• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Skumboll
    pcalma skrev 2010-01-13 21:50:01 följande:
    Skönt att ha det gjort! Har du skickat in den? Gör det annars o skriv att du komplettar med läkarintyg o att det är på G. Du får ju retro från jan då! Jag har 1½ vb för mina 4 barn, men då är inte den yngste sonens NPf med i det. jag har då: Dotter 13 år med kombinerad ADHD+ASdrag Son 11 år med svsår astma o mag o tarmproblem Dotter 5,5 år med kombinerad ADHD+Bipolär sjukdom o utreds med start i feb för autism Son 3,5 år med astma o mag o tarm-problem.
    Det ligger påskrivet i kuvertet som sambon får lägga på brevlådan imorgon. 
    Men nu har jag bara gjort en enkel ansökan, bara beskrivit problemet med några få rader. Men då har jag iaf skickat in och får ett ansökningsdatum s.a.s. Tänkte ta hjälp av kuratorn och skriva en mer utförlig text (som jag vet behövs) och skicka in det tillsammans med läkarintyget sen. Skrev även det i själva ansökan, att jag kompletterar med mer senare. 
    Jag vet inte hur mycket man ska hoppas på att få? Alla säger ju att det är så svårt att få något beviljat för att sonen är så liten och att "alla" barn behöver tillsyn. 
    Tack för att du nämnde astma, det ska jag skriva med i min komplettering. Man glömmer ju bort vad som är normalt och inte. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Busbellan skrev 2010-01-13 21:56:51 följande:
    Vi har helt vb och 18% merkostnader.
    Oh! Är det bara för A?
    Tänk om man skulle få ett helt, skulle ju betyda att jag kunde sluta jobba. Ja, man kan ju drömma lite i alla fall...
    ♥ Simon ♥
  • pcalma

Hur gammal är sonen? jag fick ett halvt vb för min dotter från det att hon var 3 år o då hade hon inte ens diagnos ännu utan var under utredning.

• Skumboll
    pcalma skrev 2010-01-13 22:06:11 följande:
    Hur gammal är sonen? jag fick ett halvt vb för min dotter från det att hon var 3 år o då hade hon inte ens diagnos ännu utan var under utredning.
    2,5 snart. Nu har han ju i alla fall diagnos och det pratades även om utvecklingsstörning och språkstörning. Och så sondmatas han ju. 
    ♥ Simon ♥
  • pcalma

jag tror att det är ganska bra att dra paraleller till vanliga barn, det gjorde jag. Blir mer uppenbart då hur mkt man faktiskt mer att göra med barnet trots att det är litet o ännu kräver mycket vård o omsorg så klart.
    Sondmatning o astma med så har du ju bara där en massa merjobb. Särskild pedagogik för sonen med nu väl?
    JAG tycker ju att det vote tokfel om ni inte får ett helt men tänk mellan ½-o ett helt så du inte blir besviken, men överklaga om du inte får helt! Men det kan vi ju ta då, OM det skulle behövas;)

• Skumboll
    pcalma skrev 2010-01-13 22:11:24 följande:
    jag tror att det är ganska bra att dra paraleller till vanliga barn, det gjorde jag. Blir mer uppenbart då hur mkt man faktiskt mer att göra med barnet trots att det är litet o ännu kräver mycket vård o omsorg så klart. Sondmatning o astma med så har du ju bara där en massa merjobb. Särskild pedagogik för sonen med nu väl? JAG tycker ju att det vote tokfel om ni inte får ett helt men tänk mellan ½-o ett helt så du inte blir besviken, men överklaga om du inte får helt! Men det kan vi ju ta då, OM det skulle behövas;)
    Ja, bara sondmatningen tar mig fyra timmar om dagen. Helt vansinnigt egentligen. 
    Astman är väl inget jätteproblem, men han har ju klart problem med luftvägarna vid infektioner och får ju inhalera titt som tätt. 
    Egentligen förväntar jag mig ingenting, jag är en sann pessimist!  
    Tänkte på det, vad kan man ta med i merkostnader? Specialmat? Läkemedel? Och ska man dra av något när man beräknar eller gör FK det?
    ♥ Simon ♥
  • pcalma

Ta med allt du kommer på! mediciner, resor till o från sjukhus, extra tvätt, extra slitage på kläder, extra slitage i hemmet, speciella pedagogiska leksaker som är dyrare, medlemskap i föreningar, litteratur om funktionshindret, parkeringsavgifter vid apotek, sjukhusbesök mm, extra förbrukning av hushållspapper, salvor till röda tjärtar, extra blöjor som måste bytas? extra telesamtal, mm

Tänk på att det är själva merarbetet som grundar vb o att merkostnder tillkommer på det, krasst förklarat, men det vet du säkert, men if;)

Gör egna uträkningar tex att det går åt en rulle hushållspapper/dagen, x antal besök á x timmar x **kr i timmen i månaden etc.
    Annars räknar ni ut tillsammans när ni träffas men det är bra att ha kollen innan.

• Skumboll

Herre gud! Såna grejer hade jag ju inte ens tänkt på...

Skulle nog behöva sitta en heldag själv så att jag kan få ner allt på pränt känner jag. 
    ♥ Simon ♥
  • Nilsfar
    Busfrömamman skrev 2010-01-13 13:09:57 följande:
    Träningen har vänt och det var riktigt kul i går . En fråga om språket, min flicka pratar inte alls, vissa dagar har hon flera ljud och andra dagar väldigt tyst. Efter att ha läst Jonathans bok har jag försökt uppmuntra henne till att be om det hon vill ha i leken genom att göra ljud men hur ska det gå till praktiskt?? Hon tittar mig i ögonen men ljud gör hon inte eller försök till att säga något. När hon var två hade hon ca 50 ord och pratade i ett ords meningar men inte nu två år senare. Kan också tillägga att hon är motiverad till samspel, vill att jag ska sjunga Björnen sover men visar det med kroppspråket i stället. Som jag sagt innan har bilder varit en stor hjälp för henne att kommunicera så jag tror hon förstår vitsen med kommunikation. Gärna tips...
    Du kan börja med att reagera på de ljud hon gör. När hon gör ett spontant ljud - tolka det som ett ord som passar i sammanhanget och reagera stort på det.
    Visa tydligt att det är ljudet som sätter fart på dig.

För att praktiskt ge förslag på hur du kan baka in det i leken får du gärna beskriva lite hur det ser ut när ni leker. Vad gillar hon att göra. Vad är det som motiverar henne.
  • amomentlikethis

Någon som fått atarax utskrivet till sitt barn? (lugnande medel för ångest och oro)

Vi ska få det till sonen nu så vi kan få ordning på hans sovrutiner. Det går inte alls...
    Theralenen spyr han utav så nu skulle vi få testa detta, så vi kan få någorlunda rutiner.

Fick slutdiagnosen igår så nu är alla papper klara-äntligen!
    Ska skicka in slutdiagnosen som komplement och hoppas på att vi får högre VB.
    Det är helt sjukt om vi inte får det.
    var på stan med enbart sonen idag för första gången utan vagn och jag var helt genomsvett när vi kom hem. lär inte göra om det, och absolut inte utan sele!
    Om FK visste vilket "jobb" det är med ett funktionshindrat barn...
    Bara som en sån sak som att han var tvungen att öppna och stänga alla lådor inne hos en smyckesbutik, dra handen på alla varor inne i matbutiken, smeka en tjejs lår på bussen och smeka en tants pälskappa, lägga sig på golvet mitt i klädbutiken och skaka och "snurra" med ögonen-för att sen resa sig för att dra händer och ansikte på en spegel och sen rusa in bland omklädningsrummen för att kika in hos alla...
    Men jag tyckte ändå det gick rätt så bra, så ni kan tänka er en dålig dag här {#lang_emotions_undecided}
    men att man ska behöva hålla så hårt i honom, han skulle smita som vanligt så jag fick ta fast honom och så rev jag honom med en nagel när jag fick tag i honom, inte ett ord sa han om det men skuldkänslor får man ändå. Får tänka att det är bättre med ett rivsår än att bli påkörd av en buss, eftersom han tänkte springa rakt ut på bussgatan...
    Men vi hade skoj ändå, och han kunde gå någorlunda normalt

angående VB så har vi bara 1/4 och det fick vi när sonen var rätt så nyligen fyllda 2 år, just för hans ålder så blev det lågt. Nu har han fått sin diagnos helt klar och har full diagnos (han är nyligen fyllda 3 år) och vi ska komplettera nu och förhoppningsvis få 2/4 i alla fall, men med våran kommun så är det väl bara att drömma.

www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
Svar på tråden Autismtråd 9