• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Klättermusen
    MomOfTwo skrev 2010-01-26 08:12:14 följande:
    Hej, ny här på forumet, känns så märkligt att vara här, att inte vara här av nyfikenhet av andra utan för min egen skull. För mitt barns skull. Jag har en liten kille på 3½år som nyligen fått diagnos, infantil autism eller autistiskt syndrom.Det går sakta upp för mig att vi faktiskt har och har haft det jobbigare än "normala" familjer. Jag har skyllt så mycket av hans beteende på mig själv, och på min sambo, att vi är inkonsekventa att vi har misslyckats med uppfostran. Nu vet jag bättre, det är inte pga ouppfostran som han är den enda killen i lekparken som inte lyssnar när hans mamma säger till honom eller vill honom något. Det finns en anledning till att han blir "tokig" när det är för mycket ljud runtomkring honom och när synintrycken blir för många. Det finns en anledning till att han inte slutar när vi ber honom eller slutar när andra barn tycker att busandet gått överstyr. Den finns en anledning. Så skönt, så befriande
    Välkommen hit!
    Jag kände exakt likadant när vi fick vår sons diagnos. Även om vi länge misstänkt att något inte var som det skulle så trodde vi också att vi gjorde massor av fel och att det var vi som var ansvariga för vår sons utveckling och varför han inte lärde sig saker. Funktionshindret syns ju inte på utsidan och det är inte lätt att "ta" på problemet mer än att man inte förstår vad det är som är fel.
  • cruz

MomOfTwo: Välkommen till tråden . Visst är diagnosen en lättnad (samtidigt som man såklart blir ledsen också). Men för de allra flesta familjer så leder diagnosen till hjälp och stöd och förhoppningsvis ökad förståelse från den närmaste omgivningen.

• MomOfTwo

Tack för välkomnandet!
    Ja, det är många känslor både lättnad och sorg till viss del, rädsla och oro inför framtiden. Men det känns otroligt skönt att vara inskriven på barnhab och komma igång med träning så vi kan lära oss att lära sonen.

• Angi07

God morgon tråden!
    Vilken dålig kväll igår, vår son ville inte lägga sig och bara skrek . Detta gör han varje kväll men igår blev det för mycket för sig själv och för oss alla. Vi har tre barn till som inte kunde sova igår i bra tid. Han gick inte till skolan idag, han klarade inte pga.trötthet. Hoppas vi får en tid snart på habilitering, för att kunna lära oss och hantera dessa situationer som skappar stress och oro.
    Jag blir bara stressad när jag tänker att det blir likadan ikväll med. Men det finns också  förklaringar . De ändrade några ämne i skolan igår, han skulle ha musik och det blev matte i stället , såna saker kan påverka honom starkt.

• lappstockholmska

Jag har en liten fundering...tycker mig märka att varje gång vi har en lite större förändring som rör sonen, så blir han sjuk med feber o ibland lite snuva...?

Det kan vara om vi gjort om något här hemma eller om vi ska åka bort eller få besök. Han kan längta efter och glädjas åt att åka bort eller få besök om vi har förberett honom innan.
    Men han får väldigt ofta feber på morgonen den dagen vi ska åka eller få besök o är det nån förändring som vi gjort här hemma (möblerat om, köpt något nytt osv.) så får han ofta feber den dagen eller dagen efter.
    Är detta rena tillfälligheter eller är det någon fler som har barn som har reagerat så på förändringar?

(Han har inte fått diagnos ännu men det lutar åt högfungerande autism).

• Angi07

hur gammal är han? men har ni börjat en utredning?.
    Min son reagerar med trötthet, skrik , bråk hemma, ingen lust för mat, vill inte gå till skolan,  sömnsvårigheter, vill inte ha kontakt med någon,  när han känner sig osaker och  det är han sätt att reagerar på det minsta förändring som kan hända hemma eller skolan.
    Kanske din son reagerar på det sätt på de olika förändringar som han upplever som påfrestande .

• lappstockholmska

Han är 3 o ett halvt. BHV psykologen tycker att vi ska utreda och det tycker jag med men hans pappa har inte riktigt accepterat ännu....så vi (jag o sambon) har pratat om att påbörja utredning nu i vår om det börjar 'landa' hos honom...
    Eftersom jag har kunskap om autism genom jobbet så har det nog varit lättare för mej att acceptera då jag länge misstänkt något men jag har ju givetvis 'blundat in i det sista' också......

• Angi07

jag förstår dig, jag kände likadan när min son var 3, 4 år men i slutet blev det en utredning för att vi inte orkade längre .När vår son började skolan blev allt värre och tydligt , jag menar alla symtom. Vi har inte fått en diagnos ännu men psykologen har sagt att det är autism och vi ska träffas för att prata om det om ett par veckor.
    Hoppas det löser sig för er.

• amomentlikethis

Idag så började min tös gå på tå nu på morgonen och hon tycks inte sluta

Tror ni det kan vara ett tecken på Autism eller att hon bara lärt sig det nu och tycker det är roligt? Hon är 15½ månad gammal.

Bara känner paniken inom mig. Vilken annan förälder som helst skulle tycka det var skoj att dess barn kommit på att man kan gå på tå medans man själv bryter ihop och bara skakar inombords och rädslan man känner för om det är autism...

Sonen gick dock på tå tidigare än henne och var (är) inte alls med på samma sätt som Isabelle. Hon ger ju ögonkontakt, pratar så som hon ska för sin ålder m.m. men har hört att skenet kan bedra och autismen kan dyka upp från ingenstans...

www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
  • Ejnie
    amomentlikethis skrev 2010-01-26 11:48:36 följande:
    Idag så började min tös gå på tå nu på morgonen och hon tycks inte sluta Tror ni det kan vara ett tecken på Autism eller att hon bara lärt sig det nu och tycker det är roligt? Hon är 15½ månad gammal.Bara känner paniken inom mig. Vilken annan förälder som helst skulle tycka det var skoj att dess barn kommit på att man kan gå på tå medans man själv bryter ihop och bara skakar inombords och rädslan man känner för om det är autism...Sonen gick dock på tå tidigare än henne och var (är) inte alls med på samma sätt som Isabelle. Hon ger ju ögonkontakt, pratar så som hon ska för sin ålder m.m. men har hört att skenet kan bedra och autismen kan dyka upp från ingenstans...
    Hon är så liten att det väl inte är otroligt att hon bara tycker det är skoj. Går det att distrahera henne till att göra annat? Hon verkar ju trots allt vara 'normal' i övrigt?

(och det är väl helt rimligt att man söker efter tidiga tecken hos småsyskon eftersom man vet vad det innebär, jag vet hur det känns, jag har en lillebror till min a-son...)
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
Svar på tråden Autismtråd 9