zelia skrev 2010-01-14 16:36:15 följande:
Skumboll: Ja, utvecklingsförseningen finns med på läkarintyget.Jonathanmamma: Jättekul att höra om er sons utveckling . Hur går du vidare nu när din son pratar så bra? Finns det att läsa i bloggen kanske? Min son kan kommunicera i 5-6 ordsmeningar när han är motiverad men ofta känns det som om jag ställer alldeles för mycket frågor till honom i min iver att få igång en dialog. Hm, tänk att det ska vara så svårt att vara tyst och vänta in ibland.
Vi jobbar mycket med hans uttal nu på intensivträningen. Logopeden som tillhör behandlingsteamet har lyssnat på oss, där vi länge sagt att det är något annat fel, i mun eller tunga som gör att orden finns där men han kan inte uttala dem. Därför ska vi till en annan logoped i eftermiddag. Vet inte om/vad man kan göra åt det. När han lärt sig läsa och skriva så antar jag att en prator kan vara ett alternativ, men jag hoppas ju på att kunna träna upp hans munmotorik, där vi redan kommit en bra bit på väg, så att han ska kunna tala och bli förstådd själv. Vi har fått jätteroliga sätt att jobba med hans uttal, som en bilbana där man sätter olika praxis-alfabets-ljud vid varje kurva, ett fiskspel (kan beställas från
www.sica.se) där man tränar ljud, spelplaner de gjort till oss med olika typer av frågor. Det senare har jag använt sparsamt eftersom jag fortfarande inte tror att frågor är bästa sättet att lära sig kommunicera. Vi har ju mycket sånt i intensivträningen men jag försöker kommentera istället när vi leker för att få in sånt som tillhör träningen.
Munmotoriska övningar fick jag av en tjej på ett annat forum för ett par år sedan. Detta har gjort hans uttal bättre och han dreglar inte längre, vilket han gjorde för ett par år sedan. Det har också hjälpt jättemycket.
I övrigt gör jag som kommunicerande samspel. Jag pratar i längre meningar i dag och jobbar på att han också ska säga längre meningar. Där är en bra kombination med intensivträningen - t.ex. så har de en övning där man ska säga "Jag vill ha..."
innan man får det man vill ha. Tidigare sa Jonathan bara Popcorn, nu säger han Jag vill ha popcorn. Just dessa veckor tränar vi på Det är... istället för att bara säga t.ex. häst så ska han säga Det är en häst. Min och din tränar vi mycket på och det behövs tränas på titt som tätt. Han säger fortfarande "Kan jag hjälpa dig" istället för "Kan du hjälpa mig!". Ofta har han nu istället sagt "Hjälp mig!"
Det finns ju mycket att göra och hoppas på att vi kanske lär oss något ytterligare idag hos den andra logopeden. Annars tycker jag att Hanen-böckerna är vad som gett mig absolut mest. Nu har det ju kommit en uppföljare som heter "Talkability" av Fern Sussman. Jag lånade den från HI, Handikappinstitutets bibliotek alldeles gratis. Jonathan är någonstans på de första 3 kapitlen i sin kommunikation. För er andra kan jag även rekommendera "More Than Words" också av Fern Sussman, men fjärrlåna gärna, för den är dyr...
Soliga hälsningar
Anna