• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • cruz

pcalma: Min son har fantasi, men den är ändå begränsad. Hans fantasi är liksom inte inriktad på sociala bitar och han saknar ju ofta förmågan att förstå hur andra människor tänker och känner. Däremor har han endel fantasi när det gäller sina specialintressen och han har flera olika typer av låtsaslek som går ut på att åka tåg eller tvätta i tvättmaskin på olika sätt. Men den låsasleken inluderar ju inte andra människor och roller och den främjar ju knappast utvecklingen av theory of mind.

Hur är det med era barns ögonkontakt och hur ser ni på det här med träning av ögonkontakt? En skola säger ju att barnet inte förstår vitsen av ögonkontakt och därför kan man lära barnet det för att underlätta i socialt samspel och kommunikation. En annan skola säger att barnet tycker ögonkontakt är antingen obehagligt eller ansträngande (pga sensory overload). Ett typexempel är tex. att barnet undviker att titta en i ögonen när man ger en instruktion eftersom ögonkontakten tar så mycket fokus ifrån barnet när denne försöker att koncentrera sig på att förstå instruktionen. Hur upplever ni att det är? Min son ger ingen ögonkontakt vid instruktioner, men oftast tittar han på mig när jag säger hans namn. När han själv pratar om sådant som intresserar honom eller när han är ivrig över att visa mig något då har han också mycket ögonkontakt. Hur är era barn?

• cruz

En fråga till: Hur avancerad låtsaslek har era barn? Min son har inte mycket förutom det jag nämnde i ovanstående inlägg. När det kommer till rollekar som att leka doktor eller affär är det väldigt svårt för honom om man inte kör med manus. Men hur kul är det att leka efter manus egentligen? Hur gör ni för att utveckla låsasleken? Jag tycker att detta med att träna låtsaslek, samt även hur man hanterar vissa problembeteenden absolut är den största utmaningen i vår familj.

• Helena o Mattias

Hoppar in i den här tråden, har inte följt de tidigare tråden o ej läst igenom denna.
    Har en son Linus på 4år som fick sin diagnos för snart ett år sedan.
    Han går på dagis 5timmar per dag o älskar de stället! I höst fick han en resurs som ska vara 20timmar i veckan i första hand med Linus. Hon börja i september o var 20 timmar i veckan för att sen bli helt sjukskriven. Så ända fram till i början av december hade de vikarier för henne. Nu har hon börjat arbetsträna 2timmar per dag. Hon är jätteduktig men jag funderar om hon verkligen orkar med Linus rent fysiskt. För att före jul var jag hela dagen med Linus på dagis för att se hur de gör med toaträningen o de var flera ggr jag fick hjälpa till att lyfta Linus (han kan ju gå men är väldigt bra på att streta emot o då måste man ta tag i han).
    Som sagt hon är jätteduktig med Linus o han gillar verkligen henne men jag gissar att hon har hamnat mellan stolarna i försäkringskassans system.

Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 dotter Evelyn 090908
  • Jonathanmamma
    zelia skrev 2010-01-21 09:00:13 följande:
    En fråga till: Hur avancerad låtsaslek har era barn? Min son har inte mycket förutom det jag nämnde i ovanstående inlägg. När det kommer till rollekar som att leka doktor eller affär är det väldigt svårt för honom om man inte kör med manus. Men hur kul är det att leka efter manus egentligen? Hur gör ni för att utveckla låsasleken? Jag tycker att detta med att träna låtsaslek, samt även hur man hanterar vissa problembeteenden absolut är den största utmaningen i vår familj.
    Som svar på din första fråga så tror jag Jonathan fortfarande har svårt med ögonkontakt, men nu jobbar vi med fortsättningsövning (eller var det avancerad...) på den på IBT:n och det blir bättre och bättre. Han ska kunna hålla kvar ögonkontakten i 5 sekunder och han ska ha ögonkontakt med oss när han ber oss om något.

Låtsasleken är i viss mån begränsad men är ganska utvecklad ändå. Jonathan leker affär, leker doktor, han t.o.m. intensivtränar med mig och ger mig övningar och belöningar. Han tar ofta två gubbar och så ger han mig en och så ska de säga hej, vad heter du (det är också en av veckans övningar som vi tränar), kom så åker vi bil etc. Sedan kan det ju spåra ur ibland och han blir arg och bara slår den andre gubben eller låter honom ramla ned eller så (vilket han även gör när han spelar Star Wars lego ibland...). Jag tror det har mycket att göra med kommunicerande samspel att han är så van att ta turer (inte samma betydelse som i IBT, utan att man har lika mycket utrymme i leken, i konversationen etc.). 

Däremot klarar han detta bara med mig, inte lika ofta om storebror kommer och vill leka exempelvis. Jag skulle gissa att det inte går lika bra på dagis heller...

Soliga hälsningar
    Anna 
  • Jonathanmamma

En glad nyhet. Min son har för första gången kissat ståendes vid toaletten idag. Han är 6,5 år och har haft blöja ända fram till 30/12. Först har vi pottränat och nu imorse kissade han på toaletten. Jag är så lycklig...

Kram på er

Anna

• Helena o Mattias
    Jonathanmamma skrev 2010-01-21 10:41:17 följande:
    En glad nyhet. Min son har för första gången kissat ståendes vid toaletten idag. Han är 6,5 år och har haft blöja ända fram till 30/12. Först har vi pottränat och nu imorse kissade han på toaletten. Jag är så lycklig... Kram på er Anna
    Min son har också precis blivit torr... Har hållt på o toaträna han o under jul o nyår var vi hos min mans bror med familj, då hade vi bara blöja på natten. Sen när vi kom hem tog vi bort på natten också, la skydd i sängen för säkerhets skull men han vakna av att han behövde kissa o gick upp o kissa.
    Så nu har vi tagit hem blöjorna från dagis också, bara några enstaka kvar... Ifall att bara.
    Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 dotter Evelyn 090908
  • Neko

Fantasi:

Han leker oftast ganska repetativa lekar eller så någon scen från en film han har sett, ibland (men sällan) något som har hänt honom eller något han har gjort. Han hittar liksom inte på nya saker. Theory of mind tror jag att han har problem med. Jag tror att han tror att vi kan läsa hans tankar (han pratar inte) och han tycker att vi är dumma med mening om vi inte kan gissa vad han vill.

Ögonkontakt:

Han har jättemycket ögonkontakt och har haft sedan han var liten. Om han ser något kul eller om vi gör något mysigt så tittar han gärna en i ögonen och ler. Däremot kan han ibland när man säger hans namn och man är bredvid honom inte titta på en. Nästan demonstrativt. Fast om han är i ett annat rum kommer han oftast springande och tittar på en för att se vad man ville. Om man ska instruera eller visa honom något vill han inte heller titta, då är det som att han tycker att det är jobbigt. Annars har han gärna ögonkontakt så mycket som möjligt med alla =) Om man inte tittar honom i ögonen när han vill ha något så tar han gärna tag i ens huvud och vrider det mot sig =S

Låtsaslek:

Det är mest scener från filmer. Tex bilarna krockar och den ena hamnar uppochner på den andra och de snurrar runt, eller flickorna ser den coola musikern och ropar och svimmar. Han leker gärna samma scen flera gånger efter varandra =S

• cruz

Jonathanmamma: Vad sött att han tränar dig också! Härligt att slippa blöja. Min son har långt kver till det.

Neko: Vår son brukar också ta tag och vrida våra huvuden så att vi får ögonkontakt när han verkligen vill visa oss något.Tycker det är udda men gulligt på något sätt.

• amomentlikethis
    Klättermusen skrev 2010-01-14 20:26:39 följande:
    Det låter väldigt likt hur vår son är när man går i affärer även om han har andra saker för sig än de du beskriver. Vår son tycker om att hälsa på folk genom att putta på dem eller klappa till dem. Antagligen blir han förstärkt av hur människor reagerar när han ger sig på dem och vi har inte kommit så långt att vi kan träna dessa bitar ännu. Han springer så mycket att vi måste bromsa honom för att han inte ska köra slut på sig fullständigt och då blir han såklart jättearg. Just detta med att vi måste ha stenkoll på honom hela tiden är en stor anledning till att vi fått personlig assistans (fast vi vet ju inte ännu hur många timmar vi slutligen blir beviljade). Att du bara fått 1/4 vårdbidrag låter inte klokt! Det är allderles för lite. Jag begriper inte att försäkringskassan kan bedöma så olika. Vi har fullt vårdbidrag plus merkostnader för vår son sen över ett år tillbaka. Vi skrev ner hur mycket som helst och var helt slut efteråt. Det är inte lätt att få tid över till att sitta och skriva en massa när vardagen är ett kaos.
    Det där med att springa gör sonen också. Han har 2 sätt att gå på-släpa benen i marken eller jogga sig fram. Han kan inte gå normalt alls när vu är ute på stan och det är skitjobbigt. man kommer ingenstans!
    Vi måste också ha koll precis hela tiden, speciellt utomhus. Håller vi inte handen eller han inte sitter i vagnen-då sticker han...

Jag fattar inte heller vad dom tänkte med 1/4 vårdbidrag, men jag orkade inte överklaga så godtog deras förslag och kände att jag låter utredningen bli klar innan jag går vidare.
    Å idag damp den nya läkarintyget in, för nu är hans diagnos slutgiltig- autistiskt tillstånd.
    Så min man ringde våran handläggare innan idag för att fråga hur vi kompletterar, så nu ska vi skicka in nya papper och jag hoppas verkligen att vi får minst 2/4. Tycker vi ska ha minst 3/4 egentligen men våran kommun är snåla...
    fattar inte heller att FK kan bedömma så olika beroende på var i landet man bor, man har det väl för fasiken lika jobbigt som alla andra ändå oavsett var man bor.

Nu hade dock läkaren skrivit att vi ska börja med IBT till våren när sonen börjar dagis och att det är full tillsyn så gott som hela tiden.
    Å så skrev hon med hans sömnstörning också.

Appropå sonens sömnstörning, finns det någon som har en idé om hur vi ska göra med hans säng?
    Han är över 3 år gammal och sover fortfarande i spjälsäng, för det går inte att ha honom i en vanlig.
    Men han börjar bli för stor för den så vi funderade på hur vi ska lösa det.
    Finns det tex bidrag från FK att få till att specialbygga/beställa en säng till honom?

Vi funderade på om man sätter en madrass på golvet i hans sovrum (han har ett separat sovrum och ett lekrum) och sedan sätter en grind från vägg till vägg, så kan han bara gå runt i sin säng och inte vara överallt.
    Jag vet verkligen inte hur vi ska lösa det och nu vågar snart inte heller svärmor ha honom sovandes hos sig då han tagit sig ur resesängen han har där
    Kan man få bidrag för en grind? Från vägg till vägg är det ca 220 cm och det blir en dyr grind...
    att sätta grind för hans sovrumsdörr går inte då det är meningen att han ska dela med sin lillasyster och hon ska ju inte bli "instängd", och sen så kommer han riva rummet...
    Räknas detta som att bostadsanpassning och vi kan få hjälp via kommunen?
    Är det någon som har tips så är ni väldigt välkomna med dom!!
    www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
Svar på tråden Autismtråd 9