graviditet är ingen sjukdom osv. Kände mig totalt förudmjukad när jag gick därifrån, jag som aldrig gått på bidrag i hela mitt liv utan kämpat mig till varenda jobb jag haft! Hon dömde verkligen ut mig. Hon påstod ju att även om hon skrev ett utlåtande skulle försäkringskassan aldrig ge mig ersättning, men det kändes mer som att dt var hon som jobbade på försäkringskassan så jag vet inte om hhon har rätt i det eller ej. När jag skulle söka havandeskapspenning ville dom också ha papper från läkare om man haft särskilda besvär, men jag vägrade gå till henne och förudmjuka mig igen, så det blev inga såna papper. Fick havandeskapspenning ändå.. Lycka till!
    Kan en gynläkare sjukskriva?? De om några borde ha stött på pullåderbråck förr och veta hur jobbigt det är... För mig helt klart det värsta med graviditeten!!
    Jag är i v. 13 nu och har känt av pullan i ca 3 veckor redan, sist började det inte för än efter v.25 tror jag. Hur ska detta sluta? Som tur är (om man får tänka/säga så) att jag är arbetsös, blev det för en mån sen. Så jag kan oftast pausa när det behövs!
  • Humbla

Tack gode gud att jag hittade er! Trodde jag var ensam!

Har under ganska lång tid känt ett stort obehagligt tryck neråt, inte direkt "ont" utan mer än brännande och pulserande känsla. Har också haft stora problem efter sex, under så har det gått bra, men när jag ställt mig upp efteråt har jag fått lida och ha riktigt ont och ilande där nere, i många timmar. Tyvärr blir det så att sex endast funkar direkt i samband med sovdags, pallar inte att gå omkring efteråt. Bm sa att det troligen var foglossning i blygdbenet.

Så för några dagar sen: Stod i duschen och tvålade in mig, och upptäckte då att det var "bulor" på vä. blygläpp -och svullet. Bad sambon kolla, och visst fan var det ett stort åderbråck där! Slingrigt som en mask och utbuktande, och blått.

Vetekatten vad jag ska göra. Funkar relativt bra än så länge (v30), men efter en arbetsdag så måste jag ligga ner, för annars får jag ruskigt ont. Jobbar som Usk:a på en hc, inom hemsjukvården, vilket innebär en hel del stress, många trappor och flängande, vet inte om det är lönt att söka hp? Ska prata med bm på måndag då jag ska dit på besök, få se vad hon säger.

Föresten, någon som vet hur det kan påverka vid förlossning? Än så länge så har jag bara detta enda, men kan det spricka eller försvåra en förlossning vaginalt?

kramis

Mamma till Tor 1/9-06 & Lillkickan BF 6/2 -10
  • PVeraB

Humbla
    jag hade ena förjävla åderbråck med första barnet och nej det påverkar inte förlossningen. Har hemska nu med. Hualigen säger jag bara.
    Men jobbar du som USKA lär du få HP. Det är bara att prata med din chef och din bm så får ni hjälpas åt att skriva det bra...

• Arctura
    Humbla skrev 2009-11-26 04:29:54 följande:
    Tack gode gud att jag hittade er! Trodde jag var ensam!  Har under ganska lång tid känt ett stort obehagligt tryck neråt, inte direkt "ont" utan mer än brännande och pulserande känsla. Har också haft stora problem efter sex, under så har det gått bra, men när jag ställt mig upp efteråt har jag fått lida och ha riktigt ont och ilande där nere, i många timmar. Tyvärr blir det så att sex endast funkar direkt i samband med sovdags, pallar inte att gå omkring efteråt. Bm sa att det troligen var foglossning i blygdbenet. Så för några dagar sen: Stod i duschen och tvålade in mig, och upptäckte då att det var "bulor" på vä. blygläpp -och svullet. Bad sambon kolla, och visst fan var det ett stort åderbråck där! Slingrigt som en mask och utbuktande, och blått. Vetekatten vad jag ska göra. Funkar relativt bra än så länge (v30), men efter en arbetsdag så måste jag ligga ner, för annars får jag ruskigt ont. Jobbar som Usk:a på en hc, inom hemsjukvården, vilket innebär en hel del stress, många trappor och flängande, vet inte om det är lönt att söka hp? Ska prata med bm på måndag då jag ska dit på besök, få se vad hon säger.Föresten, någon som vet hur det kan påverka vid förlossning? Än så länge så har jag bara detta enda, men kan det spricka eller försvåra en förlossning vaginalt? kramis
    PVeraB skrev 2009-11-26 16:00:06 följande:
    Humblajag hade ena förjävla åderbråck med första barnet och nej det påverkar inte förlossningen. Har hemska nu med. Hualigen säger jag bara.Men jobbar du som USKA lär du få HP. Det är bara att prata med din chef och din bm så får ni hjälpas åt att skriva det bra...
    Jo tyvärr kan det påverka en förlossning! Jag fick göra kejsarsnitt pga mina åderbråck!! De var rädda att de skulle spricka under en vanlig förlossning!!! Det hela är mycket ovanligt och beror tydligen på hur och vart åderbråcken sitter i underlivet!! Jag har även fått genomgå en op efter förlossningen, då åderbråcken ej försvann av sig själv som de flesta tydligen gör....
  • PVeraB
    Arctura skrev 2009-11-26 16:31:52 följande:
    Jo tyvärr kan det påverka en förlossning! Jag fick göra kejsarsnitt pga mina åderbråck!! De var rädda att de skulle spricka under en vanlig förlossning!!! Det hela är mycket ovanligt och beror tydligen på hur och vart åderbråcken sitter i underlivet!! Jag har även fått genomgå en op efter förlossningen, då åderbråcken ej försvann av sig själv som de flesta tydligen gör....
    men vart satt dom då? Nu blir jag ju nervös. Frågade inför förlossning med vårat första barn och då sa de ingen fara....(och det gick ju bra)
  • Arctura
    PVeraB skrev 2009-11-26 17:15:24 följande:
    men vart satt dom då? Nu blir jag ju nervös. Frågade inför förlossning med vårat första barn och då sa de ingen fara....(och det gick ju bra)
    Mina åderbråck satt typ överallt! Inne i & utan på underlivet, så att säga! Jag hade mycket åderbråck!!

Men lita på dina läkare & barnmoskor, de vet säkert om det är nån fara för dig!!
  • lobj
    Arctura skrev 2009-11-26 18:40:41 följande:
    Mina åderbråck satt typ överallt! Inne i & utan på underlivet, så att säga! Jag hade mycket åderbråck!!Men lita på dina läkare & barnmoskor, de vet säkert om det är nån fara för dig!!
    de lät inge vidare!! Mitt påverkade inte förlossningen, kände inte av det alls. Försvann ca 3 veckor efter förlossningen.
    Hade en liten hemorojd under grav som blev hemskt efter förlossningen. Som att ha ett ägg mellan skinkorna....
  • Humbla
    PVeraB skrev 2009-11-26 16:00:06 följande:
    Humblajag hade ena förjävla åderbråck med första barnet och nej det påverkar inte förlossningen. Har hemska nu med. Hualigen säger jag bara.Men jobbar du som USKA lär du få HP. Det är bara att prata med din chef och din bm så får ni hjälpas åt att skriva det bra...
    Arctura skrev 2009-11-26 16:31:52 följande:
    Tack för era svar! Det är skönt att stöta på de som haft samma problem, jag är ganska frispråkig av mig och har frågat runt bland bekanta, men ingen har haft/vill medge att dom haft det, så jag kände mig rätt ensam.

Ska prata med mig bm och höra vad hon säger, mitt åderbråck känns ganska stort, tjockt och känns som stora bulor, blir värre när jag jobbat/stressat/stått upp mycket. Jag bryr mig inte om det utseendemässigt, men är rädd att det ska börja göra ont oftare och värre, och som sagt över förlossning.

Ska be bm kika på det och säga vad hon tror. Själv tror jag väl egentligen inte att det "är i vägen" för en v. förlossning, då det sitter på blygdläppen och känns ganska ytligt, men skulle ändå kännas skönt om bm kan göra en bedömning. Vill hon inte göra det får jag nog boka in en tid själv på gyn. Det kan aldrig vara nyttigt att oroa sig tycker jag :)
    Mamma till Tor 1/9-06 & Lillkickan BF 6/2 -10
  • PVeraB
    Humbla skrev 2009-11-27 03:03:59 följande:
    Tack för era svar! Det är skönt att stöta på de som haft samma problem, jag är ganska frispråkig av mig och har frågat runt bland bekanta, men ingen har haft/vill medge att dom haft det, så jag kände mig rätt ensam. Ska prata med mig bm och höra vad hon säger, mitt åderbråck känns ganska stort, tjockt och känns som stora bulor, blir värre när jag jobbat/stressat/stått upp mycket. Jag bryr mig inte om det utseendemässigt, men är rädd att det ska börja göra ont oftare och värre, och som sagt över förlossning. Ska be bm kika på det och säga vad hon tror. Själv tror jag väl egentligen inte att det "är i vägen" för en v. förlossning, då det sitter på blygdläppen och känns ganska ytligt, men skulle ändå kännas skönt om bm kan göra en bedömning. Vill hon inte göra det får jag nog boka in en tid själv på gyn. Det kan aldrig vara nyttigt att oroa sig tycker jag :)
    Nä oroa sig är aldrig bra. Jag gick till en läkare och kollade det. Hon sa att det inte var farligt. Har du aldrig hört att nån haft det? Jag har då hört flera. Men det gör skitont spec efter man suttit länge och sen ställer sig upp. Minns med Vera att jag ibland efter jobbet bara la mig på golvet och grina så ont gjorde det. Hu hu, så nu tar jag det lugnare och försöker påminna mig själv om att ta det lugnt och sätta upp benen.
Svar på tråden Åderbråck i underlivet