• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • kaffemamma
    carita1974 skrev 2010-01-04 14:16:18 följande:
    Ingen med nån som helst reflektion över vad jag skrev???
    Jo, det låter som ett väldigt respektlöst och galet beteende - jag hade blivit skitsur.
  • Susis

Tack för alla svar!
    Perny: Låter som ett tänkbart sätt för oss, men kanske i kombination av det pcalma skrev, att samtidigt låta det nya alltid ligga på tallriken varje måltid. När vi hittills har lagt något nytt på tallriken flyttar han direkt bort det eller slänger det på golvet, men man får väl vara envis och lägga det där varje gång iallafall - så till slut kanske han smakar självmant??
    Skumboll: Vilken jobbig situation ni har. Vi kanske kan leka med maten på något sätt för äter vid bordet gör han inte redan nu. Han sitter och tittar på film och tar med sig tallriken om han vill gå någon annanstans. Vi har låtit det passera för att han ska äta överhuvudtaget. Han gillar dock att sitta vid matbordet så det kanske skulle gå att göra något där.
    kaffemamma: Vi kommer att gå bara på söndagen på konferensen pga barnvaktssvårigheter. Det känns ändå som det är den dagen som är viktigast för oss just nu. Jag tror faktiskt att potatisbullarna är helt glutenfria, ska ringa och kolla med tillverkaren bara vad kryddorna innehåller. Han gillar inget bakat, tidigare åt han mjukt bröd och bullar men nu kan han hulka bara han ser någon annan ta en tugga.
    Vällingen blandar vi några sorter, Sinlac specialgröt (köpt på Vi) som man även kan göra välling på och de andra köper vi på hälsokosten, Holle 3 kornsgröt/välling och rigröt/välling. Fick tips av näringsteraputen igår att persikojuice döljer smaker bra, ska köpa det idag. Hon har också bett oss gå över till Möllers tran (ICA Maxi) istället för EyeQ som vi hade innan. Den har en bättre fördelning av DHA och EPA. Och är billigare dessutom! Har sett att du skrivit många recept, jag hoppas få användning av dem någon dag!!!  Tack alla än en gång!

• Neko
    Nattljus skrev 2010-01-04 17:26:09 följande:
    Vår son har inte problem med ensidig kost, men jag har läst  eller hört på nån utbildning att en metod var att man väljer ett livsmedel i taget som man vill barnet ska äta och ger det konsekvent varje dag, kanske flera gånger per dag. Säg att det är äpple tex (eller vad som helst) då tar man små äppelbitar som man stoppar i barnets mun, barnet spottar antagligen ut, men är man envis så vänjer sig barnet vid smaken och tycker sedan om det livsmedlet tillslut. Mycket positiv uppmuntran!   Vet en familj som använt den metoden på sin autistiska dotter som bara åt två olika livsmedel. Succesivt kunde bygga ut men en sak i taget. Det var svårast de första sakerna, men sen gick det fortare. En ide är att i början välja ett livsmedel som är lika i färg och konsistens till något som barnet redan tycker om, så blir inte övergången så stor. men man måste var envis, och ett visst mått av tvång är det ju. En idé kan ju vara att förstärka beteendet genom att ge något som barnet verkligen uppskattar, efter varje smakbit, eller någon annan rolig förstärkare, ballonger, serpentiner eller vad som helst som barnet gillar, och kanske bara ha den förstärkaren kopplat till matintroduktionen.
    Vi har testat en variant av detta, stoppar inte in något i munnen men håller mot läpparna så att han kan känna smaken iaf. Det har faktiskt fungerat med vissa saker, men sedan glömmer han bort att det är gott till nästa gång så man får nog göra det flera gånger innan han accepterar maten helt. Vi har främst testat med små bitar korv från korv stroganoff. När man väl får honom att smaka en bit så accepterar han att äta några till bitar efter det självmant. Däremot fungerar det bara med mat som är 'nära' något han äter redan nu. Tex ris skulle aldrig gå.

Jag tror också det är ett bra tips att ge något som är likt något han redan äter i utseende/konsistens. Min son äter mycket hellre ny vit och brun mat än tex röd mat.

Nu har han snöat in på pommes frites, fiskpinnar och risgrynsgröt samt yoghurt så det är i stort sett det enda han äter förutom smörgåsar med smör.
  • Busbellan

Alltså ursäkta om jag upprepar mig, men det här med sonens kladd med bajs är så fruktansvärt jobbigt just nu så jag vet inte vad jag ska göra.
    Det spelar ingen roll om han har blöja eller är utan blöja, utan händerna är nere och gräver upp det blixtsnabbt

Idag har han kladdat ner tv:n med bajs en gång, soffan en gång och hela sin garderobsdörr en gång.
    Jag vet verkligen inte vad vi ska göra och det är ju så ÄCKLIGT också
    Man tycker att man har koll på honom hela tiden, men allt händer ju på några sekunder

Mamma till Nora, August och Ella
  • cruz

Busbellan: Usch vad jobbigt. Har tyvärr inga tips.

• Busbellan
    zelia skrev 2010-01-05 22:05:21 följande:
    Busbellan: Usch vad jobbigt. Har tyvärr inga tips.
    Kvällar och nätter ska nog funka, för än så länge finns det ju hela pyjamar i hans storlek. Han äger bara en, men vi får nog åka till h&m och skaffa fler. Är väl ända stället som har i 116.
    Sätter vi den bakochfram så tror jag inte han får av den. Han vill nämligen alltid ha stängd dörr när han har lagt sig så man har dålig koll just då
  • Nilsfar
    Busbellan skrev 2010-01-05 21:51:14 följande:
    Alltså ursäkta om jag upprepar mig, men det här med sonens kladd med bajs är så fruktansvärt jobbigt just nu så jag vet inte vad jag ska göra.Det spelar ingen roll om han har blöja eller är utan blöja, utan händerna är nere och gräver upp det blixtsnabbt Idag har han kladdat ner tv:n med bajs en gång, soffan en gång och hela sin garderobsdörr en gång.Jag vet verkligen inte vad vi ska göra och det är ju så ÄCKLIGT också Man tycker att man har koll på honom hela tiden, men allt händer ju på några sekunder
    Hur reagerar ni runt omkring på detta?
  • Busbellan
    Nilsfar skrev 2010-01-06 11:44:51 följande:
    Hur reagerar ni runt omkring på detta?
    Vi reagerar nog inte så jättemycket egentligen, försöker i alla fall att inte göra det. Bara ta bort sonen därifrån och torka. Av erfarenhet vet jag att han tycker allt man säger nej och blir arg för är jättekul att göra igen.
    Men en och annan suck kommer det säkert.
    Men jag har ingen aning om detta är rätt sätt, vet faktiskt ingenting om vad vi bör göra
  • Nilsfar
    Busbellan skrev 2010-01-06 12:52:46 följande:
    Vi reagerar nog inte så jättemycket egentligen, försöker i alla fall att inte göra det. Bara ta bort sonen därifrån och torka. Av erfarenhet vet jag att han tycker allt man säger nej och blir arg för är jättekul att göra igen.Men en och annan suck kommer det säkert.Men jag har ingen aning om detta är rätt sätt, vet faktiskt ingenting om vad vi bör göra
    Visst är det så att stora reaktioner ger mer av det man inte vill se mer av.

Samtidigt är det lätt att glömma att ge de positiva reaktionerna på allt som faktiskt fungerar bra i vardagen.

Tänk också på att det är mycket svårare att förstå "INTE" än att man istället säger det man vill att barnet skall göra.

Ofta kan vi också sända ut ganska stora reaktioner även om försöker ta det lugnt. Jag tänker på situationer där vi själva reagerar starkt känslomässigt men försöker hålla tillbaks det för att inte "reagera". Då kan det fungera att hitta ett annat sätt att se på situationen för sig själv - så att inte de starka känslorna kommer.
  • pcalma

jag har hela pyjamsar i stl 122/128 som jag har till min 5,5 åring. Har köpt de h&m men tror att jag beställt?
    Här har det oxå vart klet i massor med bajs men det har lagt sig, peppar peppar.

Svar på tråden Autismtråd 9