Busfrömamman skrev 2010-01-14 12:02:12 följande:
Tack! Jo jag härmar hennes ljud men är ibland osäker på om jag gör det för snabbt. Ska jag vänta till hon är färdig och sen vänta lite till innan jag "pratar"? Tror att jag kan vara för ivrig där med risk att jag i stället avbryter. Jag tänker på att inte ha långa meningar men kan säkert korta ner dem mer. "jonathan+1" var en jättestor och tydlig hjälp, tack! Det ska jag ha med mig Att vänta i 30 s är länge, där måste jag få mer is i magen, kanske räkna tyst för mig själv... Det är svårt det här. Jag har läst boken om kommunicerande samspel som jag nu inte kommer ihåg vad den heter och boken om Hanen. Tyckte båda var bra men det är nog dags att läsa om dem. Fick lite svårt att få ihop det med IBT tänket bara... För där uppfattade jag det som att vad man säger ska vara meningsfullt och i IBT så är det träna ljud. Jag komnmer inte ihåg exakt nu men är jätteglad om du vill berätta hur det kan kombineras... Tycker det är svårt att inte prata för mycket samtidigt som man ska prata lagom mycket om ni förstår vad jag menar... En del blir så tysta med E i och med att hon inte pratar och det kan ju inte heller vara bra... Och så det här att prata i en ords meningar samtidigt som det ska vara en kommunikation och inte bara som jag berättar för henne vad hon gör... Berätta gärna mer, vi ska träffa logopeden på tisdag och då ska vi prata kommunikation, innan har fokus varit IBT. Det är en väldig utmaning man har fått att hjälpa sitt barn... Mitt yrkesliv handlar i väldigt hög grad om kommunikaiton och jag har insett hur mycket vi låter vara beroende av den talade kommunikationen. Att då få lära sig av sitt barn att kommunicera på andra sätt är svårt men väcker många tankar och funderingar på många plan... Bara en sån "enkel" sak som empati.... Att ge och ta emot det när de talade orden inte räcker till... Underbart att höra om Jonathans framsteg! Blir helt varm om hjärtat!
Ja, det är inte lätt att vara tyst

Tro mig, jag har aldrig haft lätt för det, men jag lär mig att vara mer närvarande i stunden och nuet än tidigare och lyssna mer än prata. Precis som Nilsfar, som verkar vara en ytterligt klok man (har läst mycket av hans inlägg tidigare också), säger så kan det vara så att man får vänta än längre än min Jonathans 30 sekunder...
När jag kunnat har jag hjälpt människor vi umgås nära med - berättat hur vi kommunicerar med Jonathan och att de kan hjälpa genom att de kommenterar hans lek i ganska korta meningar.
Det är en gudagåva (och en hel del hårt jobb också...) att han pratar idag. Jag hade önskat mig det under så lång tid, och när vi så började jobba med kommunicerande samspel och orden började komma. Jag vet inte vad jag ska säga - jag tror du förstår... helt underbart...
Jag har ju fått en hel del material från Dr. Jim, som skickade mig ett paket från USA, och jag har hans ord på att jag får kopiera och distribuera det fritt. Om du vill kan jag maila kopior på det (måste bara lära mig scannern först...) och de filer jag fått från Linda på Äppelklyftig som hon översatt. Ett par av dem tilltalar mig väldigt mycket. Förutsatt att du inte har några problem med engelskan...?! Messa mig din mailadress eller maila mig på
[email protected]
Jag har inte sett att man kan lägga upp dokument på där jag skriver min hemsida, annars skulle jag lagt upp dem där.
Lycka till
Kram
Anna