• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • cruz

Den 25 mars är det autismkonferens "Fokus på autism" med bla föreläsare som Gunilla Gerland, Christopher Gillberg mm. Anmälan på www.autismforum.se

• Nattljus
    Jonathanmamma skrev 2010-01-15 09:03:35 följande:
    Vi jobbar mycket med hans uttal nu på intensivträningen. Logopeden som tillhör behandlingsteamet har lyssnat på oss, där vi länge sagt att det är något annat fel, i mun eller tunga som gör att orden finns där men han kan inte uttala dem. Därför ska vi till en annan logoped i eftermiddag. Vet inte om/vad man kan göra åt det. När han lärt sig läsa och skriva så antar jag att en prator kan vara ett alternativ, men jag hoppas ju på att kunna träna upp hans munmotorik, där vi redan kommit en bra bit på väg, så att han ska kunna tala och bli förstådd själv. Vi har fått jätteroliga sätt att jobba med hans uttal, som en bilbana där man sätter olika praxis-alfabets-ljud vid varje kurva, ett fiskspel (kan beställas från www.sica.se) där man tränar ljud, spelplaner de gjort till oss med olika typer av frågor. Det senare har jag använt sparsamt eftersom jag fortfarande inte tror att frågor är bästa sättet att lära sig kommunicera. Vi har ju mycket sånt i intensivträningen men jag försöker kommentera istället när vi leker för att få in sånt som tillhör träningen. Munmotoriska övningar fick jag av en tjej på ett annat forum för ett par år sedan. Detta har gjort hans uttal bättre och han dreglar inte längre, vilket han gjorde för ett par år sedan. Det har också hjälpt jättemycket.I övrigt gör jag som kommunicerande samspel. Jag pratar i längre meningar i dag och jobbar på att han också ska säga längre meningar. Där är en bra kombination med intensivträningen - t.ex. så har de en övning där man ska säga "Jag vill ha..."innan man får det man vill ha. Tidigare sa Jonathan bara Popcorn, nu säger han Jag vill ha popcorn. Just dessa veckor tränar vi på Det är... istället för att bara säga t.ex. häst så ska han säga Det är en häst. Min och din tränar vi mycket på och det behövs tränas på titt som tätt. Han säger fortfarande "Kan jag hjälpa dig" istället för "Kan du hjälpa mig!". Ofta har han nu istället sagt "Hjälp mig!" Det finns ju mycket att göra och hoppas på att vi kanske lär oss något ytterligare idag hos den andra logopeden. Annars tycker jag att Hanen-böckerna är vad som gett mig absolut mest. Nu har det ju kommit en uppföljare som heter "Talkability" av Fern Sussman. Jag lånade den från HI, Handikappinstitutets bibliotek alldeles gratis. Jonathan är någonstans på de första 3 kapitlen i sin kommunikation. För er andra kan jag även rekommendera "More Than Words" också av Fern Sussman, men fjärrlåna gärna, för den är dyr...Soliga hälsningarAnna
    Blev nyfiken på den där bilbanan till PRAXIS, var har ni fått den ifrån? kan man beställa den någonstans, vi tränar med praxis sedan länge och det skulle inte skada att göra träningen lite roligare :)
  • Jonathanmamma
    Nattljus skrev 2010-01-15 21:20:03 följande:
    Blev nyfiken på den där bilbanan till PRAXIS, var har ni fått den ifrån? kan man beställa den någonstans, vi tränar med praxis sedan länge och det skulle inte skada att göra träningen lite roligare :)
    Jag tror de gjort den åt oss. Ska försöka att komma ihåg att be resursen på dagis om den. Våra grejer går emellan oss och dagis väldigt mycket så det blir en hel del som ligger på ena eller andra stället. Jag kan fota den om inte annat så kan jag maila dig en bild om du vill?! Det är inte märkvärdigare än att de gjort som en kurvig motorväg (med litet träd och annat vid sidan om vägen). I varje kurva lägger man ett praxisljud, en bild. Sedan gör man ju det litet roligt med bilen för varje ljud också. HHHHHH så kan bilen hoppa fram, ffffff så går den upp på bakhjulen. Jag vet när vi började med det - Jonathan skrattade så han kiknade - verkligen älskade det. Nu senast körde de fiskspelet, som jag precis beställt från SICA.se för grymma pengar, som de också gjorde praxisljud till.

MVH
    Anna
  • pcalma

Jag har skrivt en tråd "autism?" under barn/funktionshinder. Orkar någon läsa o komma med refleketer så vore jag tacksam. Ni är så kunniga här!

• Skumboll

Jag tror jag blir tokig!

Jag har ju skickat in ansökan för VB och väntade ju bara på ett läkarintyg. Vi hade ju bett om ett "allmänt" intyg som kunde användas till olika instanser; dagis, fk, kommun osv. 
    Läkarintyget kom och gav en kortfattad bild av problematiken, helt ok tyckte vi. Vi ringde psykologen som skrivit intyget i ett annat ärende och passade då på att fråga om detta intyg räckte för VB. Men se nej, det ska vara ett speciellt läkarintyg som specificerat tar upp de olika problemen för att trycka på de rätta sakerna som hon sa. Så, nu sitter jag här med ett halvdant intyg och behöver ytterligare ett från läkaren. Som jag för övrigt inte får tag på. Psykologen rådde oss till att ta det med kuratorn på hab så att hon fick ta kontakt med läkaren. Men vaddå, jag vet ju vilken snigelfart det är i vården och vi lär ju få vänta månader på det där intyget. 
    Vad gör jag? Ska jag skicka in det intyg jag har eller ska jag vänta? Kanske FK bedömer det som ett sämre underlag och därmed inte ger oss något VB? Vi ska till kuratorn på hab i morgon och funderade på om man kunde få ut det psykologen skrivit i sin remiss till hab, där ska ju allt vara väldigt specifikt vad jag förstår. Man kanske skulle kunna komplettera med det?
    ♥ Simon ♥
  • SaramedM
    Skumboll skrev 2010-01-20 18:36:39 följande:
    Jag tror jag blir tokig! Jag har ju skickat in ansökan för VB och väntade ju bara på ett läkarintyg. Vi hade ju bett om ett "allmänt" intyg som kunde användas till olika instanser; dagis, fk, kommun osv.  Läkarintyget kom och gav en kortfattad bild av problematiken, helt ok tyckte vi. Vi ringde psykologen som skrivit intyget i ett annat ärende och passade då på att fråga om detta intyg räckte för VB. Men se nej, det ska vara ett speciellt läkarintyg som specificerat tar upp de olika problemen för att trycka på de rätta sakerna som hon sa. Så, nu sitter jag här med ett halvdant intyg och behöver ytterligare ett från läkaren. Som jag för övrigt inte får tag på. Psykologen rådde oss till att ta det med kuratorn på hab så att hon fick ta kontakt med läkaren. Men vaddå, jag vet ju vilken snigelfart det är i vården och vi lär ju få vänta månader på det där intyget.  Vad gör jag? Ska jag skicka in det intyg jag har eller ska jag vänta? Kanske FK bedömer det som ett sämre underlag och därmed inte ger oss något VB? Vi ska till kuratorn på hab i morgon och funderade på om man kunde få ut det psykologen skrivit i sin remiss till hab, där ska ju allt vara väldigt specifikt vad jag förstår. Man kanske skulle kunna komplettera med det?
    skicka in och skriv att du kommer att skicka ett intyg när det kommer
    Skicka inte in ett dåligt intyg

om du hinner få in ansökan innan sista jan får du även VB för januari
  • Skumboll
    SaramedM skrev 2010-01-20 19:51:17 följande:
    skicka in och skriv att du kommer att skicka ett intyg när det kommer Skicka inte in ett dåligt intyg om du hinner få in ansökan innan sista jan får du även VB för januari
    Ansökan har jag redan skickat in, så den biten är klar. 
    ♥ Simon ♥
  • SaramedM
    Skumboll skrev 2010-01-20 19:53:07 följande:
    Ansökan har jag redan skickat in, så den biten är klar. 
    då hade jag väntat in rätt intyg men ringt och "påmint" läkaren om det...
  • Skumboll
    SaramedM skrev 2010-01-20 19:54:15 följande:
    då hade jag väntat in rätt intyg men ringt och "påmint" läkaren om det...
    Får ju aldrig ta på honom.... han är ju jämt på slutenvården.... {#lang_emotions_undecided}
    Men då väntar jag, får kolla med kuratorn på hab imorgon hur vi kan skynda på. 
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Autismtråd 9