• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • SaramedM
    Skumboll skrev 2010-01-14 15:44:46 följande:
    Åh, du ger mig hopp!  Kostig fråga kanske men stod utvecklingsförseningen med som diagnos på ert läkarintyg? 
    Min vän som har en dotter med knapp hade en period halvt enbart för sond och knappen!
    så ni borde ha helt utan tvekan
  • Klättermusen
    amomentlikethis skrev 2010-01-14 01:12:57 följande:
    Någon som fått atarax utskrivet till sitt barn? (lugnande medel för ångest och oro)Vi ska få det till sonen nu så vi kan få ordning på hans sovrutiner. Det går inte alls...Theralenen spyr han utav så nu skulle vi få testa detta, så vi kan få någorlunda rutiner.Fick slutdiagnosen igår så nu är alla papper klara-äntligen!Ska skicka in slutdiagnosen som komplement och hoppas på att vi får högre VB.Det är helt sjukt om vi inte får det.var på stan med enbart sonen idag för första gången utan vagn och jag var helt genomsvett när vi kom hem. lär inte göra om det, och absolut inte utan sele!Om FK visste vilket "jobb" det är med ett funktionshindrat barn...Bara som en sån sak som att han var tvungen att öppna och stänga alla lådor inne hos en smyckesbutik, dra handen på alla varor inne i matbutiken, smeka en tjejs lår på bussen och smeka en tants pälskappa, lägga sig på golvet mitt i klädbutiken och skaka och "snurra" med ögonen-för att sen resa sig för att dra händer och ansikte på en spegel och sen rusa in bland omklädningsrummen för att kika in hos alla...Men jag tyckte ändå det gick rätt så bra, så ni kan tänka er en dålig dag här men att man ska behöva hålla så hårt i honom, han skulle smita som vanligt så jag fick ta fast honom och så rev jag honom med en nagel när jag fick tag i honom, inte ett ord sa han om det men skuldkänslor får man ändå. Får tänka att det är bättre med ett rivsår än att bli påkörd av en buss, eftersom han tänkte springa rakt ut på bussgatan...Men vi hade skoj ändå, och han kunde gå någorlunda normalt angående VB så har vi bara 1/4 och det fick vi när sonen var rätt så nyligen fyllda 2 år, just för hans ålder så blev det lågt. Nu har han fått sin diagnos helt klar och har full diagnos (han är nyligen fyllda 3 år) och vi ska komplettera nu och förhoppningsvis få 2/4 i alla fall, men med våran kommun så är det väl bara att drömma.
    Det låter väldigt likt hur vår son är när man går i affärer även om han har andra saker för sig än de du beskriver. Vår son tycker om att hälsa på folk genom att putta på dem eller klappa till dem. Antagligen blir han förstärkt av hur människor reagerar när han ger sig på dem och vi har inte kommit så långt att vi kan träna dessa bitar ännu. Han springer så mycket att vi måste bromsa honom för att han inte ska köra slut på sig fullständigt och då blir han såklart jättearg. Just detta med att vi måste ha stenkoll på honom hela tiden är en stor anledning till att vi fått personlig assistans (fast vi vet ju inte ännu hur många timmar vi slutligen blir beviljade).

Att du bara fått 1/4 vårdbidrag låter inte klokt! Det är allderles för lite. Jag begriper inte att försäkringskassan kan bedöma så olika. Vi har fullt vårdbidrag plus merkostnader för vår son sen över ett år tillbaka. Vi skrev ner hur mycket som helst och var helt slut efteråt. Det är inte lätt att få tid över till att sitta och skriva en massa när vardagen är ett kaos.
  • Jonathanmamma
    zelia skrev 2010-01-14 16:36:15 följande:
    Skumboll: Ja, utvecklingsförseningen finns med på läkarintyget.Jonathanmamma: Jättekul att höra om er sons utveckling . Hur går du vidare nu när din son pratar så bra? Finns det att läsa i bloggen kanske? Min son kan kommunicera i 5-6 ordsmeningar när han är motiverad men ofta känns det som om jag ställer alldeles för mycket frågor till honom i min iver att få igång en dialog. Hm, tänk att det ska vara så svårt att vara tyst och vänta in ibland.
    Vi jobbar mycket med hans uttal nu på intensivträningen. Logopeden som tillhör behandlingsteamet har lyssnat på oss, där vi länge sagt att det är något annat fel, i mun eller tunga som gör att orden finns där men han kan inte uttala dem. Därför ska vi till en annan logoped i eftermiddag. Vet inte om/vad man kan göra åt det. När han lärt sig läsa och skriva så antar jag att en prator kan vara ett alternativ, men jag hoppas ju på att kunna träna upp hans munmotorik, där vi redan kommit en bra bit på väg, så att han ska kunna tala och bli förstådd själv. Vi har fått jätteroliga sätt att jobba med hans uttal, som en bilbana där man sätter olika praxis-alfabets-ljud vid varje kurva, ett fiskspel (kan beställas från www.sica.se) där man tränar ljud, spelplaner de gjort till oss med olika typer av frågor. Det senare har jag använt sparsamt eftersom jag fortfarande inte tror att frågor är bästa sättet att lära sig kommunicera. Vi har ju mycket sånt i intensivträningen men jag försöker kommentera istället när vi leker för att få in sånt som tillhör träningen.

Munmotoriska övningar fick jag av en tjej på ett annat forum för ett par år sedan. Detta har gjort hans uttal bättre och han dreglar inte längre, vilket han gjorde för ett par år sedan. Det har också hjälpt jättemycket.

I övrigt gör jag som kommunicerande samspel. Jag pratar i längre meningar i dag och jobbar på att han också ska säga längre meningar. Där är en bra kombination med intensivträningen - t.ex. så har de en övning där man ska säga "Jag vill ha..."
    innan man får det man vill ha. Tidigare sa Jonathan bara Popcorn, nu säger han Jag vill ha popcorn. Just dessa veckor tränar vi på Det är... istället för att bara säga t.ex. häst så ska han säga Det är en häst. Min och din tränar vi mycket på och det behövs tränas på titt som tätt. Han säger fortfarande "Kan jag hjälpa dig" istället för "Kan du hjälpa mig!". Ofta har han nu istället sagt "Hjälp mig!"

Det finns ju mycket att göra och hoppas på att vi kanske lär oss något ytterligare idag hos den andra logopeden. Annars tycker jag att Hanen-böckerna är vad som gett mig absolut mest. Nu har det ju kommit en uppföljare som heter "Talkability" av Fern Sussman. Jag lånade den från HI, Handikappinstitutets bibliotek alldeles gratis. Jonathan är någonstans på de första 3 kapitlen i sin kommunikation. För er andra kan jag även rekommendera "More Than Words" också av Fern Sussman, men fjärrlåna gärna, för den är dyr...

Soliga hälsningar
    Anna
  • cruz

Jonathanmamma: Det låter som ni verkligen har fått in en väl fungerande träning . Det är väldigt inspirerande att höra hur andra gör och hur det går att komplementera IBT med andra träningssätt. Hoppas ni får några nya idéer av den andra logopeden. Talkability har jag och den är mycket bra. Vi plockar endel därifrån. Jag ska även försöka låna "More than words" om det går. Vi jobbar också på att vår son ska säga "jag vill ha..." "det är" ... osv. Min och din och mig och dig är jättesvårt, men vi har precis bara börjat. Även Max tvillingbror som inte har autism har svårt för det (säger tex ofta "Mamma, jag vill bära dig" när han själv vill bli buren).

• SaramedM

Vi har ett dilmenna här hemma just nu, eller flera men just detta funderar vi massor på

Om två veckor så gifter sig min lillasyster och vi är bjudna. Det kommer att vara rätt stort och rätt sent, 17 först!
    desutom är det långt bort, 7 mil hemmifrån och vi kan inte övernatta

Jag vet inte vad vi ska göra, morgonen efter ska jag vara i Täby på BAN konferensen tidigt för att ytterliggare komplicera saken.

Vi är helt slutkörda efter en hemsk vinter då Marianne har mått jättedåligt och har inga reserver över för en superstressig helg med för lite sömn.

Jag har ingen jättebra kontakt med mina syskon men jag förväntas ju komma ändå om man säger så.

M vill gå, jag är lite arg att hon ens fått veta det för annars hade det varit lättare...
    men hon vill inte att jag ska åka på söndag morgon vilket säkert kommer att märkas på lördagen också

både jag och min man känner att vi inte orkar gå, men jag känner mig superhemskt mot M som faktiskt vill

Släkten har svårt att förstå att BAN konferensen är så viktig aatt jag hellre  går dit än på bröllopet, och jag känner mig som ett jätteego

Råd?

• Susis

Busfrömamman: Vi har fullt VB för vår son, enligt vår handläggare på FK så beviljar de alltid fullt VB till autistiska barn, men det verkar vara olika i olika kommuner så   är det så har vi väldig tur att bo i en kommun som resonerar på det sättet. Sonen har bara diagnosen autistiskt syndrom, inget mer än så länge för han var för liten att bedöma om han har utvecklingsförsening eller ej. Det får vi göra senare om vi vill. I ansökan beskrev jag en vanlig dag från det sonen vaknar tills han somnat samt hur natten är. Inboxa mig om du vill så kan jag skicka mer detaljerat.
    Jonathanmamma: Tack för allt du har skrivit. Har ännu ej hunnit läsa hela din blogg (eller hunnit skriva något där) men jag tar gärna emot tips hur jag kan börja att uppmuntra hans språk. Idag säger han inte något ord men har mycket ljud för sig och ibland verkar det som om han menar något. Kunde din son redan några ord när ni började med kommunicerande samspel?

• Skumboll
    zelia skrev 2010-01-14 16:36:15 följande:
    Skumboll: Ja, utvecklingsförseningen finns med på läkarintyget.
    Suck, varför tänkte jag inte på det när jag bad om ett läkarintyg. Nu hoppas jag att psykologen har tänkt till och skrivit dit utvecklingsförseningen också så jag slipper be om ett nytt.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    SaramedM skrev 2010-01-14 20:13:48 följande:
    Min vän som har en dotter med knapp hade en period halvt enbart för sond och knappen! så ni borde ha helt utan tvekan
    Egentligen borde jag sökt vb för länge länge sen med tanke på att han sondmatats så länge (iofs har tidigare läkare nekat mig läkarintyg). Men det ger ju verkligen hopp om att få ett bra vb nu när han dessutom har diagnos.
    ♥ Simon ♥
  • pcalma

SaramedM: Vilket jobbigt dilemma!! Som jag ser det har du tre alternativ att välja mellan..
    1) Gå själv o M o pappan e hemma, men då är det synd om henne o pappan får ta det kaos som kommer att råda på det, PLUS att du är iväg på söndagen...
    2) Åka dit allihop o gå i kyrkan, ha med sysselsättning till M i bilen, åk hem efter kyrkan..
    3) Gå allihopa o vara där o äta efter o sen dra sig hemåt.

pest eller kolera:(

Vilket blir det bäst i slutänden av? med tanke på söndagen oxå?

• SaramedM
    pcalma skrev 2010-01-15 12:59:21 följande:
    SaramedM: Vilket jobbigt dilemma!! Som jag ser det har du tre alternativ att välja mellan..1) Gå själv o M o pappan e hemma, men då är det synd om henne o pappan får ta det kaos som kommer att råda på det, PLUS att du är iväg på söndagen...2) Åka dit allihop o gå i kyrkan, ha med sysselsättning till M i bilen, åk hem efter kyrkan..3) Gå allihopa o vara där o äta efter o sen dra sig hemåt. pest eller kolera:(Vilket blir det bäst i slutänden av? med tanke på söndagen oxå?
    Just nu funderar vi på att åka dit, äta och sen sova kvar hos min mormor ( en miljö M är van vid)
    gå upp tillsammans på söndag morgon och de kör mig till Täby och sen hem

Hon vill verkligen gå och då känns det som att vi måste det

Hur jag sen tar mig hem från BAN är en annan sak, den ligger väldigt illa till i år om man åker kommunalt faktiskt
Svar på tråden Autismtråd 9